Rangering vid Brännkyrkahallen 1964 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Friday, March 24, 2023, 17:21 (488 dagar sedan)

[image]

[image]

Efter morgonens högtrafik 24 mars 1964 kunde detta ses utanför Brännkyrkahallen. En rangering i något syfte som jag kan ana. Någon som vet?

Mvh Gunnar

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Överkörmästaren, Friday, March 24, 2023, 17:47 (488 dagar sedan) @ Gunnar D

Det är väl enklaste sättet att byta plats på tågen.

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Leif B, Friday, March 24, 2023, 18:29 (488 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är väl enklaste sättet att byta plats på tågen.

Jag tror snarare att vagn 170 används som rangervagn för att "plocka" bakre släpet från tåget på väg till stan som vi bara ser strömavtagaren på. På andra bilden har 170 precis kommit undan hinderfritt från söderspåret och 184 med sitt tåg kan fortsätta mot Fruängen medan kopplandet pågår på norrspåret. När sen Fruängståget kommit ur vägen kan 170, då med två släp, åka in till Brännkyrkahallen.

Det är växel 442-443 som vi ser på bilden och vagn 184 väntar vid signal A.

Signalskiss från Ekevings hemsida.

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Gunnar D, Friday, March 24, 2023, 19:31 (488 dagar sedan) @ Leif B


Jag tror snarare att vagn 170 används som rangervagn för att "plocka" bakre släpet från tåget på väg till stan som vi bara ser strömavtagaren på. På andra bilden har 170 precis kommit undan hinderfritt från söderspåret och 184 med sitt tåg kan fortsätta mot Fruängen medan kopplandet pågår på norrspåret. När sen Fruängståget kommit ur vägen kan 170, då med två släp, åka in till Brännkyrkahallen.

Jag tror också så med några mindre invändningar:

1) Avkoppling av v3 sker i så fall i den mest belastade körriktningen.
2) Kopplingsvagn A1 65 var också i tjänst denna morgon men kanske var upptagen just då.
3) Om A29 170 med v2 hade kommit in till Bkh nyss borde det även funnits en v3 med som det inneburit ett visst besvär med att koppla ifrån.

/Gunnar

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Överkörmästaren, Saturday, March 25, 2023, 08:47 (488 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag tycker inte att bilderna innehåller någon information alls om från- eller tillkoppling av släpvagnar. Enda anledningen till att göra det på det där konstiga sättet vore väl om man av nån anledning skulle byta släp mellan de två tågen, typ om ett plötsligt skulle skrotas i förtid eller t ex gå med i samma utflyktståg som 170?

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Anders Sandgren, Saturday, March 25, 2023, 10:20 (488 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Så här sent inför omställningen fanns väl bara utfartsspåren från Brännkyrkahallen kvar vilket antagligen ledde till vissa förändringar i växlingsmönstren. Tåget mot Fruängen kanske väntar på att få V3 bortkopplad (även om detta normalt lär ha skett i andra riktningen) medan andra tåget kopplar av en vagn från ett tåg mot Hornstull.
Vid den här tiden pågick tömningen av hallen på övertaliga fordon varför kopplingsvagnarna kan ha varit upptagna med annat. Var det 65 & 88 som var kopplingsvagnar?
A1 65 var väl även den vagn som drog sista öppna släpet 1940.

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Gunnar D, Saturday, March 25, 2023, 16:23 (487 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Så här sent inför omställningen fanns väl bara utfartsspåren från Brännkyrkahallen kvar vilket antagligen ledde till vissa förändringar i växlingsmönstren. Tåget mot Fruängen kanske väntar på att få V3 bortkopplad (även om detta normalt lär ha skett i andra riktningen) medan andra tåget kopplar av en vagn från ett tåg mot Hornstull.
Vid den här tiden pågick tömningen av hallen på övertaliga fordon varför kopplingsvagnarna kan ha varit upptagna med annat. Var det 65 & 88 som var kopplingsvagnar?
A1 65 var väl även den vagn som drog sista öppna släpet 1940.

Där har du kommit något på spåret! Efter att ha sorterat 4x4 negativen i bättre ordning visar nästa negativ A29 170 + B29 596 köra på högerspår och sedan in via utfartsspåret. Samma rörelse gör ingående tåg på linje 17 senare med B29 568 sist.

[image]

[image]

A1 61, 65 och 88 var kopplingsvagnar vid Bkh sista tiden.

Mvh Gunnar

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Bertil Bengtsson, Friday, March 24, 2023, 22:47 (488 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag är sorgsen.. Jag flyttade till Stockholm 1.6.1964. Jag hann missa mycket...
Men jag bodde i Stockhom, Heleneborgsgatan, hela sommaren 1951; så jag minns i alla fall (vagt, må påpekas) rangeringar både vid Ringvägshallen och Råsundahallen!
Berra

Rangering vid Brännkyrkahallen 1964

av Gunnar D, Saturday, March 25, 2023, 07:34 (488 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag är sorgsen.. Jag flyttade till Stockholm 1.6.1964. Jag hann missa mycket...
Men jag bodde i Stockhom, Heleneborgsgatan, hela sommaren 1951; så jag minns i alla fall (vagt, må påpekas) rangeringar både vid Ringvägshallen och Råsundahallen!
Berra

Så är det, alla har vi missat mycket. Men du har ändå minnen från något år tidigare än jag har. Jag har ett svagt minne av Ängbyvagnar på linje 11 vid Fridhemsplan när min mor och jag åker med linje 4. Bör då ha varit 1952.

/Gunnar