Urlastning av cyklar 1981 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar D, Wednesday, March 15, 2023, 07:59 (406 dagar sedan)

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar

Urlastning av cyklar 1981 - men var? - Ockelbo?

av Baloo, Wednesday, March 15, 2023, 09:46 (406 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar

Spontant säger jag Ockelbo.

Urlastning av cyklar 1981 - men var? - Ockelbo?

av Gunnar D, Wednesday, March 15, 2023, 17:29 (406 dagar sedan) @ Baloo

Spontant säger jag Ockelbo.

Det verkar troligt, tack!

Mvh Gunnar

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Da, Wednesday, March 15, 2023, 16:58 (406 dagar sedan) @ Gunnar D

X-16 med släpvagn utgörande två "Dadelaskar".
En klassiker när det begav sig.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Harald, Wednesday, March 15, 2023, 18:11 (406 dagar sedan) @ Da

Dadelæsker kallades de begagnade Y6/Y7 i Danmark, men kallades X16 dadelask under sin aktiva tid?

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Wednesday, March 15, 2023, 20:33 (406 dagar sedan) @ Harald

Dadelæsker kallades de begagnade Y6/Y7 i Danmark, men kallades X16 dadelask under sin aktiva tid?

Nej. Icke heller Y6-generationen i övrigt.


Uttrycket invandrade till Sverige ungefär när de första begagnade fd Y6-fordonen återvände till Sverige, vilket för övrigt var ungefär när svenska tågnördar började våga upptäcka danska järnvägar i lite större omfattning.

Samtidigt gjorde kanske serien av årsböcker "Nordens Järnvägar" utgivna 1968(?)-1986(?), via sina danska kapitel, det danska uttrycket "Dadelaskar" känt för den svenska publiken?

Framtida forskning kanske kan klarlägga mönstret för detta invasiva uttrycks spridning i ärans och hjältarnas språk? :-)

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av ATC, Friday, March 17, 2023, 14:00 (404 dagar sedan) @ Bobo L

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Friday, March 17, 2023, 15:39 (404 dagar sedan) @ ATC

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders

Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Harald, Friday, March 17, 2023, 16:18 (404 dagar sedan) @ Bobo L

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders


Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P

Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Göran Kannerby, Friday, March 17, 2023, 17:44 (404 dagar sedan) @ Harald

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders


Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P


Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)

Så var det även på HNJ, bäst gick de i kurvorna, Hok-Nässjö var en fröjd att åka.

Däremot har jag inget minne av småländska sandmoln, trots flitigt åkande där, kan det bero på att det var något grövre sand?

Från Haparanda-banan minns jag däremot dessa sandmoln.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Harald, Friday, March 17, 2023, 21:16 (404 dagar sedan) @ Göran Kannerby

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders


Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P


Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)


Så var det även på HNJ, bäst gick de i kurvorna, Hok-Nässjö var en fröjd att åka.

Däremot har jag inget minne av småländska sandmoln, trots flitigt åkande där, kan det bero på att det var något grövre sand?

HNJ är ju på västsidan av sydsvenska höglandet där det väl aldrig hinner torka mellan regnen ;-)


Från Haparanda-banan minns jag däremot dessa sandmoln.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Göran Kannerby, Saturday, March 18, 2023, 09:27 (403 dagar sedan) @ Harald

Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)


Så var det även på HNJ, bäst gick de i kurvorna, Hok-Nässjö var en fröjd att åka.

Däremot har jag inget minne av småländska sandmoln, trots flitigt åkande där, kan det bero på att det var något grövre sand?


HNJ är ju på västsidan av sydsvenska höglandet där det väl aldrig hinner torka mellan regnen ;-)

Inte riktigt så illa, men även om så vore var det på liknande sätt på "Bockabanan", trots mindre nederbörd.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Saturday, March 18, 2023, 16:57 (403 dagar sedan) @ Harald

HNJ är ju på västsidan av sydsvenska höglandet där det väl aldrig hinner torka mellan regnen ;-)

:-D

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Besc, Friday, March 17, 2023, 20:11 (404 dagar sedan) @ Harald

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders


Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P


Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)

Nog gick de som snälltåg, S298/S299 var tågnumret när de fick smeknamnet ”Ökenråttor”! Även tidigare fick dom ”kliva in” i snälltågstjänst, när dom ersatte Y3:orna.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Harald, Friday, March 17, 2023, 21:14 (404 dagar sedan) @ Besc

För att fullständigt spåra ur, kan vi väl tillägna dem epitetet från Blekinge tycker jag, "Ökenråttor"

Anders


Haha, jaaaa! :-D

Fast möjligen är det en alltför snäv geografisk referens? Namnet torde i alla fall ha uppkommit när de körde på de torra grusbanorna (fd BKB) och drog upp obegripliga mängder damm ur gruset så det, likt namnförslagets förebilder, såg ut som gråa rökmoln bakom dem.

Likadana damm-moln lär ju rälsbussarna ha skapat på alla grusbanor i landet, men kanske syntes det mer i det öppnare blekingska landskapet? Eller så har bara blekingefolket mera humor än vi andra torrbollar uppöver? :-P


Många grusbanor hade väl rätt låg sth och dessutom ofta tätt mellan uppehållen. På f.d. BKB gick de ju i praktiken som snälltåg om än inte formellt. Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)


Nog gick de som snälltåg, S298/S299 var tågnumret när de fick smeknamnet ”Ökenråttor”! Även tidigare fick dom ”kliva in” i snälltågstjänst, när dom ersatte Y3:orna.

Det kan hända, men jag åkte 1964 och närmaste Sv.Komm. jag har är 1965. Där går de inte som snälltåg utan rälsbusståg med fyrsiffriga nummer.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Saturday, March 18, 2023, 17:15 (403 dagar sedan) @ Harald

Under min tid i Pinan åkte jag en gång till Malmö. Som jag minns så var det full sula, 110-115 km/h. Det var en bokstavligen omskakande upplevelse :-)

Som påpekats kunde man ju få fartupplevelsen på även andra banor, vare sig det var skyltat så eller inte. Dessutom gick ju breda Y-benollor på mera stambaneliknade sträckor också, tex

1)
Karlsborgsbussen som ju emellanåt gick annonserat ner till Falköping.

2)
Kinnekullebussen som ju understundom gick upp till Hallsberg.

3)
Nämnda fd BKB-bussar utgick ju från Malmö oå, och från Malmö upp till i vart fall Hässleholm var det ju full körledning som gällde, dessutom inte sällan med 4,6 eller till och med 8 vagnar i tåget.

4)
Räsbussarna på Uppsala-Enköping utgick ju från Västerås de sista ca 50 åren, hade man tur kunde man alltså åka även sträckan Enköping-Västerås med rälsbussen.

Någon tur, någon dag i veckan, gick dessouom av för mig outgrundlig anledning Uppsala-Sala-Västerås istället. Då blev det också åka av.

5)
Jag har någon gång åkt rälsbuss från Hallsberg till Skövde. Om det var normalt med Y6/7 i det tåget, eller om det gick som ersättning för nått annat vet jag inte, men undan gick det.


Annars är det bara två gånger jag varit riktigt bekymrad för om åkdonet skulle hålla sig kvar på rälsarna. Den ena gången var en resa från Övertorneå till Karungi med ensam Y7/8. Där satt vi verkligen och höll oss krampaktigt i vad som helst som var tillräckligt stabilt alltmedan allting som inte var sjöstuvat studsade omkring i vagnen. Rodeo!

Den andra gången var samma upplevelse på Central line i London, den yttre delen av sträckan ut till Heathrow-flygplatsen. Yiiihaa!

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av johanw, Wednesday, March 15, 2023, 18:15 (406 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar

Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?

OT:

Vem kan identifiera märket på cyklarna?

Den rödorangea damcykeln har verkligen en klassisk färg för tiden. Den har navväxel i bakhjulet. Jag skulle tro att den är bockstyre-konverterad och har tre bromsar (en fotbroms också).

Den svarta/mörkgröna har kedjeförare bak och dubbla kugghjul på vevpartiet = 10vxl, eller t.o.m. 12vxl.

:)

VH /J

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Åke C., Wednesday, March 15, 2023, 19:14 (406 dagar sedan) @ johanw

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar


Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?

OT:

Vem kan identifiera märket på cyklarna?

Den rödorangea damcykeln har verkligen en klassisk färg för tiden. Den har navväxel i bakhjulet. Jag skulle tro att den är bockstyre-konverterad och har tre bromsar (en fotbroms också).

Den svarta/mörkgröna har kedjeförare bak och dubbla kugghjul på vevpartiet = 10vxl, eller t.o.m. 12vxl.

:)

VH /J

Ja, det är polletteringslappar.

OT-svar om cyklarna:
Den med orange-metalliclack kan vara SCO eller DBS. Crescent hade en speciell dekor.
Den gröna verkar ha texten OSCAR 544 (??) på nedre ramröret. Okänt...

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av CMA67, Wednesday, March 15, 2023, 19:44 (406 dagar sedan) @ johanw

Damcykel är en DBS och herrcykel är nog en MARATON

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Lennart Petersen, Thursday, March 16, 2023, 23:00 (405 dagar sedan) @ johanw

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar


Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?

Ja , minns när jag då och då polletterade min cykel på. Halmstad-Bolmen.
Man köpte en polletteringslapp på stationen , och. förmodligen. även fätdbiljett.
Det. var en ståltråd som man virade fast på cykeln också ställde man den på plattformen och tågpersonal lastade på och av cykeln.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Gunnar Lilienberg, Monday, March 20, 2023, 07:08 (401 dagar sedan) @ Lennart Petersen

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar


Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?


Ja , minns när jag då och då polletterade min cykel på. Halmstad-Bolmen.
Man köpte en polletteringslapp på stationen , och. förmodligen. även fätdbiljett.
Det. var en ståltråd som man virade fast på cykeln också ställde man den på plattformen och tågpersonal lastade på och av cykeln.

Nja, på biljettexpeditionen köpte man en färdbiljett och en resgodsbiljett. På resgodsexpeditionen visade man upp båda dessa dokument som klipptes med en speciell tång som gav ett hål med fem kanter, ungefär som en pil. Anledningen var att man inte skulle kunna pollettera resgods flera gånger på samma färdbiljett eftersom pollettering var mycket billigare än att sända varor som expressgods. Därefter fick man ut en adressetikett och här sviker minnet mig om vilka uppgifter som skulle fyllas i. En kopia på adresslappen erhölls som kvitto. Hur man till sist avlämnade det adresslappsmärkta resgodset berodde nog både på vilken station det var och föremålets storlek. Det normala var att man avlämnade resgodset över disken vid resgodsexpeditionen.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Lennart Petersen, Monday, March 20, 2023, 19:29 (401 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

Här sker urlastning av cyklar från ett X16-tåg i juni 1981.
Bör vara mellan Gävle och Kilafors men okänt exakt var. Någon som kan identifiera stationen?

Mvh Gunnar


Kolla lapparna som hänger på cyklarna. Är det poletteringslappar?


Ja , minns när jag då och då polletterade min cykel på. Halmstad-Bolmen.
Man köpte en polletteringslapp på stationen , och. förmodligen. även fätdbiljett.
Det. var en ståltråd som man virade fast på cykeln också ställde man den på plattformen och tågpersonal lastade på och av cykeln.


Nja, på biljettexpeditionen köpte man en färdbiljett och en resgodsbiljett. På resgodsexpeditionen visade man upp båda dessa dokument som klipptes med en speciell tång som gav ett hål med fem kanter, ungefär som en pil. Anledningen var att man inte skulle kunna pollettera resgods flera gånger på samma färdbiljett eftersom pollettering var mycket billigare än att sända varor som expressgods. Därefter fick man ut en adressetikett och här sviker minnet mig om vilka uppgifter som skulle fyllas i. En kopia på adresslappen erhölls som kvitto. Hur man till sist avlämnade det adresslappsmärkta resgodset berodde nog både på vilken station det var och föremålets storlek. Det normala var att man avlämnade resgodset över disken vid resgodsexpeditionen.

Men nu beskrev jag. just hur det gick till på. Halmstad Östra och Bolmenbanan.
Man köpte polleterringslappen. i biljettluckan (gammaldags med draglådor). Med den tillhörande ståltråden lindade man fast den på cykelstyret och ställde upp cykeln på plattformen.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Wednesday, March 15, 2023, 20:30 (406 dagar sedan) @ Gunnar D

Juni 1981, det var ju då som storevenemanget "SJ 125 år" pågick. Bland annat med extratågskörningar i traingeln Gävle-Ôckelbo-Storvik oå. Kan bilden vara tagen i samband med det?

Träplattform.

Det är nog motorvagnsföraren som langar ut cyklarna från bagageutrymmet, men vilken roll har den uniformerade kollegan på plattformen? Ockelbo är ju fjb-at sedan Karl den XII:s tid, och någon övrig stationspersonal tjänstgjorde nog inte i vanliga fall. Kanske man ändå satte dit stationspersonal de där dagarna med spektakel?

Är hon annars tågpersonal? Men normalt var väl de här motorvagnstågen enbemannade sedan länge?

Mannen vid herrcykeln bär en huvudbonad som nog kan vara en uniformsmössa, åtminstone av äldre modell. Är sålunda även han (extra?) stationspersonal? Även mannen i den blå jackan anas vara stationspersonal, ty han håller i damcykeln på ett sätt som antyder ovana och varsamhet.

Ingen av cyklarna förefaller ha grav pyspunka. Instämmer för övrigt i bedömningen av den rödbrandgula cykelns härstamning.

Och ja, lapparna på cyklarna är typiska adresslappar som åsattes polleterade kollin där anbringande av normala adresslappar (av något annan utformning och utan förstärkt hål för metalltråd) medelst klister inte ansågs lämpligt och/eller möjligt.

/Bobo L som under högstadie- och gymnasietiden jobbade som timanställd med arvodist-status på avgående och även ankommande resgodset vid Stockholm C. Mååånga väskor, cyklar, skidor, allehanda andra slags kollin blev det, liksom även medicinpåsar, pall-lastade maskindelar upp till 999 kg, oljefat, hundar i bur, tjänstepostpåsar i brunt kraftpapper och allt möjligt annat som sändes som expressgods. Sådant gods samhanterades med resgodset, med gaffeltruck när så erfordrades.

Därtill tidningslastningen i en intensiv rush minutrarna innan de sena nattågens avgång från Cst, vilket finnes beskrivet av mig, Staffan Sävenfjord mfl i några olika Postvagnstrådar av gammal god årgång.

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Gunnar D, Thursday, March 16, 2023, 09:46 (405 dagar sedan) @ Bobo L

Juni 1981, det var ju då som storevenemanget "SJ 125 år" pågick. Bland annat med extratågskörningar i traingeln Gävle-Ôckelbo-Storvik oå. Kan bilden vara tagen i samband med det?

Träplattform.

Det är nog motorvagnsföraren som langar ut cyklarna från bagageutrymmet, men vilken roll har den uniformerade kollegan på plattformen? Ockelbo är ju fjb-at sedan Karl den XII:s tid, och någon övrig stationspersonal tjänstgjorde nog inte i vanliga fall. Kanske man ändå satte dit stationspersonal de där dagarna med spektakel?

Är hon annars tågpersonal? Men normalt var väl de här motorvagnstågen enbemannade sedan länge?

Mannen vid herrcykeln bär en huvudbonad som nog kan vara en uniformsmössa, åtminstone av äldre modell. Är sålunda även han (extra?) stationspersonal? Även mannen i den blå jackan anas vara stationspersonal, ty han håller i damcykeln på ett sätt som antyder ovana och varsamhet.

Bilden är antagligen tagen under pingsten (6-8 juni) 1981.
Den uniformerade kvinnan medföljde tåget.

/Gunnar

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Bobo L, Thursday, March 16, 2023, 13:00 (405 dagar sedan) @ Gunnar D

Bilden är antagligen tagen under pingsten (6-8 juni) 1981.
Den uniformerade kvinnan medföljde tåget.

/Gunnar

Åhå? Då gissade jag fel om sammanhanget.

Tack för bilden oavsett, det är en mycket trevlig bild från vardagen, med personal och resgods!

Urlastning av cyklar 1981 - men var?

av Gunnar D, Thursday, March 16, 2023, 16:22 (405 dagar sedan) @ Bobo L

Bilden är antagligen tagen under pingsten (6-8 juni) 1981.
Den uniformerade kvinnan medföljde tåget.

/Gunnar


Åhå? Då gissade jag fel om sammanhanget.

Tack för bilden oavsett, det är en mycket trevlig bild från vardagen, med personal och resgods!


I varje fall är bilden tagen ett antal dagar innan paraden i Värtan 13 juni 1981.
Cyklarna lastas ur UBF6Z 1868. Okänd X16.

/Gunnar