Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh? (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Saturday, April 08, 2023, 17:49 (378 dagar sedan)

Rubriken säger väl allt men det bör kanske tilläggas att Gs och Gsh avser littereringen före införandet av UIC- systemet.

Tack på förhand!

Olle S

Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh?

av Carl-Johan, Sunday, April 09, 2023, 18:30 (377 dagar sedan) @ olle sundström

Det var nog rena undantagen. Jag vill minnas ha sett Gs 24450 med släta väggar. Typen var på väg ut när träfiberplattorna kom.

Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh?

av Thomas Tell, Sunday, April 09, 2023, 20:59 (377 dagar sedan) @ Carl-Johan

Det var nog rena undantagen. Jag vill minnas ha sett Gs 24450 med släta väggar. Typen var på väg ut när träfiberplattorna kom.

Vid revisioner från 1962 sattes diagonalt upp på var sidan om dörrarna. De var ett försök att öka livslängden några år. Några hundra vagnar byggdes om men det finns inget om fiberplattor i de föreskrifterna.
/tell

Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh?

av olle sundström, Monday, April 10, 2023, 15:33 (376 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svaren!

Men jag förstår inte riktigt hur Du menar, Thomas. Saknas månne ordet "strävor" mellan "sattes" och "dörrarna"?

Olle S

Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh?

av Thomas Tell, Monday, April 10, 2023, 20:28 (376 dagar sedan) @ olle sundström

Tack för svaren!

Men jag förstår inte riktigt hur Du menar, Thomas. Saknas månne ordet "strävor" mellan "sattes" och "dörrarna"?

Olle S

Ja t.o.m. snedsträvor skulle det stå där.
/tell

Träfiberplattor i st. f. brädklädsel på vagnar litt.Gs/Gsh?

av olle sundström, Wednesday, April 12, 2023, 10:50 (374 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är tillvaron alltså så grym att innehållet i Carl-Johans och Thomas' svar betyder att endast vagnar med snedsträvor utrustades med "icke-brädsidor"?

Olle S

Masonite i Sverige och Plywood i Tyskland

av BD, Monday, April 10, 2023, 17:12 (376 dagar sedan) @ olle sundström

Kan bidraga med att de vagnar som var äldre än Gbs och Ge? fick tunnare plattor. I Sverige bestod vagnplattorna av flera lager av Masonit som limmats eller pressats ihop men i exempelvis Tyskland användes Plywood.
Men vad för slags vagnplattor användes i Frankrike och Österrike? I de länderna anskaffades många boggivagnar litt Gabs med släta väggar. ÖBB "tvingades" exempelvis att skaffa fler Gabs än vad de behövde. Resultatet var att måånga Gabs-vagnar levererades och som nya gick direkt till långtidsuppställning. Anledningen var att verkstäderna behövde sysselsättning för sina anställda. Ungefär som när Svenska Varv på sin tid byggde nya båtar som inte behövdes utan som gick direkt till uppläggning efter färdigställandet.