Vad är historiken kring vagnarna i Fryksta? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Peter B, Monday, March 20, 2023, 17:47 (397 dagar sedan)

[image]

I Kils kommuns vagnhall i Fryksta brukar det stå dessa två vagnar. Vad är bakgrunden och historiken kring dessa två vagnar?

För några år sedan fanns där ytterligare två små korta flakvagnarna, men dessa är numera försvunna. Vad har hänt med dessa, skrotade?

Vad är historiken kring vagnarna i Fryksta?

av Ola Almquist, Monday, March 20, 2023, 21:13 (397 dagar sedan) @ Peter B

[image]

I Kils kommuns vagnhall i Fryksta brukar det stå dessa två vagnar. Vad är bakgrunden och historiken kring dessa två vagnar?

Se detta inlägg. Det bör väl vara dessa?

För några år sedan fanns där ytterligare två små korta flakvagnarna, men dessa är numera försvunna. Vad har hänt med dessa, skrotade?

Vad är historiken kring vagnarna i Fryksta?

av HP, Tuesday, March 21, 2023, 09:31 (396 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

I Kils kommuns vagnhall i Fryksta brukar det stå dessa två vagnar. Vad är bakgrunden och historiken kring dessa två vagnar?

Se detta inlägg. Det bör väl vara dessa?

För några år sedan fanns där ytterligare två små korta flakvagnarna, men dessa är numera försvunna. Vad har hänt med dessa, skrotade?

Så vitt vi vet ska alla fyra vagnarna finnas där som deposition från oss till Kils kommun. Menar du alltså att de är borta?

Mvh Henrik R, JVM

Vad är historiken kring vagnarna i Fryksta?

av Peter B, Tuesday, March 21, 2023, 10:10 (396 dagar sedan) @ HP

Så vitt vi vet ska alla fyra vagnarna finnas där som deposition från oss till Kils kommun. Menar du alltså att de är borta?

Mvh Henrik R, JVM

[image]

Jag blev lite förvånad när jag funderat en stund, och så insåg jag att det varit två vagnar ytterligare "förr". Jag hade varit inne där för ca 5 år sedan och då var det fyra vagnar. Jag tror de två saknade hade skyltar "Järnvägsmuseum" och nr 30 och/eller 32, om jag minns rätt. Kan de numren stämma?