Lite om gamla HFJ (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Thursday, March 09, 2023, 13:42 (408 dagar sedan)

När jag 1959 åkte på SJKs HFJ resa, kom det, bifogat i SJK medlemsblad om resan, en förteckning på rullande materielen på banan. Jag har säkert lagt ut detta tidigare, men nya läsare har väl tillkommit.[image]

Lite om gamla HFJ

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, March 09, 2023, 16:24 (408 dagar sedan) @ Sune Nylén

När jag 1959 åkte på SJKs HFJ resa, kom det, bifogat i SJK medlemsblad om resan, en förteckning på rullande materielen på banan. Jag har säkert lagt ut detta tidigare, men nya läsare har väl tillkommit.

Jag hade nöjet att få åka med i vagnuttagning Hällefors bruk - Fredriksberg 26/8 1968 (och åter påföljande dag) i den resgodsvagn som medföljde (HFJ F 15) men även bitvis på lok. Dock hittar jag inte någon vagn F 15 i den förteckning som bifogades men väl en vagn F 16. Är det fel i förteckningen eller har en vagn F 15 tillkommit efter 1959? I så fall undrar jag om någon här vet mer om F 15. Här en bild som jag tog av vagnen framför stationshuset i Hällefors bruk, där jag f.ö. inhämtade mitt särskilda tillstånd för resan på tågexpeditionen.
[image]

Lite om gamla HFJ

av Stig Lagergren, Thursday, March 09, 2023, 18:37 (408 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]

Korgen från BCo 9 i Fredriksberg 30 juli 1966

Lite om gamla HFJ

av Stig Lagergren, Thursday, March 09, 2023, 18:42 (408 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]

F 15 i Fredriksberg 30 juli 1966. Men jag vet ingenting om hur det ligger till med 15 eller 16.

Lite om gamla HFJ

av Johan S, Friday, March 10, 2023, 18:18 (407 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

HFJ 15 var byggd på SVJs verkstad 1919 enligt "Smalspår och sjöfart i Bergslagen".

/Johan

Lite om gamla HFJ

av Granis, Thursday, March 09, 2023, 19:03 (408 dagar sedan) @ Sune Nylén

HFJ G 18, fd SRJ F 449/ 226; ursprungligen ULJ Få 159 (Ljunggrens 1897), övertogs av SRJmf/ ULJ, om jag inte missminner mig i samband med att ångloket HFJ 11 "övertogs av en grupp privatpersoner med anknytning till SRJmf" (sedemera också formellt överlåten till föreningen), och hämtades väl från Fredriksberg/ Hällefors samtidigt som nämnda ånglok.

Sedemera har vagnen renoverats och -förutom ångpannan- återställts till sitt ULJ-utförande och på "Lennakatten" kan den numera ses i trafik de dagar "lilla ångtåget" rullar. Vilket i o f s blivit mest vid beställningståg under senare år. Här fotograferad i Faringe 2012.

/ L G

[image]

Lite om gamla HFJ

av Legion44, Thursday, March 09, 2023, 20:01 (408 dagar sedan) @ Granis

Får väl summera ovanstående diskussion som ett typexempel på hur ett inlägg kan utveckla sig från "jätteintressant" till "riktigt jäkla intressant!!:))"

Tack ni alla som bidragit till denna otroligt intressanta tråd om HFJ.
Var själv på plats på 90-talet och gjorde exkursion på denna då intressanta plats och då fann jag många slipers samt rälsspik kvar i marken..

Lite om gamla HFJ

av Sune Nylén, Thursday, March 09, 2023, 23:21 (408 dagar sedan) @ Legion44

Alltid nå´t sa han som fick se Åmål - Egentligen; En skam för mig men en ära för staden, sade Fan när han gick vilse i Åmål:-D / Sune.

Lite om gamla HFJ

av PeO, Thursday, March 09, 2023, 23:33 (407 dagar sedan) @ Sune Nylén

Alltid nå´t sa han som fick se Åmål...

Jag har hört ett annat ursprung.
Konung Gustaf (V-Gurra) kom med tåget till Åmål. Vädret var som idag - snöstorm. Av den inkallade musikkåren hade bara trumslagaren lyckats ta sig till stationen.
Kungen kommenterade "Alltid något", men uttalandet har senare tillskrivits en större potentat.

(Rejäl urspårning från ämnet, men i alla fall järnvägshistoriskt)

mellanstick om Åmål

av Sune Nylén, Friday, March 10, 2023, 19:15 (407 dagar sedan) @ PeO

Uttrycket lär ha förekommit redan 15 jan 1846 i Åmåls Veckoblad. Det har nog sedan förekommit i olika versioner beroende på i vilket sällskap det berättats. Läs gärna på nätet. Tror det var Ahlberg som en gång skrev om Åmål att en gång var det något , nu ÄR DET något.. En delegation från staden åkte till Göteborg och uppvaktade dir Virgin och fick verkstäderna förlagda till Åmål. Det berättas att på hemvägen mötte de en kanalbåt med en delegation från Säffle på nedgående båt i samma ärende och åmåliterna viftade då hånfullt med kontraktet.../ Sune.

ULJ Få 159

av Carl-Erik Olsson, Friday, March 10, 2023, 01:45 (407 dagar sedan) @ Granis

HFJ G 18, fd SRJ F 449/ 226; ursprungligen ULJ Få 159 (Ljunggrens 1897), övertogs av SRJmf/ ULJ, om jag inte missminner mig i samband med att ångloket HFJ 11 "övertogs av en grupp privatpersoner med anknytning till SRJmf" (sedemera också formellt överlåten till föreningen), och hämtades väl från Fredriksberg/ Hällefors samtidigt som nämnda ånglok.

Sedemera har vagnen renoverats och -förutom ångpannan- återställts till sitt ULJ-utförande och på "Lennakatten" kan den numera ses i trafik de dagar "lilla ångtåget" rullar. Vilket i o f s blivit mest vid beställningståg under senare år. Här fotograferad i Faringe 2012.

/ L G

[image]

Var det till denna urspr ångfinka som den stående pannan togs från SJ-ångfinkan F2a 25123 (Atlas 1897, omb från G1 1899, beskr på sid 124-125 i Person-, post-, fång- och resgodsvagnar vid SJ 1907) som för ungefär 40 år sedan tillsammans med fd SJ C4 1602 stod på Ränneslätts övningsfält utanför Eksjö? Har för mig att Roland Hansson nämnde något om framtida användning av pannan som väl var det enda som räddades innan dessa vagnar skrotades? Finkan hade f ö också kvar den stora cylindriska kolgasbehållaren för belysningsgas. Finns någon sådan bevarad idag?
/ CEO som hittade dit då

Ångfinkor med och utan pannor

av Granis, Friday, March 10, 2023, 15:09 (407 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ja, här får jag blotta min okunnighet. Eller mitt dåliga minne. Eller båda. Salige Roland (?) fixade mycket riktigt en panna av sån typ (isch), men exakt hur det var tänkt kommer jag inte ihåg. Det har iallafall aldrig funnits nån panna i F 159 under museibanetiden, men väl vattentankar. Återskapade? Eller fanns dom där hela tiden, även på HFJ? Knappast troligt. På HFJ var den ju dessurom littererad ”G”. En liten stående panna fanns (finns?) iallafall på nån tralla i Faringe, tänkt som.. bytesobjekt? Eftersom den inte… passade i 159?

Roland fick iallafall med stöd av en annan ULJ´are elda en ”finkpanna” (minst) ett par gånger. Men då en liggande (?) sådan på normalspår och hos mfGDJ i Falun. Vagnen var enligt mina omsorgsfullt förda anteckningar SJ S17åc 55122. Här syns hrr Uppländska gästeldare Gustavsson och Hansson under full tjänsteutövning i december 2012.


/ L G :-)

[image]

Ångfinkor med och utan pannor

av John T, Friday, March 10, 2023, 18:22 (407 dagar sedan) @ Granis

Det har iallafall aldrig funnits nån panna i F 159 under museibanetiden, men väl vattentankar. Återskapade?

I dagens F 159 finns väl inga vattentankar? Jag tror du tänker på Få 80, vars tankar används som extra vattenförråd för BLJ 4 "Långshyttan" ibland i museitrafik.

Ångfinkor med och utan pannor

av Granis, Friday, March 10, 2023, 20:17 (407 dagar sedan) @ John T

Jag tror du tänker på Få 80..

Helt rätt!! Men så har du ju också en yngre hjärna än jag :-P Men samma fundering kan väl gälla Få 80: Denna användes ju som ”spånfinka” vid Mörby verkstad under många (?) år varvid man gjorde hål i taket där sågspånet sprutades (?) in. Ångpannan var väl borta redan då, men fanns tankarna kvar ”under spånet”? Eller återskapades de av ULJ vagnavd?

Här syns de båda finkorna (SRJ Få 80 och ULJ Få 159) för ovanlighetens skull kopplade intill varandra -de brukar ju annars gå i varsin ända av tåget- bakom BLJ 4 LÅNGSHYTTAN med ett tåg från Uppsala som här passerar Bergsbrunnaparken i juli 2015.


/ L G

[image]

Lite om gamla HFJ

av Stig Lagergren, Friday, March 10, 2023, 17:26 (407 dagar sedan) @ Granis

HFJ G 18, fd SRJ F 449/ 226; ursprungligen ULJ Få 159 (Ljunggrens 1897), övertogs av SRJmf/ ULJ, om jag inte missminner mig i samband med att ångloket HFJ 11 "övertogs av en grupp privatpersoner med anknytning till SRJmf" (sedemera också formellt överlåten till föreningen), och hämtades väl från Fredriksberg/ Hällefors samtidigt som nämnda ånglok.

Sedemera har vagnen renoverats och -förutom ångpannan- återställts till sitt ULJ-utförande och på "Lennakatten" kan den numera ses i trafik de dagar "lilla ångtåget" rullar. Vilket i o f s blivit mest vid beställningståg under senare år. Här fotograferad i Faringe 2012.

/ L G

[image]

[image]

HFJ G 18 i Hällefors 30 juli 1966