Kuriosa Information (Järnväg allmänt)

av lokf, Wednesday, March 29, 2023, 10:47 (387 dagar sedan)

Kanske lite onödig, men upplysande och intressant information som jag fann en gång på vinden i ett uthus på en station vid ett längre mötesuppehåll.
Björn Bodin

[image][image]

Kuriosa Information

av Sune Nylén, Wednesday, March 29, 2023, 14:34 (387 dagar sedan) @ lokf

Kanske inte så konstigt att malmbanan hade större problem med strömleveransen än västra stambanan. Malmbanan var i huvudsak beroende av en strömkälla som levererade ström till 13 transformatorstationer. VSB hade 5 omformarestationer som fick strömmen från vanliga trefasnätet, vilket matades från Trollhättan, Lilla Edet, Motala, Älvkarleby och Västerås ångkraftverk.

Störningar

av Sune Nylén, Wednesday, March 29, 2023, 23:52 (386 dagar sedan) @ BD

Det problemet var tydligen välkänt, för redan i mitten av 30 talet, när BJs kontaktledningsnät G - ÅL. projekterades, överdimensionerades såväl kontaktledningen som isolatorerna mellan Göteborg och Upphärad för att minska problemen med de kraftiga saltvattensmättade stormarna på västkusten. Det borde ju SJs projektörer känt till och gjort likaledes. Tydligen var det bra, för i redogörelserna i Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds meddelande nämns inget av de problem som drabbade SJ så sent som 1941, även om de innehåller kapitel med de problem som uppstod av andra orsaker. Lutande front, problem med upptryck på strömavtagare mm. Olof Rydberg var elektroingenjör på distriktskansliet i G fö. och hade en del med BJ elfiering att göra, då han anlitades som rådgivare.