Jernvägskonduktör (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Monday, March 20, 2023, 15:35 (402 dagar sedan)

Hej!
På väg hem under min dagliga promenad bestämde jag mig äntligen för att göra en liten avvikelse för att se den så kallade Kolerakyrkogården från slutet av 1800-talet i Stockholmsförorten Hammarby.
På en av de få läsliga gravstenarna hittade jag denna. På många äldre gravstenar brukar ibland den avlidnes verksamhet stå. Denna var lite speciell tycker jag! Kanske någon på detta eminenta Forum kan spåra Jernvägskonduktören C. E. Öhman, 1846-1892. Jag lyckades inte få bilden rättvänd :-( !

[image]

Jernvägskonduktör

av David Sohlberg, Monday, March 20, 2023, 16:24 (402 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
På väg hem under min dagliga promenad bestämde jag mig äntligen för att göra en liten avvikelse för att se den så kallade Kolerakyrkogården från slutet av 1800-talet i Stockholmsförorten Hammarby.
På en av de få läsliga gravstenarna hittade jag denna. På många äldre gravstenar brukar ibland den avlidnes verksamhet stå. Denna var lite speciell tycker jag! Kanske någon på detta eminenta Forum kan spåra Jernvägskonduktören C. E. Öhman, 1846-1892. Jag lyckades inte få bilden rättvänd :-( !

Några pusselbitar;

Carl Emil Öhman Andersson

f 1846-11-19
d 1892-01-15, då skriven på Svartensgatan 28/30, Stockholm

står som järnvägskonduktör från åtminstone 1880


gift med Fredrika Wilhelmina Cecilia

f 1845-12-29, Stockholm
d 1899-05-09, då skriven på Repslagargatan 22B/Skaraborgsgatan 9B, Maria Magdalena, Stockholm

minst fyra barn.


Källor - Sveriges befolkning 1880, Rotemannen 3 och Sveriges dödbok 1830-2020.

Jernvägskonduktör

av Torbjörn Jansson, Monday, March 20, 2023, 16:36 (402 dagar sedan) @ David Sohlberg

Snabba ryck, tack och kul :-) ! Förmodligen arbetade han på SJ och han dog ung, bara 45 år men inte av kolera då den epidemin härjade på 1830-talet. Hur får man tillgång till dessa källor?Undras om det finns släktingar i livet?

Jernvägskonduktör

av Åke C., Monday, March 20, 2023, 16:45 (402 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Snabba ryck, tack och kul :-) ! Hur får man tillgång till dessa källor? Förmodligen arbetade han på SJ. Undras om det finns släktingar i livet?

Här kan man köpa Sveriges Dödbok:
https://shop.dis.se/prestashop/

Finns på fler ställen, men lite billigare på angiven adress.

Väl värd att köpa om man är det minsta intresserad av att leta fram personer som inte längre är med oss.

Jernvägskonduktör

av Göran Kannerby, Monday, March 20, 2023, 20:13 (402 dagar sedan) @ Åke C.

Snabba ryck, tack och kul :-) ! Hur får man tillgång till dessa källor? Förmodligen arbetade han på SJ. Undras om det finns släktingar i livet?


Här kan man köpa Sveriges Dödbok:
https://shop.dis.se/prestashop/

Finns på fler ställen, men lite billigare på angiven adress.

Väl värd att köpa om man är det minsta intresserad av att leta fram personer som inte längre är med oss.

Finns även tillgänglig gratis på många bibliotek.

Jernvägskonduktör

av Morshyttan, Monday, March 20, 2023, 17:39 (402 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Förmodligen arbetade han på SJ och han dog ung, bara 45 år men inte av kolera då den epidemin härjade på 1830-talet.

Jag hade uppdrag i området i det sena 1990-talet.
Vad gäller själva området så var det enbart en del av området som användes under koleraepidemier (främst mot nuvarande Skansbacken).

Senare perioder fram till den slutligen stängdes kring 1900 användes området som allmän begravningsplats.

Lite utstickande för din fråga är att en stor del kom från fri-religiösa församlingar, ofta mindre som inte hade egna områden.
Så kanske sökandet efter ovanstående kan kompletteras med sökande efter sådana !?

Gravstenen då ? när området blev allmän park flyttades kvarvarande stenar till nuvarande plats vid den lilla samtida stugan på fyrtiotalet, hans jordiska stoft vilar således inte under den sten som bilden visar.

I all vördnad för de som vilar där hälsas från Morshyttan......

Jernvägskonduktör

av S-O Johansson, Monday, March 20, 2023, 18:04 (402 dagar sedan) @ David Sohlberg

Hej!
På väg hem under min dagliga promenad bestämde jag mig äntligen för att göra en liten avvikelse för att se den så kallade Kolerakyrkogården från slutet av 1800-talet i Stockholmsförorten Hammarby.
På en av de få läsliga gravstenarna hittade jag denna. På många äldre gravstenar brukar ibland den avlidnes verksamhet stå. Denna var lite speciell tycker jag! Kanske någon på detta eminenta Forum kan spåra Jernvägskonduktören C. E. Öhman, 1846-1892. Jag lyckades inte få bilden rättvänd :-( !


Några pusselbitar;

Carl Emil Öhman Andersson

f 1846-11-19
d 1892-01-15, då skriven på Svartensgatan 28/30, Stockholm

står som järnvägskonduktör från åtminstone 1880


gift med Fredrika Wilhelmina Cecilia

f 1845-12-29, Stockholm
d 1899-05-09, då skriven på Repslagargatan 22B/Skaraborgsgatan 9B, Maria Magdalena, Stockholm

minst fyra barn.


Källor - Sveriges befolkning 1880, Rotemannen 3 och Sveriges dödbok 1830-2020.

I SJ Arfvodesstat 1890 står han som Carl Emil Andersson Öhman konduktör på 1:sta distriktet öfre afdelningen. Öfre afdelningen är sträckan Stockholm-Hallsberg.

Jernvägskonduktör

av Anders Sandgren, Monday, March 20, 2023, 20:45 (402 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hej!
På väg hem under min dagliga promenad bestämde jag mig äntligen för att göra en liten avvikelse för att se den så kallade Kolerakyrkogården från slutet av 1800-talet i Stockholmsförorten Hammarby.
På en av de få läsliga gravstenarna hittade jag denna. På många äldre gravstenar brukar ibland den avlidnes verksamhet stå. Denna var lite speciell tycker jag! Kanske någon på detta eminenta Forum kan spåra Jernvägskonduktören C. E. Öhman, 1846-1892. Jag lyckades inte få bilden rättvänd :-( !


Några pusselbitar;

Carl Emil Öhman Andersson

f 1846-11-19
d 1892-01-15, då skriven på Svartensgatan 28/30, Stockholm

står som järnvägskonduktör från åtminstone 1880


gift med Fredrika Wilhelmina Cecilia

f 1845-12-29, Stockholm
d 1899-05-09, då skriven på Repslagargatan 22B/Skaraborgsgatan 9B, Maria Magdalena, Stockholm

minst fyra barn.


Källor - Sveriges befolkning 1880, Rotemannen 3 och Sveriges dödbok 1830-2020.


I SJ Arfvodesstat 1890 står han som Carl Emil Andersson Öhman konduktör på 1:sta distriktet öfre afdelningen. Öfre afdelningen är sträckan Stockholm-Hallsberg.

Enligt ancestry hade han en son som hette Frans Ferdinand Öhman och levde 1884-1954. Född i Katarina församling vilket stämmer med Svartensgatan.
Kaqrl Emil's hustru hette Annloss som ogift.
Sonen Frans Ferdinand fick sex barn med sin hustru Katarina Evelina f Andersson (1883-1969):
- Frans Gustav Öhman (1907-1957),
- Nils Ferdinand Öhman (1909-1993),
- Ingrid Maria Öhman (1910-1996),
- Rut Evelina Öhman (1912-1999),
- Karl Bertil Öhman (1915-1990) och
- Kurt Emil Öhman (1917-1989).
Det finns säkert ättlingar till dessa.

Karl Emil & hans hustru kan verka kortlivade med dagens mått men medellivslängden vid denna tid var ju bara runt 50 år så 45 resp 54 år är inte extremt på något sätt.

Jernvägskonduktör

av Torbjörn Jansson, Monday, March 20, 2023, 20:39 (402 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Stort tack för alla tips om källor! Om Kolerakyrkogården visste jag redan en hel del men jag tyckte inte att det var relevant att förmedla detta i Forumet då det ju handlade om Jernvägskonduktören och det gäller att hålla tråden och inte sväva ut....;-) !
Hälsningar
Torbjörn