Fråga om BC2 (Fordon: vagnar)

av Stig Lagergren, Wednesday, March 08, 2023, 17:12 (387 dagar sedan)

Jag försöker få ordning på vilka vagnar som byggdes om till BC2. Hur många WL14 byggdes om och var 4009 en av dem?
Tacksam för svar från expertisen.

Fråga om BC2

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 08, 2023, 17:48 (387 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag försöker få ordning på vilka vagnar som byggdes om till BC2. Hur många WL14 byggdes om och var 4009 en av dem?
Tacksam för svar från expertisen.

3919-3926, 3946, 4003-4012, 4087-4090 var WL14-vagnar.

Övriga BC2 var ombyggda från A5, AB7, B8, B15.

När det gäller 4009 så hann den med bli BC2, eller BC2KT som den hette då. Den blev dock inte långlivad då den försvann redan 1981 efter en olycka.

Fråga om BC2

av Stig Lagergren, Wednesday, March 08, 2023, 18:04 (387 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag försöker få ordning på vilka vagnar som byggdes om till BC2. Hur många WL14 byggdes om och var 4009 en av dem?
Tacksam för svar från expertisen.


3919-3926, 3946, 4003-4012, 4087-4090 var WL14-vagnar.

Övriga BC2 var ombyggda från A5, AB7, B8, B15.

När det gäller 4009 så hann den med bli BC2, eller BC2KT som den hette då. Den blev dock inte långlivad då den försvann redan 1981 efter en olycka.

Tack för snabbt svar. Sätter dock frågetecken för 3923 och 3925. Blev inte dessa WL10?
Även några AB4 blev om jag läst rätt BC2KT (i sista omgången). 3502, 3503 och 3967 tror jag.

Fråga om BC2

av Bernt Talbrant, Wednesday, March 08, 2023, 18:30 (386 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för snabbt svar. Sätter dock frågetecken för 3923 och 3925. Blev inte dessa WL10?
Även några AB4 blev om jag läst rätt BC2KT (i sista omgången). 3502, 3503 och 3967 tror jag.

Du har helt rätt ang dessa vagnar.

Fråga om BC2

av Stig Lagergren, Wednesday, March 08, 2023, 18:37 (386 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Tack för snabbt svar. Sätter dock frågetecken för 3923 och 3925. Blev inte dessa WL10?
Även några AB4 blev om jag läst rätt BC2KT (i sista omgången). 3502, 3503 och 3967 tror jag.


Du har helt rätt ang dessa vagnar.

Tack. Då tror jag att jag har koll. Har fått ihop 76 st totalt.
1 A5, 3 AB4, 21 AB7, 20 B8B (ev. någon av dem B8), 6 B8F, 4 B15F och 21 WL14. Rätta mig gärna om det är fel.

Fråga om BC2

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 00:17 (386 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för snabbt svar. Sätter dock frågetecken för 3923 och 3925. Blev inte dessa WL10?
Även några AB4 blev om jag läst rätt BC2KT (i sista omgången). 3502, 3503 och 3967 tror jag.


Du har helt rätt ang dessa vagnar.


Tack. Då tror jag att jag har koll. Har fått ihop 76 st totalt.
1 A5, 3 AB4, 21 AB7, 20 B8B (ev. någon av dem B8), 6 B8F, 4 B15F och 21 WL14. Rätta mig gärna om det är fel.


Jag borde ha nämnt WL10-vagnarna, men tänkte inte på dem för tillfället.

BC2 tillkom i vad man brukar säga tre olika serier, en serie på 20 vagnar 1971-1972, därefter en serie på 41 vagnar 1974-1978 och sedan en serie på 15 vagnar 1983-1985. Den serie som byggdes om 1974-1978 tillkom egentligen i två omgångar, först en omgång 1974-1975 och sedan en andra omgång 1977-1978.

De som kom 1971-1972 är lättast att känna igen. De har delvis behållit sidoplåtarna av 1940-talstyp.

När det gäller vagnarna i serien från 1974-1978 så var det 1977-1978 som man använde WL14-vagnar och byggde om dessa.

Serien från 1983-1985 känns igen på de små toalettfönstren. Här är det värt att notera att SJ redan sedan några år hade levererat 80-talsvagnaer, men ändå byggde om ett antal 40-talsvagnar till BC2 ändå trots allt. Den troligaste anledningen är nog att vagnarna sattes in på tågfärjetrafik och 80-talsvagnar är inte lämpliga för det vilket däremot BC2 är. För 1985 levererades också BC4 som är 80-talsvagnar, men dessa levererades för inrikestrafik, medan de BC2 som levererades i serien från 1983-1985 levererades som BC2KT och sattes in i internationella tåg.

WL14 var en sovvagnstyp som SJ ville bli av med. De var byggda för tredje klass från början och hade inte alls den komfortnivå invändigt som man under 1970-talt förväntade sig av sovvagnar. Det var fasta sängar och rätt trånga kupéer. Då passade SJ bra att få bort dem och få in liggvagnar istället.

Fråga om BC2 - en sak till

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 18:03 (386 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Glömde en sak om BC2. De 20 första vagnarna som byggdes om 1971-1972 byggdes faktiskt om i Örebro. Det finns flera som i efterhand har trott att de varit ombyggda i Malmö, då de på utsidan liknar B3-vagnar som är ombyggda i Malmö och att dessa BC2-vagnar i princip dessutom är ombyggda efter egentligen samma metoder med mera som samtidigt tillämpades i Malmö vid ombyggnad av äldre vagnar till A3 och B3. Men det stämmer alltså inte. De byggdes alltså om i Örebro på SJ:s verkstad där. SJ:s verkstad i Örebro har normalt ägnat sig åt lok, så därför är det anmärkningsvärt att dessa BC2-vagnar från 1971-1972 tillkom just där.


De två andra serierna, dvs dels den från 1974-1978 och sedan den från 1983-1985 byggdes däremot om i Kalmar. Här kan det påtalas en sak: Medan de tidigaste BC2-vagnarna byggdes om 1974-1975 pågick fortfarande ombyggnader av vagnar till B3 i Malmö. Så ombyggnader av äldre vagnar var ännu inte helt flyttad till Kalmar i början, utan en tid skedde dessa ombyggnader parallellt. Under en tid kom alltså B3 från Malmö medan BC2 kom från Kalmar.

Det var först i slutet av 1975 som ombyggnader till B3 flyttades till Kalmar från Malmö. Så i slutet av 1975, hela 1976 och början på 1977 pågick ombyggnader till B3, när den serien var klar återgick de senare under 1977 samt under 1978 till BC2 igen.

Åren 1979-1982 levererades enbart 80-talsvagnar från Kalmar. Men 1983-1985 levererades BC2 parallellt med 80-talsvagnar i Kalmar.

WL14/BC14

av Måns Johannesson, Thursday, March 09, 2023, 19:13 (385 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

WL14 var en sovvagnstyp som SJ ville bli av med. De var byggda för tredje klass från början och hade inte alls den komfortnivå invändigt som man under 1970-talt förväntade sig av sovvagnar. Det var fasta sängar och rätt trånga kupéer. Då passade SJ bra att få bort dem och få in liggvagnar istället.

En liten urspårning men någon gång under 80-talet deklassificerades kvarvarande WL14 till liggvagnar BC14.

/Måns

WL14/BC14

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 19:34 (385 dagar sedan) @ Måns Johannesson

WL14 var en sovvagnstyp som SJ ville bli av med. De var byggda för tredje klass från början och hade inte alls den komfortnivå invändigt som man under 1970-talt förväntade sig av sovvagnar. Det var fasta sängar och rätt trånga kupéer. Då passade SJ bra att få bort dem och få in liggvagnar istället.


En liten urspårning men någon gång under 80-talet deklassificerades kvarvarande WL14 till liggvagnar BC14.

/Måns


Det var nitade WL14-vagnar. Det byggdes WL14 i två utföranden, en nitad version och en helsvetsad. Båda ansågs senare för spartanska i jämförelse med den komfortnivå som man ansåg krävdes för att det skulle få vara sovvagn. Detta alltså sedan liggvagnar infördes under 1960-talet.

De helsvetsade WL14 blev ombyggda till BC2 och därmed blev man av med dessa, men de nitade vagnarna ansågs inte lämpliga att bygga om till BC2-vagnar, på grund av att underrede inte var uppbyggt likadant på dessa med mera. Så de fortsatte som WL14 ett tag till. Men på senare år degraderades de till liggvagnar utan ombyggnad och fick då heta BC14. Kupéerna var fortfarande sovvagnskupéer av denna lite enklare variant och inga liggvagnskupéer. Som BC14 användes de i första hand i militärtåg.

BC2 toalettfönster

av Rte6, Thursday, March 30, 2023, 06:51 (365 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag kan berätta en intressant grej när det gäller toalettfönsterna.
BC2 i första serien hade öppningsbara toalettfönster. I andra serien var det bara dom 20 st BC2 som byggdes 1974-75. Dom som byggdes 1977-78 hade inga toalettfönster.
tredje serien hade små ej öppningsbara toalettfönster precis lika danna som BC4 har.
Jag har aldrig sett några BC2 i andra serien byggda 1974-75 med toalettfönster.

Jag hittade en grej skriven i TÅG 1982 nr 10:
"WL3T/BC2T Vagnarnasvakuumtoalettsystem
ska enligt skrivelse 1982-10-11 moderniseras.
Det är 20 WL3T och 20 BC2T som ska få
toaletterna mera lättstädade genom att
golven görs släta och toalettstolen monteras
vägghängd. Fönstret igensättas. Första vagnen
levererades w237 och den sista beräknas bli levererad w312."

vad menar man med vecka w237 och w312? Vilka veckor är det. Lite förvirrande med tre siffriga veckonummer.

BC2 toalettfönster

av Torbjorn_Forsman, Thursday, March 30, 2023, 07:11 (365 dagar sedan) @ Rte6

vad menar man med vecka w237 och w312? Vilka veckor är det. Lite förvirrande med tre siffriga veckonummer.

Första siffran i ett tresiffrigt veckonummer är sista siffran i årtalet.
Så det betyder alltså vecka 37 1982 respektive vecka 12 1983 - men skrivet på ett mycket mer kompakt sätt.

BC2 toalettfönster

av David Sohlberg, Thursday, March 30, 2023, 07:12 (365 dagar sedan) @ Rte6

Jag kan berätta en intressant grej när det gäller toalettfönsterna.
BC2 i första serien hade öppningsbara toalettfönster. I andra serien var det bara dom 20 st BC2 som byggdes 1974-75. Dom som byggdes 1977-78 hade inga toalettfönster.
tredje serien hade små ej öppningsbara toalettfönster precis lika danna som BC4 har.
Jag har aldrig sett några BC2 i andra serien byggda 1974-75 med toalettfönster.

Jag hittade en grej skriven i TÅG 1982 nr 10:
"WL3T/BC2T Vagnarnasvakuumtoalettsystem
ska enligt skrivelse 1982-10-11 moderniseras.
Det är 20 WL3T och 20 BC2T som ska få
toaletterna mera lättstädade genom att
golven görs släta och toalettstolen monteras
vägghängd. Fönstret igensättas. Första vagnen
levererades w237 och den sista beräknas bli levererad w312."

vad menar man med vecka w237 och w312? Vilka veckor är det. Lite förvirrande med tre siffriga veckonummer.

Vecka 37 1982 resp vecka 12 1983.