SJ standardgodsvagn Op (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, March 08, 2023, 18:49 (414 dagar sedan)

Jag har byggt några smalspåriga Op-vagnar i utförande som de såg ut vid malmtrafiken till Hargshamn och nu när jag skall märka vagnarna uppstår problem.

Det handlar om vagnar i serien 330021-33004o, alltså vagnar som fick gavellämmarna demonterade, långsidslämmarna diagonalt kapade i ändarna och stolparna kapade i lämhöjd. jag har sökt och funnit en del bilder som ger mig lite vägledning när det gäller märkning av vagnarna. Det handlar bland annat om vagnarna 330021, 330038, 330043 som har en märkning i överkant mitt på sidolämmen som på översta raden anger vagnsnummer och under vad jag tolkar som två "rutor" som kan möjligen ange vikt och volym. På andra bilder av ombyggda vagnar som 330031, 330031 och 330039 saknas denna märkning.

Mina frågor är alltså;

Vad står det under vagnsnummret på sidolämmen?
Blev alla vagnar märkta på detta sätt vid ombyggnaden eller inte?

Ola Ahlström
Malmö

SJ standardgodsvagn Op

av Ola Ahlström, Wednesday, March 08, 2023, 21:27 (414 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Minnet är kort. I början av januari frågade jag i samband med att byggde några NNrp vagnar just för malmtrafik till Dannemora om färgsättning och målning. jag fick hjälp till mitt då pågående modellbygge av bland annat "Uffe" som visade några färgbilder. En av dessa genererade då följdfrågor eftersom den just hade en liknande märkning, denna gång på trälämmarna
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=272386
Då trodde jag det var ett unikum men nu med bilder på Op-vagnar verkar det vara mer vanligt än jag trodde. Kanske en speciell SJ-märkning just för vissa (?) smalspåriga malmvagnar på Norra Roslagsbanennätet?

Mina ursprungliga frågor kvarstår dock.

Ola Ahlström
Malmö

SJ standardgodsvagn Op

av BJ, Wednesday, March 08, 2023, 22:54 (414 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tycker du har rätt med att det är två rektanglar under numret.
I den större till vänster så är det 4 siffror och avslutas med Kg i den mindre så ser det ut att vara två siffror plus, typ 14,2t ??
BJ
[image]

SJ standardgodsvagn Op

av johanmmolin, Friday, March 10, 2023, 17:53 (412 dagar sedan) @ BJ

Vet inte hur mycket det här kan hjälpa, men här finns en fil med en god beskrivning av vagnarnas historia. Tydligen var bärigheten 14 ton, men jag kan inte se någon siffra med decimaler tyvärr. Vagnens ursprungliga egenvikt är här angiven till 5 ton.

https://891mm.files.wordpress.com/2010/03/op.pdf