SJK-resa på DONJ 2/4 1970, 6 bilder. Del 2. (Järnväg allmänt)
Här resten av bilderna som Yngve tog under resan. Bild 1-3 är ju tagna i Jädraås, men var är bild 5-6 tagna?
av Ulfe, Thursday, March 09, 2023, 08:50 (413 dagar sedan)
Här resten av bilderna som Yngve tog under resan. Bild 1-3 är ju tagna i Jädraås, men var är bild 5-6 tagna?
av Torbjörn Jansson, Thursday, March 09, 2023, 10:17 (413 dagar sedan) @ Ulfe
Bilderna 5-6 är tagna i Norrsundet. Notera den stora kranen på bild 6 för avlastning av timret!
av Peter B, Thursday, March 09, 2023, 10:38 (413 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Bilderna 5-6 är tagna i Norrsundet. Notera den stora kranen på bild 6 för avlastning av timret!
Kanske inte helt lätt att avgöra på bilden, men det ser nästan ut som massaved. Men Norrsundet hade ju både sågverk och massafabrik. Tog man hand om både sågtimmer och massaved på samma plats med den stora kranen?
av johanw, Thursday, March 09, 2023, 18:59 (413 dagar sedan) @ Peter B
Bilderna 5-6 är tagna i Norrsundet. Notera den stora kranen på bild 6 för avlastning av timret!
Kanske inte helt lätt att avgöra på bilden, men det ser nästan ut som massaved. Men Norrsundet hade ju både sågverk och massafabrik. Tog man hand om både sågtimmer och massaved på samma plats med den stora kranen?
DONJ hade ju även svängelvagnar och kanske gick sågtimret med dessa. Sen flottades timmer till Norrsundet också (ser så ut om man tittar på flygbilder i.a.f.) Men det verkar bara finnas ett vedupplag. Så sannolikt hanterades all ved som kom med tåg där med den stora portalkranen. Det fanns en till stor portalkran på brädgården ute på Granskär.
VH /Johan
av Leif B, Thursday, March 09, 2023, 21:19 (412 dagar sedan) @ johanw
Bilderna 5-6 är tagna i Norrsundet. Notera den stora kranen på bild 6 för avlastning av timret!
Kanske inte helt lätt att avgöra på bilden, men det ser nästan ut som massaved. Men Norrsundet hade ju både sågverk och massafabrik. Tog man hand om både sågtimmer och massaved på samma plats med den stora kranen?
DONJ hade ju även svängelvagnar och kanske gick sågtimret med dessa. Sen flottades timmer till Norrsundet också (ser så ut om man tittar på flygbilder i.a.f.) Men det verkar bara finnas ett vedupplag. Så sannolikt hanterades all ved som kom med tåg där med den stora portalkranen. Det fanns en till stor portalkran på brädgården ute på Granskär.VH /Johan
Det var först från 1965 som DONJ skaffade svängelvagnar, genom ombyggnad av andra vagnar och dessa användes för transporter av helstammar. Det allra mesta sågtimret i DONJ:s historia måste ha transporterats på tvåaxliga vagnar. Jag uppfattar det där med helstamstransporter mest som ett experiment, men någon kanske vet mer om saken?. Det verkar i varje fall bökigt att hantera helstammar ute i terrängen.
av Rolf Sten , Friday, March 10, 2023, 11:10 (412 dagar sedan) @ Peter B
Sågtimmer på DONJ transporterades till Norrsundet. Vagnarna växlades ut på det spår som även kallades för "tippen" där det lossades ner i vattnet.
Periodvis gick det även sågtimmer i den andra riktningen, till sågverket i Linghed, fram till dess nedläggning. Även här lossades timret i vattnet. :-)
--
RS www.historiskt.nu
av Leif B, Thursday, March 09, 2023, 21:24 (412 dagar sedan) @ Ulfe
Här resten av bilderna som Yngve tog under resan. Bild 1-3 är ju tagna i Jädraås, men var är bild 5-6 tagna?
Så elegant CD 15 var i helgrönt! Faktiskt snyggare än nuvarande brun/gult, även om den nuvarande målningen berättar mer.
Var vagnen någonsin grön i trafik på SRJ? Systervagnarna på ULJ har ju något slags lila "plommon"-nyans.