Fd SRJ Im 801-810 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, March 31, 2023, 10:36 (385 dagar sedan)

I samband med mitt fortsatta modellbygge av vagnar till ett smalspårigt malmtåg med hjälp Rimbo Grandes vagnsbyggsatser funderar jag nu på att konvertera en vagn ur serien SRK Im 801-810 till malmvagn. I byggbeskrivnigen går det att läsa;

801 = SJ Iarp
802 = SJ Iarp 324 027, slopad 1970, skrot 1970
803 = SJ Iarp 324 028, slopad 1970, skrot 1970
804 = SJ Iarp, slopad 1960, skrot 1961
805 = SJ Iarp, slopad 1960, såld Marma-Långör
806 = SJ Iarp 324 018, slopad 1968, bevarad SRJmf
807 = SJ Oarp 324 416, slopad 1966, skrot 1967
808 = SJ Iarp, slopad 1960, skrot 1961
809 = SJ Iarp 324 019, slopad 1966, skrot 1966
810 = SJ Iarp 324 020, slopad 1965, skrot 1965

Vad jag undrar över är vilka vagnar byggdes om, i princip fick sina gavlar demonterade, för malmtågstrafiken?

Nr 807 faller troligen ifrån då den byggts om till Oarp. Uppgifter om att 801-804 fick påbyggnad för koltransporter innebär troligen också att dessa faller ifrån. Kvar finns därmed fd 805, 806, 808, 809 och 810. Jag har hittat bilder som visar 806 (SJ Iarp 324 018) fotograferad 1968 utan gavlar, alltså i malmvagnsutförande, nr 803 (märkt SRJ) med gavlar fotograferad 1958 och nr 809 (även här märkt SRJ) med gavlar 1960. Dock skedde ombyggnad av Iarp vagnar till malmvagnar även in på 60-talet så det kan betyda att de två vagnarna fotograferade 1958 respektive 1960 kan byggts om och märkts "SJ".

Alltså, vilka vagnar i serien blev malmvagnar?

Ola Ahlström
Malmö