Om strömavtagare förr (Fordon: lok)

av HP, Friday, March 24, 2023, 16:56 (370 dagar sedan)

Hej!
Två strömavtagarfrågor:

-Hur länge använde SJ dubbla strömavtagare uppe på exvis D-lok?
-När ungefär började SJ gå över från aluminiumslitskenor till kolslitskenor?

Mvh HP

Om strömavtagare förr

av Sune Nylén, Friday, March 24, 2023, 19:10 (370 dagar sedan) @ HP

När Västeråsbanan var elfierad kom det en skrivelse att de lok som trafikerade densamma skulle vara försedda med en strömavtagare med kolskena och en med aluminium. Ventilerna i hytterna var försedda med märkning vilken som var vilken. På Västeråsbanan skulle kolskena användas. På GDG nätet användes från början bara kol. Lok som trafikerade båda skulle efter vissa kilometer kontrollera kolskenan. På GDG fanns några sådana sträckor. Gbg - Olskroken, Kils bangård, Storviks dito och Gävle C. Aluminium skena avsatte droppar av smält aluminium som fort kunde skada kolskenan och slå ut stycken ur densamma. Hur kontrollen tillgick vet jag ej, men antar att biträdet då och då skulle kolla skenan visuellt. Man hade på BJ från början mycket besvär med kolskenan. Dels var den tyngre och således inte lika följsam som aluminium dito, dels så medförde den lutande fronten högt upptryck på främre och lågt på bakre. När upptrycket blev för högt på främre lyftes tråden för högt och när man passerade växlar på bangårdar hann inte anslutande ledning med utan slog ut bitar på kolskenan om nu inte ledning och strömavtagare raserades... Men det är ju en annan historia som Kipling lär ha sagt../ Sune.

Om strömavtagare förr

av Sven Bårström, Friday, March 24, 2023, 19:31 (370 dagar sedan) @ Sune Nylén

I SJ minnesskrift 1956 står en del om strömavtagningen i Thelanders kapitel om statsbaneelektrifieringen. Enligt detta beslöt man inom SJ år 1951 att alla strömavtagare skulle förses med kolslitskenor. Det är möjligt, till och med troligt, att man prövat sådana tidigare.
BJ-nätet elektrifierades med början 1939. Där använde man kolslitskenor från början.
I Thelanders artikel står ganska mycket om strömavtagningens komplikationer. Kanske kan man också där se något om körning med en eller två strömavtagare.
Sven B

Om strömavtagare förr

av Peter B, Friday, March 24, 2023, 19:29 (370 dagar sedan) @ HP

Hej!
Två strömavtagarfrågor:

-Hur länge använde SJ dubbla strömavtagare uppe på exvis D-lok?
-När ungefär började SJ gå över från aluminiumslitskenor till kolslitskenor?

Mvh HP

Jag ställde nästa samma fråga om slitskenan i FB-gruppen om NKlJ tidigare i veckan, och fick då (utan nån egentlig källreferens) svaret att SJ byte under september 1953. NKlJ använde aluminium i början av 1940-talet verkar det som utifrån en beställningsritning jag hittat.
De trafikerade ju SJ-sträckan genom Karlstad i många år.

Om strömavtagare förr

av Ola Almquist, Friday, March 24, 2023, 22:31 (369 dagar sedan) @ Peter B

Hej!
Två strömavtagarfrågor:

-Hur länge använde SJ dubbla strömavtagare uppe på exvis D-lok?
-När ungefär började SJ gå över från aluminiumslitskenor till kolslitskenor?

Mvh HP


Jag ställde nästa samma fråga om slitskenan i FB-gruppen om NKlJ tidigare i veckan, och fick då (utan nån egentlig källreferens) svaret att SJ byte under september 1953. NKlJ använde aluminium i början av 1940-talet verkar det som utifrån en beställningsritning jag hittat.
De trafikerade ju SJ-sträckan genom Karlstad i många år.

Uppgiften kom härifrån men jag tänkte kolla om det finns något cirkulär eller motsvarande om saken.

Om strömavtagare förr

av Thomas Tell, Saturday, March 25, 2023, 00:07 (369 dagar sedan) @ Peter B

Hej!
Två strömavtagarfrågor:

-Hur länge använde SJ dubbla strömavtagare uppe på exvis D-lok?
-När ungefär började SJ gå över från aluminiumslitskenor till kolslitskenor?

Mvh HP


Jag ställde nästa samma fråga om slitskenan i FB-gruppen om NKlJ tidigare i veckan, och fick då (utan nån egentlig källreferens) svaret att SJ byte under september 1953. NKlJ använde aluminium i början av 1940-talet verkar det som utifrån en beställningsritning jag hittat.
De trafikerade ju SJ-sträckan genom Karlstad i många år.

1953 skrev Maskinbyrån en del om detta.
I april 1953 provades kolskenor på F 696. Man körde Stockholm-Malmö-Göteborg-Stockholm-Östersund vid dessa prov.
I juli gjordes prov på 5 och 25 maskinsekionerna.
I september 1953 skrevs det om att göra fixturer för ombyggnad av strömavtagare till kolskena.
/tell

Om strömavtagare förr

av FGE, Saturday, March 25, 2023, 19:09 (369 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt Str 164/454 (Bestämmelser angående ändring och underhåll av rullande materiel, m.m.), ändringsorder 71:1C (25/11 1952, kompletterad 29/12 1954) skulle ombyggnad av övre rörställning och toppbygel i äldre strömavtagare ske. Samtidigt skulle utbyte av slitskena från aluminium till kol utföras. Ändringen skulle utföras i samband med större översyn av lok på verkstad. Ordern är betydligt mer detaljerad med ritningshänvisningar och annat så jag nämner bara det viktigaste.

Om strömavtagare förr

av Torbjorn_Forsman, Saturday, March 25, 2023, 19:26 (369 dagar sedan) @ FGE

Skedde någon samordning mellan SJ och NSB när det gällde övergången till kolslitskenor?