Liftlastbil i Kil med flera identiteter (Järnväg allmänt)

av Peter B, Sunday, March 26, 2023, 09:29 (396 dagar sedan)

[image]

SJ 4063 i Kil. Kan denna haft nån littera eller typbeteckning eftersom det är nummer i dressinserien? Annars verkar den haft ett tjänstevagnsnummer, SJ 13933. Och dessutom registreringsnummer DLK 207. Jag hade antecknat att den var tillverkad 1963, var nu jag hade hittat den uppgiften. Då borde den tidigare haft regnr med länsbokstav.

Jag gissat att man inte skiljde på SJ- och TGOJ-vagnar så ofta på den tiden, annars kanske lastbilen var på väg till TGOJ?

Liftlastbil i Kil med flera identiteter

av Anders Svensson, Monday, April 24, 2023, 22:11 (367 dagar sedan) @ Peter B

Nej, dessa fordon hade inte litt på den tiden, men jag har i något (senare?) sammanhang sett litt LRB på lifträlsbilar. Den lilla märkskylten med nummer 13933 syftade på att fordonet också hade ett nummer i SJ tjänstebilsnummerserie - jag antar att man tänkte som så att detta nummer skulle representera fordonets egenskap som gummihjulsfordon och det fyrsiffriga numret, som var i en nummerserie fortsatt på motortrallors och -dressiners nummerserie, skulle representera dess järnvägsfordonssida. //Anders, som beklagar att svaret dröjt, men jag är sälla inne på Järnvägshistoriskt Forum numera eftersom jag inte kan komma in på min nätuppkoppling hemmavid.