Överhettade Atlaslok... forts. (Historiskt material)

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, April 03, 2009, 17:36 (5501 dagar sedan)

Hittade just på ett antikvariat ett halvbra foto av SJ J 1262, Atlas nr 165 år 1915 - trol. tillv.foto fast inte av toppkvalitet. Loket har en lite speciell tillv.skylt på "vanliga J-loks-stället" nertill på ramen där fram.

Verklig storlek trol. = Atlasskyltarna som Mallet 8 & 12 på JTJ har; bredd 30 cm eller ngt mera (se foto nr 26 i TÅG 6-98, sidan 35).

Skärpan är inte på topp men man kan tydligt läsa, uppifrån o ner:

NYA AKTIEBOLAGET
A T L A S
Stockholm
Nr - År
Överhettare Atlas System

Typografin är trol. densamma som på Malletlokens skyltar; en mckt bred o tydlig stil; jfr TÅG-artikeln.

Överhettade Atlaslok... forts. (m2B)

av Niklas Biedermann @, Friday, April 03, 2009, 20:13 (5501 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Hittade just på ett antikvariat ett halvbra foto av SJ J 1262, Atlas nr 165 år 1915 - trol. tillv.foto fast inte av toppkvalitet. Loket har en lite speciell tillv.skylt på "vanliga J-loks-stället" nertill på ramen där fram.

Verklig storlek trol. = Atlasskyltarna som Mallet 8 & 12 på JTJ har; bredd 30 cm eller ngt mera (se foto nr 26 i TÅG 6-98, sidan 35).

Skärpan är inte på topp men man kan tydligt läsa, uppifrån o ner:

NYA AKTIEBOLAGET
A T L A S
Stockholm
Nr - År
Överhettare Atlas System

Typografin är trol. densamma som på Malletlokens skyltar; en mckt bred o tydlig stil; jfr TÅG-artikeln.

Du menar denna skylt?
[image] (Foto JVM)
Tillv.nr 164-174 (antagligen utom 169) verkar ha haft denna, både med "ruta" och utan och i mässing och järn.
Vet ej vad tidigare överhettade lok hade för skyltar, 1913, från en E-maskin, såg ut såhär:

[image]

Och ännu tidigare fanns även stora ovalen med överhettartext.

/Niklas

Överhettade Atlaslok... forts. (m2B)

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, April 03, 2009, 21:28 (5501 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Tack, Niklas! Exakt = den övre skylten, ja...!

Stora Atlas-ovalerna m öh-text var det nog bara SRJ 19 och ett par HNJ-lok som hade.

Undras om man hade ngt specialavtal ang. ett modifierat Schmidt-patent e d. Beställarna kan knappeligen ha velat ha ngt annat än Schmidt - OK, sånt där var i viss mån en prisfråga. Ur ex.vis underhållssynpunkt däremot var det ju viktigare att tillverkarna kunde visa upp papper på absolut prima gods i just öh-slingor - likaväl som vanliga stor- och småtuber. "Standardiserade" stålkvaliteter var ju ingenting genomgående... å andra sidan var bättre (och dyrare) stålverk/rörverk naturligtvis rädda om sina varumärken!

Överhettade Atlaslok... forts. (m2B)

av Mattias Jansson @, Friday, April 03, 2009, 23:25 (5501 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack, Niklas! Exakt = den övre skylten, ja...!

Stora Atlas-ovalerna m öh-text var det nog bara SRJ 19 och ett par HNJ-lok som hade.

Undras om man hade ngt specialavtal ang. ett modifierat Schmidt-patent e d. Beställarna kan knappeligen ha velat ha ngt annat än Schmidt - OK, sånt där var i viss mån en prisfråga. Ur ex.vis underhållssynpunkt däremot var det ju viktigare att tillverkarna kunde visa upp papper på absolut prima gods i just öh-slingor - likaväl som vanliga stor- och småtuber. "Standardiserade" stålkvaliteter var ju ingenting genomgående... å andra sidan var bättre (och dyrare) stålverk/rörverk naturligtvis rädda om sina varumärken!

Här ser vi också ett exempel på den flera gånger tidigare nämnda eftersläpningen vad gäller stavning. Tydligen bytte man just på Atlas någon gång runt 1914 till nystavning, dvs 7-9 år efter själva reformen. I realiteten tog det uppåt tjugotalet år innan gammalstavningen kommit ur bruk i s g s hela samhället. (Exempelvis i Nordisk familjebok utgiven 1904-26 så är vissa artiklar gammalstavade ännu åren 1919-20-21; sannolikt varierade det då ännu beroende på den enskilde artikelförfattarens preferenser.)

Överhettade Atlaslok...

av Anders Sandgren, Saturday, April 04, 2009, 09:43 (5500 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Med Atlas-överhettare avses väl system Cole, dvs i princip en Schmidt med skilda ånglådor. Allt för att slippa betala patentavgift till Wilh Schmidt.
NoHAB+MV var de som fick tillverka Schmidts öh.
Hade även E-loken Atlas-öh vid leverans som gällde t.ex J-loken. Kan inte se någon notering om att de byggts om.
Eller hade SJ ett avtal som gjorde att vissa typer som exvis E fick tillverkas med Schmidts öh på andra fabriker?

Överhettade Atlaslok...

av Stig Lundin, Saturday, April 04, 2009, 10:51 (5500 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Med Atlas-överhettare avses väl system Cole, dvs i princip en Schmidt med skilda ånglådor. Allt för att slippa betala patentavgift till Wilh Schmidt.
NoHAB+MV var de som fick tillverka Schmidts öh.
Hade även E-loken Atlas-öh vid leverans som gällde t.ex J-loken. Kan inte se någon notering om att de byggts om.
Eller hade SJ ett avtal som gjorde att vissa typer som exvis E fick tillverkas med Schmidts öh på andra fabriker?

Det verkar som de flesta Atlasbyggda lok fick Schmidtöverhettare efterhand under 1920- och 1930-talet. Gäller littera E, Ke, J, L och N. Vissa lok så sent som 1939. Några Atlasbyggda L-lok fick Faluöverhettare omkring 1915. De enda SJ-levererade Atlaslok som möjligen hade Schmidts överhettare från början tycks vara E 985-988. Vad säger besiktningsbevisen?

Vissa kända ombyggnader har jag inte skrivit in i mitt pannregister på nätet. Ska komplettera, men det kan ta ett tag.

Överhettade Atlaslok...

av Anders Sandgren, Saturday, April 04, 2009, 13:05 (5500 dagar sedan) @ Stig Lundin

Efter att Schmidts patent löpt ut byttes överhettarna ut från Falu/Atlas till Schmidts system, mest av standardiseringsskäl, antar jag.
Atlas byggde 10 st E-lok, vilken öh dessa hade kanske man kan se i något protokoll. Det kan ju även röra sig om från NoHAB/MV 'utlicensierad' produktion.
Även Falun byggde E-lok, ett tjugotal tror jag. Vilken öh hade dessa vid leverans?

Överhettade Atlaslok...

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, April 04, 2009, 23:15 (5500 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Rätt många 1910-talslok fr V&M i Falun hade, enligt tillv.skyltarna, "öfverhettare Patent Anmäldt"... Vet inte exakt hur länge detta pågick - eller vad den tekniska varianten på just dessa bestod i.