Finnshyttan 1971 (Järnväg allmänt)
NKlJ 41 i Finnshyttan 6 juni 1971 då SJK besökte NKlJ
av Stig Lagergren, Sunday, March 12, 2023, 18:24 (403 dagar sedan)
NKlJ 41 i Finnshyttan 6 juni 1971 då SJK besökte NKlJ
av Legion44, Sunday, March 12, 2023, 21:57 (403 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Härlig bild från svunna tider. Man häpnar när man kör från Filipstad mot Hagfors över hur lite spår det är kvar av denna del av NKlJ idag. Denna delen verkar i överlag ha varit en sällan fotad del av järnvägsSverige då man väldigt sällan ser bilder härifrån.
av tobbe, Sunday, March 12, 2023, 22:50 (402 dagar sedan) @ Legion44
Härligt motiv från förr. När jag gjorde en jvg-exekution 1991, året efter nedläggningen av den sista delen per "gummivutt" och då hela sträckan från Karlstad Ö - Hagfors - Filipstad fanns ju bara några rester av spårmateriel. Jag stod och filmade just där godsvagnarna står under taket och funderade vid det tillfället på hur många spår som där funnits. Tyckte att stationshuset stod väldig långt på sidan och att det var en väldigt stor friyta eftersom bangården saknades och hittade sedan en bit spår som vek av mot sydost genom blivande tät vegetation. Kan det ha varit spåret mot Filipstad månntro?? Kul att se hur bangården såg ut när det begav sig på sluttampen.
tobbe
av Peter Andersson, Monday, March 13, 2023, 01:38 (402 dagar sedan) @ tobbe
.... och hittade sedan en bit spår som vek av mot sydost genom blivande tät vegetation. Kan det ha varit spåret mot Filipstad månntro?? ....
Du menar väl åt sydväst? Åt sydost hade spåren gått ut i sjön.
/Peter
av tobbe, Monday, March 13, 2023, 11:12 (402 dagar sedan) @ Peter Andersson
Du har nog rätt för man blir ju lite desorienterad när man inte har kompass med sig, men jag avsåg att min placering vid tillfället var i riktning mot f.d. stationshuset och den stick som jag hittade bland buskaget fanns på min högra sida, men väderstreck i all ära så kan jag minnas fel.:-P :-P
tobbe
av Legion44, Monday, March 13, 2023, 07:51 (402 dagar sedan) @ tobbe
I Musjöheden stod vagnar kvar till spårslutet och även till det difinitiva slutet:-D
av tobbe, Wednesday, March 22, 2023, 17:51 (393 dagar sedan) @ Legion44
När jag gjorde min exekution 1991 var allt spårmateriel redan upprivet från Hagfors och västerut mot Filipstad men vissa korta spårrester fanns på Musjöhedens lp utan någon anslutning mot f.d. huvudlinjen. Vagnar fanns inte en tillstymmelse till på det omfångsrika området däremot någon enstaka tralla hittades som gav mig lite funderingar om vad de/den hade haft för användning samt att timmerupplaget var ganska tomt.:-( :-(
tobbe
av tobbe, Wednesday, March 22, 2023, 23:20 (392 dagar sedan) @ tobbe
Rättar mig själv, skall ju vara österut och inget annat.
tobbe
av Lennart Petersen, Thursday, March 23, 2023, 03:21 (392 dagar sedan) @ Legion44
Härlig bild från svunna tider. Man häpnar när man kör från Filipstad mot Hagfors över hur lite spår det är kvar av denna del av NKlJ idag. Denna delen verkar i överlag ha varit en sällan fotad del av järnvägsSverige då man väldigt sällan ser bilder härifrån.
Ja mesta intresset tycks ha varit Karlstad-Hagfors men där gick ju dennsista persontrafiken.
Även Karlstad-Skoghall blev väl lite försummat.
Mycket normalspår på bilden, man hade ett lite udda trafikmönster där normalspåtsvagnarna rampades på i Deje men av i Finnshyttan så de transporterades bara en enkel väg. Tillbaks fick man så köra överföringsvagnarna tomma.
av Sune Nylén, Thursday, March 23, 2023, 09:35 (392 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Koncessionen innebar nog att man måste trafikera spåret.Därför godståg. Persontrafiken uppehölls med bussar vissa dagar tis tors lörd s o h - tittat i 1961 års kommunicka. Vid SJKs NKLJ resa 1961 så åkte vi från Finnshyttan med lämpliga fotouppehåll på vägen, Motjärnshyttan och Nordmark./ Sune.