Färg koder på rälsbussar (Järnväg allmänt)

av Peter-N, Tuesday, March 28, 2023, 21:42 (388 dagar sedan)

Säker Ral nr till färgerna på följande rälsbussar.
Y6,Y7,Y8 samt Hilding Carlsson yd. Tack på förhand

Färg koder på rälsbussar

av sepernik, Tuesday, March 28, 2023, 23:12 (388 dagar sedan) @ Peter-N

Säker Ral nr till färgerna på följande rälsbussar.
Y6,Y7,Y8 samt Hilding Carlsson yd. Tack på förhand

Det enkla svaret är att det inte finns och aldrig har funnits några RAL-bestämningar av SJ:s standardkulörer.
Jag har för några år sen redogjort för att SJ kravställde sina kulörer via färglikare, alltså målade eller tryckta exempel på hur målningsresultatet förväntades bli. Se SJ-kulörer och NCS del 1 och Del 2

I inläggen ovan visade jag hur SJ:s kulörer kunde översättas till NCS-kulörer. Inte en exakt överensstämmelse men så nära som jag kunde komma efter flera mätningar med varierande mätare.

NCS-systemet är tänkt att kunna återge alla färger som existerar varför det finns en möjlighet att komma ganska nära SJ:s standardkulörer.

Den gängse RAL-skalan är inget färgsystem utan ett urval av kulörer som man i Tyskland ansett lämpliga att fastställa och standardisera. Ett ursprungligt men inte längre gällande krav var att alla kulörer skulle kunna framställas av pigment som fanns inom gränserna för det tyska riket.

RAL-skalan innehåller i många stycken stora hopp mellan olika nyanser och man kan generellt inte förvänta sig att hitta motsvarigheter till NCS-kulörer i RAL. Å andra sidan finns inget behov av att i Sverige ange annat än NCS för kulörbestämning vid beställning av färg.

Färg koder på rälsbussar

av Peter-N, Wednesday, March 29, 2023, 04:52 (388 dagar sedan) @ sepernik

Tackar för svar. Har studerat listan och försökt översatta men färg
Konverterare på nätet ifrån NCS till RAL utan större framgång den enda som stämmer tycker jag är den oranga färgen. Var till en butik som blandar färg och dom gick efter RAL systemet där av att jag ställde frågan.

„Reichs-Ausschuss für Lieferbedingungen“

av BD, Wednesday, March 29, 2023, 07:56 (388 dagar sedan) @ Peter-N

Säker Ral nr till färgerna på följande rälsbussar.
Y6,Y7,Y8 samt Hilding Carlsson yd. Tack på förhand

RAL är ett tyskt påfund "Reichs-Ausschuss für Lieferbedingungen". I Sverige används NCS.

Pantone

av Peter B, Wednesday, March 29, 2023, 10:45 (388 dagar sedan) @ BD

Säker Ral nr till färgerna på följande rälsbussar.
Y6,Y7,Y8 samt Hilding Carlsson yd. Tack på förhand


RAL är ett tyskt påfund "Reichs-Ausschuss für Lieferbedingungen". I Sverige används NCS.

Att kategoriskt säga så tyder nog på okunskap. Det finns med än NCS i Sverige.

I Sverige är det vanligt att man använder följande färgreferenser:
NCS, har ju väldigt många kulörer, vilket göra det vanligt i husbyggnadssammanhang och inredning.
RAL, är väldigt vanligt i industrisammanhang, där man inte har behov av så många tätasteg att ange kulörer.
Pantone är nästan allenarådande i tryckerisammanhang, men används en del i industrisammanhang också när det gäller foliering. Där flyter trycksaker och exempelvis järnvägsfordon ihop ibland, för man vill ju ibland ha samma kulör i en papperstrycksak och foliering av ett järnvägsfordon.
Sen används allt mera CMYK-printat folie, där färgriktigheten har blivit jäkligt bra att härma Pantone-nyanser. Så har "vi" också gjort för att härma RAL-nyanser i replikor av tyska tillverkarmärkningen på svenskreviderade omformare, för det var svårt att finna RAL-folie i Sverige.

Så ska man exempelvis ta fram ett nytt profilprogram för ett företag så finns det en del att bita i. Det är inte enkelt att alltid hitta kulörer som passar bra på skärm (RGB), trycksaker (CMYK och ev dekorfärg), NCS, RAL resp folie.