Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats? (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 00:34 (413 dagar sedan)

Det trevliga tåget Alfred Nobel som gick från Stockholm till Hamburg försvann ju tyvärr 1994. Idag får man dock säga att detta återuppstått, fast med andra namn. SJ EuroNight mellan Stockholm och Hamburg är det tåg som får ses som dess efterträdare, men vi ska inte glömma att Snälltåget har tåg till Berlin och även säsongsmässigt kör från Malmö till Innsbruck med mera. Så vi är tack och lov tillbaks till vad det var igen, fast i moderniserad tappning.

Men låt oss gå tillbaks till gamla Alfred Nobel: Jag minns under lågsäsonger två versioner som kunde ses i Stockholm:

En version var två sovvagnar som var litt WLABmh174 eller WLABmh175, eller ibland en av vardera typen. Sedan var det en liggvagn litt Bcmh246.

En annan version som jag kunde se var bara en enda sovvagn som var litt WLABmh174 eller WLABmh175. Men då brukade det vara två liggvagnar litt Bcmh246 istället.

Men jag har aldrig sett ett riktigt minimalt tåg med bara en enda sovvagn och en enda liggvagn, dvs ett tvåvagnarståg. Men det känns ju som om detta borde ha inträffat vid extremt låg säsong eller lite bokningar. Så har någon sett ett sådant tågsätt?

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av bengt24, Thursday, March 09, 2023, 11:57 (413 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag och några vänner åkte nattåg Sollefteå-Stockholm, på slutet innan det tåget drogs in.
Tåget bestod av liggvagn+sittvagn draget av en Rc. Vi var dom enda resenärerna ner till Sundsvall.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 17:36 (413 dagar sedan) @ bengt24

Jag och några vänner åkte nattåg Sollefteå-Stockholm, på slutet innan det tåget drogs in.
Tåget bestod av liggvagn+sittvagn draget av en Rc. Vi var dom enda resenärerna ner till Sundsvall.


Men Alfred Nobel gick inte till Sundsvall. Alfred Nobel gick mellan Stockholm och Hamburg.

Åter till frågan: De kortaste jag observerade gick med tre vagnar, i vissa fall två sovvagnar och en liggvagn. I andra fal med en sovvagn och två liggvagnar. Men har någon observerat ett sådant med bara två vagnar, dvs en sovvagn och en liggvagn?

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av tobbe, Thursday, March 09, 2023, 18:11 (413 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Jag har nog aldrig sett A.N. med annat än 2 WL+ 1Bc alt. 2 Bc +1 WL då jag dels hade 291/ 290 som tbfh under 1980-talets senare hälft bestod enl. ovan men däremot under sommarperioden kunde WL o Bc vara utökade i antal beroende på beläggning. Minns ofta när jag jobbade som plins/tm och hade eftermiddagspasset var vagnarna välfyllda med resande under just sommarperioden men under lågsäsong var antalet resande varierande men kortare varianter kan jag inte påminna mig att jag sett.
tobbe

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av tobbe, Thursday, March 09, 2023, 18:30 (413 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 18:55 (413 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Ja, att de gått ihopkopplade med svenska IC-tåg har jag också sett. Men även de gångerna har det varit antingen 1 sovvagn och två liggvagnar, eller 2 sovvagnar och en liggvagn när det varit som kortast. Däremot har ju tågsättet som sådant blivit långt och lite imponerande :-)

I mer högsäsong såg jag Alfred Nobel utan svenska vagnar med och då kunde de ibland ha t ex två sovvagnar och fyra liggvagnar. Men aldrig att ett Alfred Nobel när jag såg dem att de var kortare än just tre vagnar, oavsett fördelningen mellan sov- och liggvagnarna.

Detta då i kontrast till dagens SJ EuroNight. Men detta istället beroende på vagnsbrist vid starten. I början var ju sovvagnarna inte godkända på grund av lite byråkrati. Invigningståget hade tre liggvagnar. Sedan var det vissa avgångar med bara två vagnar, men vid minst ett tillfälle var det bra en enda liggvagn. Och det finns ju bild på det i tidningen Tåg med ett Rc-lok och en enda blå liggvagn bakom loket :-D

Den synen tror jag aldrig att Alfred Nobel erbjöd :-D

Tittar man på SJ EuroNight idag så är det numera ganska normallånga tåg. De är till och med lite längre än gamla Alfred Nobel :-)

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Måns Johannesson, Thursday, March 09, 2023, 19:17 (412 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe

Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Stig Lagergren, Thursday, March 09, 2023, 20:23 (412 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns

Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Måns Johannesson, Thursday, March 09, 2023, 20:42 (412 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.

Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Stig Lagergren, Thursday, March 09, 2023, 21:29 (412 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.


Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Stig Lagergren, Thursday, March 09, 2023, 22:23 (412 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.


Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.

För ordningens skull ska väl sägas att T85 hade tåget ännu inte fått namnet Alfred Nobel.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 23:05 (412 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.


Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.


För ordningens skull ska väl sägas att T85 hade tåget ännu inte fått namnet Alfred Nobel.


Namnet Alfred Nobel infördes med T87 i samband med att EC-tåg (EuroCity) infördes. EC-tågen fick oftast namn på den tiden och namnen var ofta baserade på viktiga historiska personer från de länder tågen gick i. Och Alfred Nobel ansågs vara viktig i Sverige, inte minst tack vare Nobelpriset med mera.

De senaste åren degraderades tåget och förlorade sin status som EC-tåg. De hann aldrig heller benämnas som EuroNight och standarden ansågs inte uppfylla den standard som krävdes för EuroNight.

EuroNight är dock inte alls nytt i Sverige. Det har funnits egentligen lika länge som benämningen existerat. Men det var tågen mellan Malmö och Berlin som var EuroNight. Och svenska vagnar som WL5 och BC2 har använts flitigt i EuroNight. Åtminstone förut ansågs alltså BC2 uppfylla kraven för EuroNight.

Det enda som är nytt idag med EuroNight är att det numera går EuroNight upp till Stockholm och att SJ har satsat hårt på begreppet och intensivt marknadsför begreppet SJ EuroNight. Här kan man ju säga att varumärket EuroNight är ett gemensamt europeiskt varumärke. Men SJ EuroNight däremot får nog ses som just SJ:s eget varumärke :-)

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Lennart Petersen, Thursday, March 09, 2023, 23:50 (412 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.


Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.


För ordningens skull ska väl sägas att T85 hade tåget ännu inte fått namnet Alfred Nobel.

Namnet Alfred Nobel infördes med T87 i samband med att EC-tåg (EuroCity) infördes. EC-tågen fick oftast namn på den tiden och namnen var ofta baserade på viktiga historiska personer från de länder tågen gick i. Och Alfred Nobel ansågs vara viktig i Sverige, inte minst tack vare Nobelpriset med mera.

De senaste åren degraderades tåget och förlorade sin status som EC-tåg. De hann aldrig heller benämnas som EuroNight och standarden ansågs inte uppfylla den standard som krävdes för EuroNight.

EuroNight är dock inte alls nytt i Sverige. Det har funnits egentligen lika länge som benämningen existerat. Men det var tågen mellan Malmö och Berlin som var EuroNight. Och svenska vagnar som WL5 och BC2 har använts flitigt i EuroNight. Åtminstone förut ansågs alltså BC2 uppfylla kraven för EuroNight.

Det enda som är nytt idag med EuroNight är att det numera går EuroNight upp till Stockholm och att SJ har satsat hårt på begreppet och intensivt marknadsför begreppet SJ EuroNight. Här kan man ju säga att varumärket EuroNight är ett gemensamt europeiskt varumärke. Men SJ EuroNight däremot får nog ses som just SJ:s eget varumärke :-)

I 1994års Th Cook Juni framgår att 291 (AN) har tappat EC-beteckning och har bara tågnumret.
Det går här tillsammans med IC45 fram till Nässjö i samma tidtabell.
Stockholm C : 18:06
Norrköping 20:08
Linköping 20:40
Nässjö ank 22:00. 291 avgår 22:10 och ankommer Hamburg 09:03
IC45 hade restaurangvagn vilket säkert var välkommet vid en långresa från 18:06

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Måns Johannesson, Friday, March 10, 2023, 18:36 (412 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

...Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.

I 1994års Th Cook Juni framgår att 291 (AN) har tappat EC-beteckning och har bara tågnumret.
Det går här tillsammans med IC45 fram till Nässjö i samma tidtabell.
Stockholm C : 18:06
Norrköping 20:08
Linköping 20:40
Nässjö ank 22:00. 291 avgår 22:10 och ankommer Hamburg 09:03
IC45 hade restaurangvagn vilket säkert var välkommet vid en långresa från 18:06

Jag är rätt säker på att det var senare än T85 sittvagnarna gick till Alvesta men kan ju minnas fel. Tidtabellerna från den tiden är tyvärr borta sedan länge. Mycket sent var kanske att ta i men det skapade i alla fall en senare förbindelse Stockholm-Alvesta än "normalt".
Verkar som Alvesta var populärt för växling nattetid i början av 90-talet, jag har även åkt liggvagn Stockholm-Helsingborg via Alvesta på den tiden (vagnarna till Köpenhamn var fullbokade). Gick i det sena nattåget från Stockholm (som inte hade vagnar till Köpenhamn) och stod någon timme i Alvesta innan de gick i ett tidigt tåg Alvesta-Helsingborg.

/Måns

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Björn Fura, Friday, March 10, 2023, 21:29 (411 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Apropå nummer och namn: Sommaren 1982 hade tåget nummer 1391 respektive 1390 och gick utan uppehåll mellan Stockholm C och Nässjö. Det var en bra överliggningstur för Hagalundsförare.
Senare, men innan det fick namnet "Alfred Nobel", kallades det "Hamburgaren". Jag tror mig även ha sett namnet i skyltarna vid spår 10, den gamla typen med "rullgardiner" för stationsnamnen.
När byttes de ut, förresten?
Utvikning från ämnet: Minns särskilt hur den typen av skylt började att "nollställas" genast nät tågbefälhavaren tände A-signalen. Det tog en stund innan skyltarna var tillbaka till utgångsläget och proceduren kunde iakttas från tåget som började att rulla ut mot Tegelbacken.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av tobbe, Thursday, March 09, 2023, 23:35 (412 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Helt rätt Stig. 290 på nordgång innehöll endast tyska vagnar och jag hade detta tåg ett antal gånger från Hbf. 45:an återgick morgonen därpå som IC 22 My- Cst och de gånger jag hade 22:an så hade jag 45/ 291 kvällen innan med överliggning på "statt" i My. Det var tider det:-D :-D
tobbe

Kortaste Alfred Nobel-tåg? Dubblering vid försening.

av S-O Johansson, Sunday, March 12, 2023, 21:01 (409 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.

I alla fall sista tidtabellen och kanske någon innan gick det ihop med tåg 22 från Nässjö. Om Alfred Nobel (AN) var sent till Nässjö tog man någon överstående Rc till tåg 22. AN gick då som extratåg till Stockholm med Nässjö nattjour som förare. Denne ville ju helst inte köra hela vägen till Stockholm/Hagalund, passet brukade sluta vid 8 på morgonen, så då fick morgonjouren i Linköping eller Norrköping ta över och köra färdigt.
Fick köra det minst 2 ggr på jourturen. Om inte tbfh meddelade något annat så blev det stopp i både Nyköping och Vagnhärad ifall det skulle vara avstigande där.
Vad jag minns var det minst 3 vagnar i tåget vid dessa tillfällen.

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Leif B, Thursday, March 09, 2023, 21:39 (412 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe

Tågnummer minns jag inte men jag har åkt Alfred Nobel via Nyköpingsbanan och sedan växlade vi undan SJ-vagnarna i Mjölby. Det jag tyckte var kul var att man kunde åka i samma vagn mellan metropolerna Vagnhärad och Hamburg. :-)

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats?

av Christian, Thursday, March 09, 2023, 20:25 (412 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Observera att Alfred Nobel även gick Oslo-Göteborg-Hamburg. På vinterhalvåret var Wlabmh+Bcmh det normala, på sommaren ytterligare en Bcmh, och åtminstone under några tidtabellperioder var det bara utlandsvagnar söder om Halmstad, dvs tåget bestod av Rc+Wlabmh+Bcmh!

Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats? Bild

av Stefan J, Monday, March 13, 2023, 09:38 (409 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hittade en bild från vad jag tror tidigt 80-tal. Hur som helst är det ett "internationellt" tåg på sydgång från Södertälje S.


[image]