Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Friday, March 31, 2023, 11:17 (389 dagar sedan)

Vid passerandet av en järnvägsövergång i Österrike 1966 tog jag följande bilder, minns att järnvägen gick nere i en bred dalgång i stort sett hela vägen. Kan någon knäcka vilken bana det är? utifrån loktypen kanske?
Under tiden jag var där var det uppställning av spelmän framför loket inför fotografering för ett skivomslag eller affisch antar jag.

[image]

[image]

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Hans Larsson, Friday, March 31, 2023, 14:20 (389 dagar sedan) @ PeO

Det står en Hanomag "lätt lastbil" på den ena bilden, och den är märkt Eisner

Eisner AG var österrikiska representanter för Caterpillar, och de hade kontor i Graz, Linz och Innsbruck vid tiden för fotot. Platsen borde rimligen vara inom räckhåll från någon av dessa städer, givet att fordonet var i Eisners AG's ägo då bilden togs.

Ifall bilden haft högre upplösning kunde man läst mer av texten på dörren.

Zillertalbahn har bitvis byggts om rätt radikalt sedan 1966, plankorsningar har blivit viadukter, bangårdar har "spårsanerats" och så vidare, så det är svårt att placera byggnader ihop med spåren.
Google maps har dessutom, här och där, dålig täckning över småvägarna i området.

Zillertalbahn hade tidigare godstrafik (överföring till normalspåret i Jenbach) vilket talar för att det borde vara på den banan. Loket har två sanddomer vilket inte stämmer med nr 4. Ifall man hittar en lista över loken som gått på banan kanske det klarnar. Loket på bilden kan ju ha blivit skrotat..

just my five cents,,

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Ola Almquist, Friday, March 31, 2023, 14:21 (389 dagar sedan) @ PeO

Landskap, överföringstrafik och Lederhosen ger mig en känsla av Zillertal.
Misstänkt lik lok nummer fyra förutom en stor gnistsläckare, men den kan ha tillkommit på senare år.
https://c8.alamy.com/compde/h1k13b/nostalgie-dampfzug-zillertalbahn-tirol-oesterreich-h...

Jag håller med om att det är troligt med Zillertalbahn och lok nummer 4, men inte det nuvarande som kommer från Bosnien, utan detta.

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Hans Larsson, Friday, March 31, 2023, 14:43 (389 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack! där är loket.
Satt o googlade på diverse lok från fd Jugoslavien, men hittade inget.
Fastnade i Slovenien, som har tätare anknytning, men det gav inget. Bosnien var längre bort.

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Morshyttan, Friday, March 31, 2023, 19:04 (389 dagar sedan) @ Ulfe

Vid passerande av en järnvägsövergång i Österrike 1966 tog jag följande bilder, minns att järnvägen gick nere i en bred dalgång i stort sett hela vägen. Kan någon knäcka vilken bana det är? utifrån loktypen kanske?

Jag körde turistbuss i området kring Zillertalbahn i början på åttiotalet och kollade naturligtvis på banan på lediga stunder ;) .

Tyvärr inga bilder från den tiden men berget i bakgrunden, om än något dolt skulle jag placera vid station "Zell Am Ziller".

någon kan kolla vidare om jag minns rätt, just nu har jag bara en mobil och med ålderns rätt är det för smått att kolla vidare :) ;) :D ....

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Ulf Diehl, Saturday, April 01, 2023, 09:21 (388 dagar sedan) @ Morshyttan

ZB 4 i Jenbach 1966
Ulf Diehl[image]

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Ulfe, Saturday, April 01, 2023, 09:52 (388 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Stort tack för alla svar!
Det stämmer med den resrutt (på gummihjul) jag minns, Villach, Bischofshofen och vidare åt nordväst mot München.
Här en bild tagen från tältplatsen i Bischofshofen.
Tåget på väg mot Saltzburgshållet

[image]

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av IB, Saturday, April 01, 2023, 20:41 (388 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tror mig ha identifierat platsen för fotot. Hittade bergen i bakgrunden på en semesterbild från trakten - med ett modernt tåg framför.

Har jag rätt så var du i orten Schlitters ca en halvmil söder om Jenbach. Stationen där heter Schlitters - Bruck am Ziller. Den har fortfarande tre spår och vägkorsningen är kvar.

Googles streetview har missat din exakta fotoplats med några meter, men här är de två närmaste,
vänster om respektive höger om.
Googlebilens kamera är väldigt vidvinklig, men zoomar man in blir jämförelsen mer rättvisande.

Smalspår i Österrike 1966, ånglok, vilken bana? 2 bilder

av Peter Lidskog, Sunday, April 02, 2023, 08:48 (387 dagar sedan) @ IB

Kan passa på att slå ett slag för Google bildsökning. Använder det själv för att identifiera diabilder från resor på 1980 o 90 talet (inga tågbilder) Bara att gör "drag-and-drop" på en bild till sökfältet på Google.com. Långt ifrån alla gånger som man hittar rätt men när man får träff sparar det oerhört med tid.

Peter