Urspårning i Solberga? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Tuesday, March 14, 2023, 11:37 (407 dagar sedan)

Någon gång på ca 1970-talet, av bilderna att döma, gick resandetåg ur i Solberga, se bilder på länkarna nedan.

När inträffade detta, och vad var orsaken? Finns det någon händelserapport om saken?

https://www.solbergahembygd.se/test/wp-content/uploads/2021/07/so010-olycka.jpg

https://www.solbergahembygd.se/test/wp-content/uploads/2021/07/so006-stins.jpg

https://www.solbergahembygd.se/test/wp-content/uploads/2021/07/so005-hjulring.jpg

Kanske den nuvarande ägaren av stationshus mm har grävt i historiens djup?

Urspårning i Solberga?

av Micke Carlsson, Tuesday, March 14, 2023, 12:44 (407 dagar sedan) @ Bobo L

Nä, jag har inte rotat i detta, så har tyvärr inget att tillföra. Men det har onekligen smällt några gånger i Solberga.

Urspårning i Solberga?

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, March 14, 2023, 20:18 (407 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nedan finns en tidigare tråd från forumet:
Olyckan som beskrivs där skall ha inträffat 2:a April 1962.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=175252


Visst, men bilderna på hembygdsföreningens sida är från ett senare tillfälle.
Klicka på bilderna så kommer lite text upp.

Solberga bildarkiv

Bilden med 60-talsvagnarna inkl byffevagnen visar vagnar med destinationsskyltar på sidorna och även varningen på dörren om att den slår ut, dvs ingen dörrförregling. Detta innebär att det inte kan vara 1978 som det står utan senast 11 maj 1968.

Urspårning i Solberga?

av Hans Larsson, Tuesday, March 14, 2023, 21:43 (407 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag ser ingenstans i mina tre rader något påstående att det skulle röra sig om samma olycka.
Bara en referens till en tidigare tråd på forumet.

Urspårning i Solberga?

av BJ, Wednesday, March 15, 2023, 10:04 (406 dagar sedan) @ Hans Larsson

Bilden över personvagnar är troligen från en tidigare olycka.
Olyckan som inträffade 1962-04-02. Där skall enligt tidigare tråd en RBo2 vagn ha skadats.
Just en sådan synes på bilden. Sedan ser det ut som om vagnarna har övergångsbälgar. (inte ha fått gummivulster)
Skärmklipp med text
BJ
[image]

Urspårning i Solberga?

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, March 14, 2023, 16:20 (407 dagar sedan) @ Bobo L

Med tanke på destinationsskyltarnas placering mitt på vagnssidan i första bildlänken bör olyckan ha ägt rum på 60-talet. Det var väl i samband med tidtabellsskiftet 12 maj 1968 som de utvändiga skyltarna i princip försvann.

Urspårning i Solberga?

av BJ, Tuesday, March 14, 2023, 16:43 (407 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Med tanke på destinationsskyltarnas placering mitt på vagnssidan i första bildlänken bör olyckan ha ägt rum på 60-talet. Det var väl i samband med tidtabellsskiftet 12 maj 1968 som de utvändiga skyltarna i princip försvann.

Det måste vara senare! Rc 2 1106 är första lok som får "frimärksvingen" vid leverans år 1973
När Rc2 1042 får gula vingloggan utbytt mot frimärksvingen bör vara några år senare.
Så uppgiften på en Bild om Tåg 41 303 Juni 78 stämmer nog bra.
BJ

Urspårning i Solberga?

av Ola Almquist, Tuesday, March 14, 2023, 16:57 (407 dagar sedan) @ BJ

Med tanke på destinationsskyltarnas placering mitt på vagnssidan i första bildlänken bör olyckan ha ägt rum på 60-talet. Det var väl i samband med tidtabellsskiftet 12 maj 1968 som de utvändiga skyltarna i princip försvann.


Det måste vara senare! Rc 2 1106 är första lok som får "frimärksvingen" vid leverans år 1973
När Rc2 1042 får gula vingloggan utbytt mot frimärksvingen bör vara några år senare.
Så uppgiften på en Bild om Tåg 41 303 Juni 78 stämmer nog bra.
BJ

Ja, liksom den kvadratiska V-tavlan, men det behöver inte betyda att alla bilder är tagna vid samma tillfälle. Jag inte säker på att bilden med 60-talsvagnarna är tagen 1962 heller då det var lite snö vid detta tillfälle, men det kan kanske skymtas i bakgrunden.

Urspårning i Solberga?

av Ulf Pålsson, Tuesday, March 14, 2023, 19:50 (407 dagar sedan) @ Ola Almquist

Med tanke på destinationsskyltarnas placering mitt på vagnssidan i första bildlänken bör olyckan ha ägt rum på 60-talet. Det var väl i samband med tidtabellsskiftet 12 maj 1968 som de utvändiga skyltarna i princip försvann.


Det måste vara senare! Rc 2 1106 är första lok som får "frimärksvingen" vid leverans år 1973
När Rc2 1042 får gula vingloggan utbytt mot frimärksvingen bör vara några år senare.
Så uppgiften på en Bild om Tåg 41 303 Juni 78 stämmer nog bra.
BJ


Ja, liksom den kvadratiska V-tavlan, men det behöver inte betyda att alla bilder är tagna vid samma tillfälle. Jag inte säker på att bilden med 60-talsvagnarna är tagen 1962 heller då det var lite snö vid detta tillfälle, men det kan kanske skymtas i bakgrunden.

Det var med början 1973 som den gula tavlan/skylten med 'V' på en vägkorsningssignal/V-signal (och under den föregående orienteringstavlan) ändrades från rund till kvadratisk.

Urspårning i Solberga?

av D Olson, Tuesday, March 14, 2023, 22:11 (407 dagar sedan) @ Bobo L

De två undre länkarna visar bilder från reparationsarbetet efter gt 41303 urspårning i Solberga, som skedde i juni 1978. Urspårningen berodde på att en hjulring lossnade, på det hjul som syns på ena bilden. Tåget som dras av Rc2 1042 är tåg 21. Allt framgår av bildtexter till dessa bilder, som är publicerade i boken “Då och nu i Nässjöbygden 1978”.

Urspårning i Solberga?

av Farbror Mossa, Wednesday, March 15, 2023, 09:49 (406 dagar sedan) @ Bobo L

Lite mera vatten på kvarnen; att det bilder från olika olyckor visas också av att på bilden med passagerartåget kan man se trädgrenar utan löv ovanför den öppna dörren på byffévagnen. På bilden där tåget passerar är det sommar och löv på träden.

Urspårning i Solberga?

av L.Strömberg, Thursday, March 16, 2023, 18:04 (405 dagar sedan) @ Bobo L

Angående urspårningarna i Solberga. Dom två sista är från Juni 1978 o inget annat. Ett godståg

som spårade ut på nedspåret ungefär mitt för stationshuset med stora skador på anläggningen.

räls, slipers o två växlar plus en gångväg. Det har varit flera urspårningar strax utanför Sol-

berga. December1971 godståg spårar ur på nedspår mellan Flisby o Solberga varvid räls o slipers

förstörs på en sträcka av 1km. Juni 1984 godståg spårar ur på nedspår strax norr om Solberga

räls o slipers förstörs på en sträcka c:a 800m. Tåget hinner precis stanna innan man kommer in

till växlarna i norra ändan. Som väl var inga personskador i bägge fallen.