Var är bilden tagen och vad har sedan hänt med loket? (Fotografier/bildfrågor)

av Olof W, Saturday, April 08, 2023, 19:19 (355 dagar sedan)

Detta foto skall enligt mina anteckningar vara taget sommarn 1986. Som synes ett pampigt B-lok med A-tender.
Är det någon som kan identifiera platsen och säga något om loktes senare historia?

[image]

Glad Påsk
Olof

Var är bilden tagen och vad har sedan hänt med loket?

av Göran Kannerby, Saturday, April 08, 2023, 19:41 (355 dagar sedan) @ Olof W

Numera finns det mesta bara en googling bort. Googlar man på ånglok B1282 får man veta att det stått uppställt i Mora.

Går man sedan in på lämplig karttjänst med satellitbilder verkar det som att det står kvar, ganska nära Morastrand.

Var är bilden tagen och vad har sedan hänt med loket?

av Bobo L, Saturday, April 08, 2023, 21:07 (355 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Numera finns det mesta bara en googling bort. Googlar man på ånglok B1282 får man veta att det stått uppställt i Mora.

Ja, det var min spontana tanke när jag såg bilden.

Går man sedan in på lämplig karttjänst med satellitbilder verkar det som att det står kvar, ganska nära Morastrand.

Ja, därtill i ett såväl ankommet som bedagat tillstånd.

Om B 1282

av Conny Sernfalk, Sunday, April 09, 2023, 10:11 (354 dagar sedan) @ Olof W

1916 Inköpspris (medel) 95.784:-
1916 Levererad
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i ID
1924 Apparater för knorrbroms uppsatta.
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna.
1931 Sluten förarehytt uppsatt.
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1943 Ombyggd till vedeldning
1944 15 Ms
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1948 Vedeldning nedtagen
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IVD.
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist)
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.)
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml 1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus
1971-10-13 Foto avställd i Falun (Foto Conny Sernfalk)
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06
1978-02-01 Slopad (såldes 1977)
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk
2016-06-05 Uppställd i Mora

Panndata

16xx--2604 1386
Mot 570 1916. Lev med lok B 1282
2604--4807 1421
B Mot 584 1916. Levererad till lok B 1311
4807--5604 1423
B Mot 586 1916 Levererad till lok B 1313
5604--5904> 1581
B-G Falun 22 1920. Enligt BD i J-hist forum 2008-06-23 är litt B ej B-G
Ilades 1920 i lok 803.
Källa: Stig Lundins Websida

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
B 1386 Motala V 570 1916 1916 1926-08 Skrotad Örebro

Datum Källa
1916 Levererad i lok B 1282 1926-04 Uttagen
1926-08 Skrotad Ör

Källa: Stig Lundins web sida

Tenderdata

1921—1963 Tender A 1282 tillkopplad

[image]
Falun 1971-10-13 foto Conny Sernfalk

Om B 1282

av Anders Sandgren, Sunday, April 09, 2023, 11:11 (354 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

1916 Inköpspris (medel) 95.784:-
1916 Levererad
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i ID
1924 Apparater för knorrbroms uppsatta.
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna.
1931 Sluten förarehytt uppsatt.
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1944 15 Ms
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1948 Vedeldning nedtagen
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IVD.
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist)
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.)
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml 1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus
1971-10-13 Foto avställd i Falun (Foto Conny Sernfalk)
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06
1978-02-01 Slopad (såldes 1977)
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk
2016-06-05 Uppställd i Mora

Panndata

16xx--2604 1386
Mot 570 1916. Lev med lok B 1282
2604--4807 1421
B Mot 584 1916. Levererad till lok B 1311
4807--5604 1423
B Mot 586 1916 Levererad till lok B 1313
5604--5904> 1581
B-G Falun 22 1920. Enligt BD i J-hist forum 2008-06-23 är litt B ej B-G
Ilades 1920 i lok 803.
Källa: Stig Lundins Websida

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
B 1386 Motala V 570 1916 1916 1926-08 Skrotad Örebro

Datum Källa
1916 Levererad i lok B 1282 1926-04 Uttagen
1926-08 Skrotad Ör

Källa: Stig Lundins web sida

Tenderdata

1921—1963 Tender A 1282 tillkopplad

[image]
Falun 1971-10-13 foto Conny Sernfalk

Vedeldning 1933-01-01? Skall det inte vara 1943?
Många B-lok stod på 30-talet avställda i Örebro, var 1282 ett av dem?

Om B 1282

av Conny Sernfalk, Sunday, April 09, 2023, 11:50 (354 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1916 Inköpspris (medel) 95.784:-
1916 Levererad
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i ID
1924 Apparater för knorrbroms uppsatta.
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna.
1931 Sluten förarehytt uppsatt.
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1944 15 Ms
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.
1948 Vedeldning nedtagen
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IVD.
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist)
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.)
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml 1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus
1971-10-13 Foto avställd i Falun (Foto Conny Sernfalk)
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06
1978-02-01 Slopad (såldes 1977)
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk
2016-06-05 Uppställd i Mora

Panndata

16xx--2604 1386
Mot 570 1916. Lev med lok B 1282
2604--4807 1421
B Mot 584 1916. Levererad till lok B 1311
4807--5604 1423
B Mot 586 1916 Levererad till lok B 1313
5604--5904> 1581
B-G Falun 22 1920. Enligt BD i J-hist forum 2008-06-23 är litt B ej B-G
Ilades 1920 i lok 803.
Källa: Stig Lundins Websida

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
B 1386 Motala V 570 1916 1916 1926-08 Skrotad Örebro

Datum Källa
1916 Levererad i lok B 1282 1926-04 Uttagen
1926-08 Skrotad Ör

Källa: Stig Lundins web sida

Tenderdata

1921—1963 Tender A 1282 tillkopplad

[image]
Falun 1971-10-13 foto Conny Sernfalk


Vedeldning 1933-01-01? Skall det inte vara 1943?
Många B-lok stod på 30-talet avställda i Örebro, var 1282 ett av dem?

Felskrivning. Loket blev vedeldat under 1943. Har ändrat i texten
Ingen notering om detta. Loket var även då relativt modernt med bl.a sluten hytt jämfört med vissa andra (drift och avställda) lokindivider litt B.

Om B 1282 — lite till

av Thomas Tell, Sunday, April 09, 2023, 17:18 (354 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

1916 Inköpspris (medel) 95.784:-
1916 Levererad

1916 ID
1917 16 ms
1918 försett med standard AGA -belysning
1920.04 ID gasaccumulator AGA A-25 bytt mot AGA A-50 liter

1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i ID

1923 försett med apparater för Knorrbroms (tryckluft)

1924 Apparater för knorrbroms uppsatta.

1926 flyttat till 5D

1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna.

1928.05 ändring av trädurkar, fällbryggor och rulljalusier på B-lok med öppen hytt Notviken
1928.12 fångjärn för vevstakar uppsatta
1930.01 21 ms inbeordrat till revision Bb Örebro
1931.05 stationerat i Vännäs
1931.05 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro
1931.07 sluten hytt uppsatt Örebro

1931 Sluten förarehytt uppsatt.
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.

1933.01-03 21 ms inbeordrat till revision B Örebro
1933.04 borttagning av handsmörjpumpar m.m.
1934.8 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro
1936.01 21 ms inbeordrat till revision IIAa Örebro
1937.04 21 ms inbeordrat till revision B 21 ms driftverkstad
1938.01-02 21 ms inbeordrat till revision VBb Örebro
1939.06-07 21 ms inbeordrat till revision IVBb Örebro
1940.08-09 21 ms ej rev
1940.10-11 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro

1943 Ombyggd till vedeldning

1943.02 21 ms ombyggd för vedeldning

1944 15 Ms
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.

1945.03 åtgärder för minskad oljeförbrukning — undersmörjning m.m.

1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i VD.

1947.01.27 disponeras av 15 ms tillhörde 21 ms beordrad flytt till 15 ms
1947 flyttat till IVD
1948 flyttat till VIID

1948 Vedeldning nedtagen

1948.07 vedeldning nedtagen Örebro
1950 cirka fanns loket i Gävle enligt Bernt Forsbergs artiklar om lokstationen där.
1953 flyttat till IVD

1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IVD.
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist)
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282.
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.)
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml 1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus
1971-10-13 Foto avställd i Falun (Foto Conny Sernfalk)
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06
1978-02-01 Slopad (såldes 1977)
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk
2016-06-05 Uppställd i Mora

Panndata

16xx--2604 1386
Mot 570 1916. Lev med lok B 1282
2604--4807 1421
B Mot 584 1916. Levererad till lok B 1311
4807--5604 1423
B Mot 586 1916 Levererad till lok B 1313
5604--5904> 1581
B-G Falun 22 1920. Enligt BD i J-hist forum 2008-06-23 är litt B ej B-G
Ilades 1920 i lok 803.
Källa: Stig Lundins Websida

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
B 1386 Motala V 570 1916 1916 1926-08 Skrotad Örebro

Datum Källa
1916 Levererad i lok B 1282 1926-04 Uttagen
1926-08 Skrotad Ör

Källa: Stig Lundins web sida

Tenderdata

1921—1963 Tender A 1282 tillkopplad

Var är bilden... Få ånglok som stått länge på samma plats.

av Peter B, Sunday, April 09, 2023, 11:43 (354 dagar sedan) @ Olof W

[image]

Här en bild jag tog sommaren 1979, då hade inte loket stått så länge i Mora.

[image]

Denna bild tog jag hösten 2021, då hade ju loket hunnit stå på platsen några år... Det är nu relativt få ånglok som stått kvar utomhus så längre på samma plats.

Tidsdatering av B. Dahlbergs foto i Gävle + sammanställning

av Conny Sernfalk, Sunday, April 09, 2023, 22:22 (354 dagar sedan) @ Olof W

Bilden är från Bengt Dahlbergs saml (OBS! Cykeln). Går det att ringa in när bilden togs? 1950 c:a?

[image]

1916 Inköpspris (medel) 95.784:- WS
1916 Levererad till I distriktet TT-Str77
1917-01-01
Ångbroms
Apparater för vakuumbroms
Högsta tillåtna ångtryck i kg/kvcm
Schmidts överhettare
Hastighetsmätare system Penta
Tillhör I Distriket Str 77
1917 Tillhör 16 Ms TT
1918 Försett med standard AGA gasbelysning TT
1920-04 ID gasaccumulator AGA A-25 bytt mot AGA A-50 liter TT
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i I Distriktet Str77-Sid
1923 Försett med apparater för Knorrbroms (tryckluft) TT
1926 Flyttat till V Distriktet TT
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna. Str77-Sid
1928-05 Ändring av trädurkar, fällbryggor och rulljalusier på B-lok med öppen hytt Notviken TT
1928-12 Fångjärn för vevstakar uppsatta TT
1930-01 21 ms inbeordrat till revision Bb Örebro TT
1931-05 Stationerat i Vännäs
21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1931-07 Sluten förarhytt uppsatt.Örebro TT
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1933-01-03 21 ms inbeordrat till revision B Örebro TT
1933-04 Borttagning av handsmörjpumpar m.m. TT
1934-08 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1936-01 21 ms inbeordrat till revision IIAa Örebro TT
1937-04 21 ms inbeordrat till revision B 21 ms driftverkstad TT
1938-01-02 21 ms inbeordrat till revision VBb Örebro TT
1939-06-07 21 ms inbeordrat till revision IVBb Örebro TT
1940-08-09 21 ms ej rev TT
1940-10-11 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1943-02-21 21 ms ombyggd för vedeldning TT
1944-01-01 Tillhör V Distriktet Str 77
1944 15 Ms SL
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1945-03 Åtgärder för minskad oljeförbrukning — undersmörjning m.m. TT
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1947-01-27 Disponeras av 15 ms tillhörde 21 ms beordrad flytt till 15 ms TT
1947 Flyttad till IV distriktet TT
1948 Flyttad till VII Distriktet TT
1948-07 Vedeldning nedtagen Örebro TT
1950 ca Loket fanns i Gävle enligt Bernt Forsbergs artiklar om lokstationen där. TT
1953 Flyttad till IV Distriktet TT
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IV Distriktet. Str77-Sid
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str77-Sid
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist) Foto
1960-02 Driftånglok vid 35 Maskinsektionen SJ
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str420-Sid
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge Foto
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet Foto
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.) Foto
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml Foto
1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken SJ
1964 Uppställd Hagaströms lokhus AFB
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus WS
1971-10-13 Foto avställd utomhus i Falun (Foto Conny Sernfalk) Foto
1972-02 Falun WS
1972-04-24 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB07
1972-08 Falun WS
1972-09-30 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB06
1973-04-29 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB06
1974-03 Falun WS
1974-07 Falun WS
1976-08 Falun WS
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06 SJ
WS
1978-02-01 Slopad och avförd från beredskapslokparken
Källa: Slopningsskrivelse (från 1977-12-27) SJ
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk Foto
2016-06-05 Uppställd i Mora CS
2021 höst Foto uppställd i Mora PB

Tidsdatering av B. Dahlbergs foto i Gävle + sammanställning

av Anders Sandgren, Sunday, April 09, 2023, 23:20 (354 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Bilden är från Bengt Dahlbergs saml (OBS! Cykeln). Går det att ringa in när bilden togs? 1950 c:a?

[image]

1916 Inköpspris (medel) 95.784:- WS
1916 Levererad till I distriktet TT-Str77
1917-01-01
Ångbroms
Apparater för vakuumbroms
Högsta tillåtna ångtryck i kg/kvcm
Schmidts överhettare
Hastighetsmätare system Penta
Tillhör I Distriket Str 77
1917 Tillhör 16 Ms TT
1918 Försett med standard AGA gasbelysning TT
1920-04 ID gasaccumulator AGA A-25 bytt mot AGA A-50 liter TT
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i I Distriktet Str77-Sid
1923 Försett med apparater för Knorrbroms (tryckluft) TT
1926 Flyttat till V Distriktet TT
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna. Str77-Sid
1928-05 Ändring av trädurkar, fällbryggor och rulljalusier på B-lok med öppen hytt Notviken TT
1928-12 Fångjärn för vevstakar uppsatta TT
1930-01 21 ms inbeordrat till revision Bb Örebro TT
1931-05 Stationerat i Vännäs
21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1931-07 Sluten förarhytt uppsatt.Örebro TT
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1933-01-03 21 ms inbeordrat till revision B Örebro TT
1933-04 Borttagning av handsmörjpumpar m.m. TT
1934-08 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1936-01 21 ms inbeordrat till revision IIAa Örebro TT
1937-04 21 ms inbeordrat till revision B 21 ms driftverkstad TT
1938-01-02 21 ms inbeordrat till revision VBb Örebro TT
1939-06-07 21 ms inbeordrat till revision IVBb Örebro TT
1940-08-09 21 ms ej rev TT
1940-10-11 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1943-02-21 21 ms ombyggd för vedeldning TT
1944-01-01 Tillhör V Distriktet Str 77
1944 15 Ms SL
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1945-03 Åtgärder för minskad oljeförbrukning — undersmörjning m.m. TT
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1947-01-27 Disponeras av 15 ms tillhörde 21 ms beordrad flytt till 15 ms TT
1947 Flyttad till IV distriktet TT
1948 Flyttad till VII Distriktet TT
1948-07 Vedeldning nedtagen Örebro TT
1950 ca Loket fanns i Gävle enligt Bernt Forsbergs artiklar om lokstationen där. TT
1953 Flyttad till IV Distriktet TT
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IV Distriktet. Str77-Sid
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str77-Sid
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist) Foto
1960-02 Driftånglok vid 35 Maskinsektionen SJ
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str420-Sid
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge Foto
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet Foto
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.) Foto
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml Foto
1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken SJ
1964 Uppställd Hagaströms lokhus AFB
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus WS
1971-10-13 Foto avställd utomhus i Falun

Loket bytte panna 1956 och på en bild från 1961 har den inget inlopp för vacuumejektorn i skorstenen på fel sida vilket det onekligen har på bd's bild. Men skorstenar kan ju bytas och vändas vid andra tidpunkter men det skulle kunna tyda på före 1956 varför ca 1950 inte är helt omöjligt.
Cykeln ger nog inte mycket dateringshjälp, däremot. Om det varit en höghjuling, däremot...

Tidsdatering av B. Dahlbergs foto i Gävle + sammanställning

av Thomas Tell, Monday, April 10, 2023, 00:30 (354 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Bilden är från Bengt Dahlbergs saml (OBS! Cykeln). Går det att ringa in när bilden togs? 1950 c:a?

[image]

För mig känns det ca 1950.


1916 Inköpspris (medel) 95.784:- WS
1916 Levererad till I distriktet TT-Str77
1917-01-01
Ångbroms
Apparater för vakuumbroms
Högsta tillåtna ångtryck i kg/kvcm
Schmidts överhettare
Hastighetsmätare system Penta
Tillhör I Distriket Str 77
1917 Tillhör 16 Ms TT
1918 Försett med standard AGA gasbelysning TT
1920-04 ID gasaccumulator AGA A-25 bytt mot AGA A-50 liter TT
1921-01-01 Ångbroms, apparater för vakuumbroms, överhettare, hastighetsmätare Penta, standard AGA-gasbelysning, tender 1282, stationerat i I Distriktet Str77-Sid
1923 Försett med apparater för Knorrbroms (tryckluft) TT
1926 Flyttat till V Distriktet TT
1928 Apparater för vakuumbroms nedtagna. Str77-Sid
1928-05 Ändring av trädurkar, fällbryggor och rulljalusier på B-lok med öppen hytt Notviken TT
1928-12 Fångjärn för vevstakar uppsatta TT
1930-01 21 ms inbeordrat till revision Bb Örebro TT
1931-05 Stationerat i Vännäs
21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1931-07 Sluten förarhytt uppsatt.Örebro TT
1933-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1933-01-03 21 ms inbeordrat till revision B Örebro TT
1933-04 Borttagning av handsmörjpumpar m.m. TT
1934-08 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT
1936-01 21 ms inbeordrat till revision IIAa Örebro TT
1937-04 21 ms inbeordrat till revision B 21 ms driftverkstad TT
1938-01-02 21 ms inbeordrat till revision VBb Örebro TT
1939-06-07 21 ms inbeordrat till revision IVBb Örebro TT
1940-08—09 21 ms ej rev TT

Obs både augusti och september

1940-10—11 21 ms inbeordrat till revision IIIAa Örebro TT

Obs både oktober och november. Inbeordrades alltså även i november då det ej kom in i oktober.

1943-02-21 21 ms ombyggd för vedeldning TT
1944-01-01 Tillhör V Distriktet Str 77
1944 15 Ms SL
1945-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1945-03 Åtgärder för minskad oljeförbrukning — undersmörjning m.m. TT
1947-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, anordning för vedeldning, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerat i V Distriktet. Str77-Sid
1947-01-27 Disponeras av 15 ms tillhörde 21 ms beordrad flytt till 15 ms TT
1947 Flyttad till IV distriktet TT
1948 Flyttad till VII Distriktet TT
1948-07 Vedeldning nedtagen Örebro TT
1950 ca Loket fanns i Gävle enligt Bernt Forsbergs artiklar om lokstationen där. TT
1953 Flyttad till IV Distriktet TT
1954-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282, stationerad i IV Distriktet. Str77-Sid
1958-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str77-Sid
1959 Foto i Gävle under ånga (Foto Weine Stenqvist) Foto
1960-02 Driftånglok vid 35 Maskinsektionen SJ
1961-01-01—1963-01-01 Ångbroms, apparater för knorrbroms, överhettare, standard AGA-gasbelysning, hastighetsmätare, sluten hytt, tender 1282. Str420-Sid
1961-02 Foto i Rättvik av Gösta Björe. Tåg mot Borlänge Foto
1961-05-26 Foto i Rättvik P 4932 Falun - Mora foto Järnvägsmuseet Foto
1961-08-23 Foto i tjänst Insjön (Danne Johanssons saml.) Foto
1961-12-12 Foto i Falun lgt 9058 mot Rättvik-Mora foto D. Johanssons saml Foto
1963-03-20 Överförd från Driftloksparken till beredskapsloksparken SJ
1964 Uppställd Hagaströms lokhus AFB
1970-08 Uppställd Hagaströms lokhus WS
1971-10-13 Foto avställd utomhus i Falun (Foto Conny Sernfalk) Foto
1972-02 Falun WS
1972-04-24 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB07
1972-08 Falun WS
1972-09-30 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB06
1973-04-29 Uppställd i Faluns lokstall 1 ej torrluftkonserverad AFB06
1974-03 Falun WS
1974-07 Falun WS
1976-08 Falun WS
1977-04-01 Såld till Mora Kommun Uppställd i Mora senare under året.
Inköpspris 35.000:- Var uppställd 1978-08-06 SJ
WS
1978-02-01 Slopad och avförd från beredskapslokparken
Källa: Slopningsskrivelse (från 1977-12-27) SJ
1989-04 Foto uppställd i Mora av Conny Sernfalk Foto
2016-06-05 Uppställd i Mora CS
2021 höst Foto uppställd i Mora PB

Tidsdatering av B. Dahlbergs foto i Gävle + sammanställning

av Bobo L, Wednesday, April 12, 2023, 19:29 (351 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilden är från Bengt Dahlbergs saml (OBS! Cykeln). Går det att ringa in när bilden togs? 1950 c:a?

[image]


För mig känns det ca 1950.


Byggnaderna i bakgrunden kanske kan ge den bästa ledningen, ifall någon Gävle-kännare har kunskap om årtal för ombyggnad och/eller rivning för dessa. För visst hade även Gävle till slut rivit allting?

Annars tycker jag bilarna i bakgrunden snarare antyder SENT 50-tal, eller kanske till och med tidigt 60-tal. Det är dock svårt att se karaktäristiska kännetecken för olika årsmodeller av de olika märkena.

Eldarens cykel, upphängd på tendern, är dock en klassisk Hermes från Nymans Verkstäder (därtill från grannstaden i andra änden av UGJ), vilket bland annat framgår av märkesskölden på den upp- och nedvända styrstången. Jmf här:

https://mo-ped.se/bike/em_herm1.htm

Det är för övrigt en cykel utan pyspunka, vilket måhända beror på att innehavaren har kostat på ett nytt dubbfritt bakdäck. Välskött cykel.

Att cykeln medförs kan eventuellt säga något om eldarens tjänstgöring denna dag. Troligen börjar och slutar turen på olika platser, men båda är i så fall inom cykelavstånd från hemmet. Var både Nynäs och ... och ... ja, vad heter lokstationen söder om stan [**minns inte**] aktiva stationeringsställen för lokps vid denna tid? Var det då så att vissa turer började på den ena och slutade på den andra? Fanns det även andra aktiva lokstallar i Gävle vid den här tiden, dvs 50-60-talet?