Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? (Fordon: allmänt)

av Legion44, Thursday, March 23, 2023, 15:25 (371 dagar sedan)

Såg en bild jag inte sett förut på nätet med ett (vad jag förmodar) är ett smalspårigt gruståg draget av ett Tp. Någon som vet mer om denna händelse som jag tror utspelade sig utanför Åtvidaberg? Pratar vi i samband med breddning eller?

https://jenikirbyhistory.getarchive.net/amp/media/grustag-valt-pa-linjen-mellan-atvidab...

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg?

av Legion44, Thursday, March 23, 2023, 16:48 (371 dagar sedan) @ David Sohlberg

Skulle vara intressant att veta orsaken? Man ser att last har åkt ur men var lutningen/hastighet så pass rejäl så att det räckte för att stjälpa lasset s.a.s?

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg?

av David Sohlberg, Thursday, March 23, 2023, 16:55 (371 dagar sedan) @ Legion44

Skulle vara intressant att veta orsaken? Man ser att last har åkt ur men var lutningen/hastighet så pass rejäl så att det räckte för att stjälpa lasset s.a.s?

Har inget bra svar där men hittade en bild till.

https://smalsparsarkivet.se/objekt/atvidaberg-62/

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? En gissning.

av Sven A, Thursday, March 23, 2023, 17:47 (371 dagar sedan) @ David Sohlberg

Skulle vara intressant att veta orsaken? Man ser att last har åkt ur men var lutningen/hastighet så pass rejäl så att det räckte för att stjälpa lasset s.a.s?


Har inget bra svar där men hittade en bild till.

https://smalsparsarkivet.se/objekt/atvidaberg-62/

Gruståget har vält, det har inte spårat ur.
Med hänsyn till att lämmarna på utsidan är nedfällda, men det saknas grus på utsidan som kan relateras till vältningen och det däremot finns grus på insidan och uppfällda lämmar och att tågsättet vält i en kurva, tror jag att man först lastat av gruset på utsidan och sedan skulle lasta av gruset på insidan kanske i kurvan. Man har kört sakta och fått en "knix" i längsled i tåget, kanske en broms långt bak där styrventilen läckte eller något liknande. Då tågsättet var osymmetriskt lastat och befann i en kurva med relativt hög rälsförhöjning, räcker det med en sådan liten sak så välter hela tåget.

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? En gissning.

av Ola Almquist, Thursday, March 23, 2023, 22:50 (371 dagar sedan) @ Sven A

Skulle vara intressant att veta orsaken? Man ser att last har åkt ur men var lutningen/hastighet så pass rejäl så att det räckte för att stjälpa lasset s.a.s?


Har inget bra svar där men hittade en bild till.

https://smalsparsarkivet.se/objekt/atvidaberg-62/


Gruståget har vält, det har inte spårat ur.
Med hänsyn till att lämmarna på utsidan är nedfällda, men det saknas grus på utsidan som kan relateras till vältningen och det däremot finns grus på insidan och uppfällda lämmar och att tågsättet vält i en kurva, tror jag att man först lastat av gruset på utsidan och sedan skulle lasta av gruset på insidan kanske i kurvan. Man har kört sakta och fått en "knix" i längsled i tåget, kanske en broms långt bak där styrventilen läckte eller något liknande. Då tågsättet var osymmetriskt lastat och befann i en kurva med relativt hög rälsförhöjning, räcker det med en sådan liten sak så välter hela tåget.

I Östgöta-Correspondenten dagen efter olyckan stod det:

"Ett tågmissöde inträffade på tisdagsförmiddagen fyra kilometer söder om Åtvidaberg då ett gruståg med 16 vagnar spårade ur och 11 av vagnarna hamnade vid sidan av spåret.
Tåget var på väg med grus till arbetena med breddningen av järnvägen Åtvidaberg - Västervik och missödet inträffade i närheten av Ljungsbo. Det började med att en av vagnarna stjälpte och den drog i sin tur ytterligare 10 med sig. Passagerarna utväxlades med buss mellan Falerum och Åtvidaberg. Några större förseningar blev det inte. Ett hjälptåg från Västervik rekvirerades och anlände under dagen."

Bilderna på DM

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? Normalspårsvagn

av Per-Olov Brännlund, Thursday, March 23, 2023, 21:39 (371 dagar sedan) @ BD

Det var tåg 5447 draget av två Tp-lok som spårade ur mellan Hultsfred och Vena den 21 september 1964.
I bildtexten står att det var Tp 3503 som drog hjälptåget. Jag har sett en nästan exakt lika bild tidigare och då syntes det att loket var Tp 3514.
Kanske Ola kan bringa klarhet i frågan?

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? Normalspårsvagn

av Ola Almquist, Thursday, March 23, 2023, 22:29 (371 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Det var tåg 5447 draget av två Tp-lok som spårade ur mellan Hultsfred och Vena den 21 september 1964.
I bildtexten står att det var Tp 3503 som drog hjälptåget. Jag har sett en nästan exakt lika bild tidigare och då syntes det att loket var Tp 3514.
Kanske Ola kan bringa klarhet i frågan?

Tp 3503 var ett av loken som drog fjärrgodståget. Det skadades och stod en längre tid avställt i Verkebäck.

Bild

Samma bild med korrektare text

Olyckan på DM

Fler bilder på Smalspårsarkivet

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? Normalspårsvagn

av Legion44, Thursday, March 23, 2023, 22:31 (371 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Ola för dessa länkar med bra information!

Urspårat gruståg i trakterna av Åtvidaberg? Normalspårsvagn

av Legion44, Thursday, March 23, 2023, 22:30 (371 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Oj, långt ifrån Åtvidaberg då..

Är det någon som kanske känner igen trakten för bilden?😊