Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om. (Järnväg allmänt)

av mikekris, Wednesday, March 15, 2023, 17:03 (405 dagar sedan)

[image]Jag undrar om nån har privattagna bilder över främst Gåsebergs station med bangård (3 spår), helst under perioden 1950 - 65 då den var som mest utrustad. Bangården mot Häggvall/ Lysekil är nästan "en vit fläck" för oss. Min moster bor i stationshuset sen ca 45 år tillbaka och jag vet inte ens om den blev ommålad från röd till ljusgul under 50-talet? 🤔🙄 På sena 60-talet blev det ljusgrå plast, typ Lavella-spont när det blev förvandlat till privathus med garage.

Även Häggvalls lilla hållplatsstuga vet jag inte om den bytte färg, men den revs troligen 1963 enligt uppgift. Det finns även fler saker som jag vill ha vyer på när det gäller Lysekilsbanan (minst 40 år gamla bilder, helst) och det som kan nämnas är Buahöjds hållplats (nedlagd 1957), infarterna till Brodalens station, främst från Brastad. Det långa sidospåret vid Gläborg mot Håby (troligen fram till 1981), Håbygård stationshus före det revs ca 1969 och Smedberg stationsområde (som verkar ha byggts om flera gånger). Speciellt baksidorna (ej spårsidan) av stationshusen är av extra intresse. ;-)

Anledningen till min efterlysning är att vi i Lysekils Modellsällskap (LMS) planerar att bygga dessa i modell (50-talet) och behöver därmed allmänhetens hjälp med att klarlägga det som vi ännu inte har fått vetskap om. Jag "dammsuger nätet" emellanåt och har funnit en hel del bra bilder från Lysekilsbanan med omnejd och har även fått tag i ritningar på flera stationshus, men behöver mer "på fötterna" innan vi kan skapa trovärdiga modeller med hela miljön runtom.
Även hus och miljöer upp till ca 250 m från spåret (inkl. linjebilder på spåret förstås) kan vara intressanta. Hjärtligt välkommen med dina bidrag som kan vara berättelser, foton, ritningar, beskrivningar och linjeböcker eller att bli aktiv eller stödmedlem. 😇

Bilden är en flygbild som visar översikt över det område som är intressantast att få bilder av; Det trespåriga bangårdsområdet i Gåseberg så som det såg ut under bara ca 15 - 16 år, ca 1950 - 65.
Jag finns här på Messenger eller på telefon 15100, alternativt 070-3667399 eller på mejl mikaelkristensson66@gmail.com .
Mvh ordföranden i Lysekils Modellsällskap. :-)

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av Greger Larsson, Friday, March 24, 2023, 13:55 (396 dagar sedan) @ mikekris

Två bilder från Gåseberg tagna under pågående elektrifiering. Okänd fotograf, egen samling.
Observera personen med trampdressinen på första bilden.

[image]

[image]


Eftersom forumet numera bara visar små bilder så länkar jag till större format:

Bild 1

Bild 2

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av mikekris, Friday, March 24, 2023, 18:13 (396 dagar sedan) @ Greger Larsson

Underbart, Greger Larsson! Stort tack för dessa! :-D
De visar ju en hel del av den plats som jag hela tiden saknat.
Den speciella växeln från huvudspåret var ju extra intressant, men svår att göra i modell.
Här ser man ju också att det fanns en lastkaj så där klarnade det!
Tippar på att det kan vara tagna 1949, för 1950 var nog elektrifieringen längre gången.
Kanske stolparna kom upp ännu tidigare, för det är nog det mest tidsödande.
Nu återstår bara att se om man kan få tag i nån bild (eller fler) där det är färdigelektrifierat och bangårdsbelysning, transformatorer, frånskiljare m.m. också finns.
Dessa bilder är dock så talande för det som de visar så jag är mycket glad för dessa!
MYCKET!! TACK, Greger! :-D

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av Göran Kannerby, Friday, March 24, 2023, 21:43 (396 dagar sedan) @ Greger Larsson

När det visas bilder från elektrifieringen av Lysekilsbanan måste jag försöka återberätta en anekdot som en av mina f d chefer, tillika elektroingenjör, berättat från detta arbete.

Han ingick i arbetslaget och hade på något sätt lyckats få ihop det med en kvinna i närheten av Hallinden. Om jag minns rätt var arbetslaget förlagt i Munkedal. På den tiden jobbade man även lördagar, i vart fall förmiddagen. När det så blev helg skulle han medelst tåg ta sig till kvinnan vid Hallinden, men det bar sig inte bättre än att han somnade på tåget och vaknade först närmare Lysekil. Eftersom tåget återvände efter ett ganska kort uppehåll var det dock bara att sitta kvar, men även på återvägen slumrade han till. Sedan var det bara att återvända till förläggningen.

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av mikekris, Saturday, March 25, 2023, 18:18 (395 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Haha, tack för den Göran!
Själv fick jag en liten anekdot från framlidne Allan Berntsson på sommartåget till Lysekil 2014.
Jag bifogar en bild på fr.v. honom, Lennart Söderlund och lokföraren Göran Sandström.
Allan berättade om när han på senare delen av 40-talet skulle fälla bommarna vid en numera borttagen övergång på bangården vid utfarten från Lysekils station.
Stinsen stod där och ropade till Allan att han skulle fälla bommarna innan tåget kunde avgå. Allan hade dock fullt upp att försöka fäkta bort en irriterande geting ska svärmade runt honom.
Stinsen ropade åter irriterat till Allan; Fäll bommarna nu! Tåget måste avgå! Allan fortsatte att fäkta och kämpa mot getingen innan han till sist kunde fälla bommarna manuellt.
Vill minnas att stinsen återigen röt åt Allan att fälla bommarna. På den tiden jobbade det hela 75 personer vid Lysekilsbanan, berättade han. Detta var när han började 1946. En bild bifogas på övergången.

Han sa även att dom bytte om i ett litet förråd byggt mot muren ut till Landsvägsgatan, bakom där Pressbyrån hade sin kiosk, bredvid där tågvärmetransformatorn stod.
En morgon kom det en stor råtta ut ur en stövel som hade stått där över natten.
Han sa även att när de skulle fixa det läckande taket på Lysekils stationshus, så hade takpappen hamnat över läkten istället för under! Det verkar dock väldigt märkligt!

Växlaren Lennart Söderlund började vid SJ 1955 och gick i pension vid 60 års ålder 2000. Den 11 mars 2014 berättade han om livet vid Lysekilsbanan.
Jag ser i mina anteckningar vad han berättade om. Det gick blandade tåg med en 2-axlig personvagn som även hade resgodsavdelning med konduktörskupé. Man hade varmvagnsgods.
Det kunde t.ex. bestå av potatis eller målarfärg. Lennart lämnade ut gods vid Gåsebergs station i nån timme mellan 8 och 9 på morgonen och sen i Brodalen fram till eftermiddagen på 60-talet.
Folk hämtades i Hallinden på morgonen för att komma till jobbet i Lysekil. Det fanns ju även en tur som slutade i Brodalen där det fanns en mekanisk verkstad som tillverkade körbara maskiner och truckar.
Vid viadukten i Buahöjd fastnade tågen i snön och en van norrländsk lokförare satsade genom snövallen så det smällde till i plogen.
Lennart fick med sin lokomotor (Z43 eller Z65/Z70) ibland hjälpa godståg som fastnat i Buabacken (med 25 promilles lutning).
Vid lastning i Häggvall (i hans tidigaste karriär) där godståget skulle uppför Häggvallsbacken mot Gåseberg, så fick man ibland backa ut på linjen halvvägs till Lyse station (över ½ km) och ta sats!

Detta är det som jag har antecknat. Jag tror jag får höra med Lennart igen om vad han vet om t.ex. vagnbjörnen som fanns i Lysekil under ca 10 års tid fram till mitten på 60-talet.
Jag vet att brandmän körde den med en AEC dragbil när de inte hade nåt larm att åka iväg på. Det fanns ett par spårstumpar nere i Norra Hamnen på andra sidan stan där de kunde ställas för att lastas med varor från t.ex. plåtburkstillverkaren Bansviks AB och kanske även Skandiaverken och nån konservfabrik som Öhnbergs (intill spåret) eller Boviks (på andra sidan hamnen). En bild bifogas på AEC dragbil och vagnbjörn med en pålastad G-vagn som lämnar Norra Hamnen på Drottninggatan för vidare färd till Södra Hamnen och bangården där.

Mvh Mikael Kristensson i Lysekil som ingick i Lysekilsbanans dokumentationsgrupp och är ordförande i LMS, Lysekils Modellsällskap. [image][image][image]

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av Sune Nylén, Saturday, March 25, 2023, 18:52 (395 dagar sedan) @ mikekris

I Brastad fanns det väl under kriget en fabrik som tillverkade gasmasker efter vad jag hört. Vad de gjorde för övrigt vet jag ej eller hur länge den fanns kvar,,
Mer att läsa om denna på nätet har jag sett i efterhand.

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av mikekris, Sunday, March 26, 2023, 14:44 (394 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Sune!
Ja, det stämmer. Min mormor jobbade där ett tag under gasmasktiden från 1939. Bild på personalen.
När de var klara med gasmaskerna blev det sen en konfektionsfabrik som hette Pingvin.
Den höll på där i många år fram till modern tid. Sen blev det möbelhandel där.
I skrivande stund är jag osäker på verksamheten där då det var ett bra tag sen jag kollade efter.

En undran till Greger Larsson; Stångenäs hembygdsförening lär bli intresserade av dina bilder från Gåseberg. Är det okej om jag visar dem på deras facebooksida? De sparar bilder från bygden. Jag kan lämna ditt namn om du vill.

Till övriga; Var inte rädda för att dela bilder över Lysekilsbanan med omnejd. Ni gör oss som vill göra en modell av omgivningen en mycket stor tjänst och vi respekterar era eventuella restriktioner i visning om ni så vill. Jag belönar er med motdrag som kan bestå av bilder eller berättelser.

Mvh Mikael K.

[image][image]

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av mikekris, Saturday, April 01, 2023, 16:48 (388 dagar sedan) @ mikekris

För att hålla igång tråden så undrar jag även förutom fler bilder på Gåseberg, om nån har någon bild över eller berättelser om Häggvalls lilla håll- och lastplats där det lastades sten (röd granit) från Norrkila stenbrott. Från begynnelsen på 1910-talet verkar inte bilder vara svårt, men senare och då speciellt då från de 15 sista åren är det extra intressant med mer att få se.
Stationshuset och sidospåret försvann troligen 1963 då det sen bara var hållplats med en mindre ljusgul kur fram till 1978. Vet fortfarande inte om husen på omnämnda driftplatser hann bli ljusgula eller om den faluröda färgen blev allenarådande till slutet av "karriären". Den enda kontaktledningsbryggan finns fortfarande kvar och driftplatsen ska så småningom byggas i modell av oss i Lysekils Modellsällskap i 50-talstappning. Jag hoppas därför på mer info från er här i detta forum. Självklart är även andra relevanta bilder välkomna. Glöm inte läs tidigare inlägg.
Vykortet där byggnaderna är röda är troligen från ca 1955 och ger en bra översikt.
Mvh Mikael Kristensson, ordförande i Lysekils Modellsällskap.

[image]

Gåseberg m.fl. stationer på Lysekilsbanan sökes mer info om.

av mikekris, Tuesday, May 09, 2023, 22:49 (350 dagar sedan) @ mikekris

Jag har fått svaret på frågan om färgerna på stationshusen jag undrade över.
Gåseberg gick från rött till gult under 50-talet och nån i en facebookgrupp skrev att stationshusen målades gula inför att kung Gustav VI Adolf reste på banan och bl.a. gjorde ett stopp i Brastad den 14 maj 1955. Vet inte om det verkligen var så, men det var så det nämndes.

Det lilla stationshuset i Häggvall behöll dock sin röda färg tills det revs, troligen 1963, när även sidospåret togs väck och det sen bara blev en liten gul hållplatskur kvar där till även den försvann 1979 efter att hållplatsen hade upphört året innan.

Sammanfattningsvis behölls även röd färg på Smedbergs stationshus (tills det brann ned 1994) och på Gläborgs lilla stationshus (av samma typ som i Häggvall) innan det revs 2008. Även Buahöjds hållplatskur var röd och stod kvar, troligen till 1966 trots att stoppet där lades ner 1957.

De övriga; Håbygård (rivet 1969), Hallinden (nedbränt av vandaler den 10 oktober 2004), Brodalen (bostadshus sen tidigt 70-tal i gult), Brastad (rivet 1987), Gåseberg (bostadshus sen sent 60-tal i grå plast), och Lyse (rivet 1987) fick alla ljusgul färg under 50-talet.
Lysekils stationshus är dock en putsad stenbyggnad som tidigare var grå, men numera är i en gul ton.