TGOJ F5 133 1941 (Järnväg allmänt)

av BJ, Tuesday, March 21, 2023, 23:20 (396 dagar sedan)

Hittade en bild över en TGOJ F5 nr 133 på DM.
Det bör vara en leveransbild?
Det märkliga är märkningen på korgen, TGOJ, RESGODS och vagnsnummer ser ut att vara mycket mörk! Kan det möjligen vara någon skyddsbeläggning som ännu inte tvättats bort?
Dessutom så ser det ut som det rör sig om olika typer av tecken, Resgods och 133 ser ut att vara emaljtecken med mjuka rundade kanter, medan TGOJ ser ut att vara i utsågad plåt.
BJ
https://digitaltmuseum.se/021018038034/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

TGOJ F5 133 1941

av Anders Jansson, Wednesday, March 22, 2023, 10:12 (395 dagar sedan) @ BJ

Hittade en bild över en TGOJ F5 nr 133 på DM.
Det bör vara en leveransbild?
Det märkliga är märkningen på korgen, TGOJ, RESGODS och vagnsnummer ser ut att vara mycket mörk! Kan det möjligen vara någon skyddsbeläggning som ännu inte tvättats bort?
Dessutom så ser det ut som det rör sig om olika typer av tecken, Resgods och 133 ser ut att vara emaljtecken med mjuka rundade kanter, medan TGOJ ser ut att vara i utsågad plåt.
BJ
https://digitaltmuseum.se/021018038034/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...

Jag har studerat en högupplöst version av bilden i förstoring. Mitt intryck är att tecknen är högblanka (förkromade) och att de mörka partierna beror på skuggor från bakomliggande växtlighet i det infallande ljuset. Jämför med övre delen av fönstret snett ovanför TGOJ-emblemet.

Vad gäller TGOJ-tecknens utförande så förefaller även dessa vara gjutna med fästöron men med en något kantigare profil än den övriga tecknen.

TGOJ F5 133 1941

av BJ, Wednesday, March 22, 2023, 10:37 (395 dagar sedan) @ Anders Jansson

https://digitaltmuseum.se/021018038034/trafikaktiebolaget-grangesberg-oxelosunds-jarnva...


Jag har studerat en högupplöst version av bilden i förstoring. Mitt intryck är att tecknen är högblanka (förkromade) och att de mörka partierna beror på skuggor från bakomliggande växtlighet i det infallande ljuset. Jämför med övre delen av fönstret snett ovanför TGOJ-emblemet.

Vad gäller TGOJ-tecknens utförande så förefaller även dessa vara gjutna med fästöron men med en något kantigare profil än den övriga tecknen.

Kromade tecken. Det är ju en förklaring. Det kan ju också förklara de olika schatteringar på raka ytan av TGOJ logotypen. Kanske träd som speglar sig på logotypen?

Jag köper den förklaringen.
BJ

TGOJ F5 133 1941

av Svante Andersson, Wednesday, March 22, 2023, 15:16 (395 dagar sedan) @ BJ

Jag köper den förklaringen.
BJ

Du behöver inte köpa någon förklaring! Du får fakta gratis... här en bild på ett gjutet och kromat TGOJ T! Normalt bor det i mitt vitrinskåp (tillsammans med GOJ) och har väntat länge på rengöring och polering...

[image]

SA

TGOJ F5 160 1944

av BJ, Thursday, March 23, 2023, 08:12 (394 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag köper den förklaringen.
BJ


Du behöver inte köpa någon förklaring! Du får fakta gratis...
SA

Nu har jag aldrig ifrågasatt att TGOJ använder blankpolerade (kromade) tecken i logotyper.
Det var förklaringen till hur tecknen såg ut på bild vid leverans 1941.

Eftersom du är så tvärsäker, SA, så kan du ju förklara färger på bilden nedan
.
Klipp från bild över leverans av 3 SJ och två TGOJ F5 1944. Nr 159, 160.(kan inte visa hela bilden då jag inte är säker på ursprung). Men ett klipp bör väll gå bra?

Att märka är skillnad 1941 och 1944. 1944 har vagnarna förenklad märkning RESGODS har försvunnit och endast ett emaljerat nummer på korgen. Nytt typsnitt och mindre text på "rambalken"
BJ
[image]

TGOJ F5 160 1944

av sepernik, Thursday, March 23, 2023, 13:53 (394 dagar sedan) @ BJ

Några noteringar till bilden från 1941 i DM:

  • Texten RESGODS och vagnsnumret 133 ser ut att till formen överensstämma med SJ:s tidigare märkning (SJ hade vid denna tid övergått till ett Futuraliknande teckensnitt utan seriffer). Dock var SJ:s tidigare märkning vitemaljerad och inte förkromad. Däremot ser bokstäverna ut att ha samma rundning som SJ:s emaljerade varför man kan misstänka att det är ämnen till SJ:s bokstäver som förkromats.
  • Texten TGOJ ser utifrån bokstaven J inte ut att vara tagen från SJ utan är troligen en design framtagen av TGOJ, och bokstäverna ser ut att vara plana med skarpa kanter, vare sig de är gjutna eller skurna ur en plåt.
  • Bokstaven G i TGOJ är för övrigt placerad så den inkräktar på en av nitraderna, verkar vara tre nitar som fått uteslutas. Bokstavens skruvar i fästöronen ersätter inte nitningen då de sitter vid sidan av profilen som korgplåten är nitad i. Man hade kunnat välja att låta nitraden passera mellan G och O genom att märkningen flyttats något åt vänster. Men, ser också att man gjort motsvarande upphåll i nitraderna vid de två märkningnarna RESGODS...
  • Bokstaven T som SA visar är av senare utförande utan seriffer och motsvarar inte märkningen på bilden i DM även om det verkar antagligt att ytbehandlingen är densamma.

TGOJ F5 160 1944

av olle sundström, Thursday, March 23, 2023, 14:23 (394 dagar sedan) @ sepernik

Ursäkta detta lokalpatriotiska och fullständigt ovidkommande inlägg men jag kan inte låta bli att påpeka att fotot är taget på min barndoms favoritplats, nämligen Tiskens bangård nedanför banvaktshuset.

Olle S

TGOJ F5 160 1944

av BJ, Thursday, March 23, 2023, 15:32 (394 dagar sedan) @ sepernik

Några noteringar till bilden från 1941 i DM:

  • Texten RESGODS och vagnsnumret 133 ser ut att till formen överensstämma med SJ:s tidigare märkning (SJ hade vid denna tid övergått till ett Futuraliknande teckensnitt utan seriffer). Dock var SJ:s tidigare märkning vitemaljerad och inte förkromad. Däremot ser bokstäverna ut att ha samma rundning som SJ:s emaljerade varför man kan misstänka att det är ämnen till SJ:s bokstäver som förkromats.
  • Texten TGOJ ser utifrån bokstaven J inte ut att vara tagen från SJ utan är troligen en design framtagen av TGOJ, och bokstäverna ser ut att vara plana med skarpa kanter, vare sig de är gjutna eller skurna ur en plåt.
  • Bokstaven G i TGOJ är för övrigt placerad så den inkräktar på en av nitraderna, verkar vara tre nitar som fått uteslutas. Bokstavens skruvar i fästöronen ersätter inte nitningen då de sitter vid sidan av profilen som korgplåten är nitad i. Man hade kunnat välja att låta nitraden passera mellan G och O genom att märkningen flyttats något åt vänster. Men, ser också att man gjort motsvarande upphåll i nitraderna vid de två märkningnarna RESGODS...
  • Bokstaven T som SA visar är av senare utförande utan seriffer och motsvarar inte märkningen på bilden i DM även om det verkar antagligt att ytbehandlingen är densamma.

Vid första anblick så tyckte jag också att det såg ut som SJ tecken, de som användes före 39.
Men det är absolut en helt egen produkt som TGOJ använder. Det finns stora likheter men också skillnader. Detta som G, E, R och D. Även 3orna är "krulligare" hos TGOJ

Stora J i TGOJ är ganska så typiskt för privatbanor och polerade metalltecken.

Kanske användes försänkta nitar på ställen med risk för "kollision"

BJ
[image]

TGOJ F5 160 1944

av sepernik, Thursday, March 23, 2023, 16:15 (394 dagar sedan) @ BJ

Vid första anblick så tyckte jag också att det såg ut som SJ tecken, de som användes före 39.
Men det är absolut en helt egen produkt som TGOJ använder. Det finns stora likheter men också skillnader. Detta som G, E, R och D. Även 3orna är "krulligare" hos TGOJ

Stora J i TGOJ är ganska så typiskt för privatbanor och polerade metalltecken.

Kanske användes försänkta nitar på ställen med risk för "kollision"

BJ
[image]

Är nu enig med dig Bo om att det inte är SJ:s tidigare teckensnitt som använts.

Jag spekulerar bara nu men tänker att det borde varit rimligt att ett, eller flera, gjuterier kunde erbjuda privatbanorna gjutna bokstäver i olika storlek.
För bansignaturer som t ex TGOJ, BJ eller SWB kan det tänkas ha varit viktigt för respektive förvaltning att ha en egen design som en del av varumärket.
Men, mindre bokstäver och siffror av mer administrativ karaktär, RESGODS eller 133, inbillar jag mej att man nog inte lade möda på att designa egna, åtminstone inte om det fanns färdiga produkter att beställa(?).