MYJ tvåaxliga personvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, April 11, 2023, 17:43 (380 dagar sedan)

När jag tittar på de tvåaxliga personvagnar som anskaffades av MYJ uppstår några frågor.

Först och främst återfinns inte fd MYJ i Särtryck 77 (1951) däremot YJ. Kan det vara så att MYJ redovisas som YJ?

Enligt boken "Malmö-Ystad Järnväg 1874-1975"
C4 = 3-axlig vagn med smala plattformar och genomgång
C5 = 2-axlig rymlig vagn med breda plattformar och genomgång

MYJ anskaffade följande vagnar efter 1907
C5 331-333 från Kockums 1907, senare SJ EC3c 9197-9199
C 334-336 från Waggonfabriken Arlöv 1907, senare SJ EC3c 9200-9201 och 9205
CD 337 från Waggonfabriken Arlöv 1907, senare SJ ECD9 9206
C5 338-340 från Ljunggrens 1912, senare SJ EC3c 9202-9204
C5 312-317 från Zypen & Charlier 1918, senare SJ EC3c 9187-9192
C4 321 från Görlitz 1921, senare SJ EC3c 9193

322 = SJ EC3c 9194
323 = SJ EC3c 9195
C5a 324 = SJ EC3c 9196

Så kommer mina frågor.

1. C4 321 återfinns som leveransfoto från Görlitz och här kan man se en tvåaxlig vagn https://sachsen.museum-digital.de/object/13898 Enligt häftet ”Malmö-Ystads Järnväg 1874-1974” kan man läsa; ”av de 20 länkaxelvagnarna var ursprungligen sju stycken treaxliga, bland dem nr 321 och 322”. Av vagnskortet för 321 utläser jag att vagn ombyggdes 1928 till 3-axlig för 3000 kr. Jag har oxså tillgång till ett foto från 1956 som visar vagnen men här är den tvåaxlig. Detta skulle innebära att vagnen var treaxlig från 1928, och inte från leverans 1921, och återställd till 2-axlig före 1956, när skedde detta återställande?
2. De tre MYJ vagnarna 322, 323 och 324 skulle jag vilja få mer information om. Det finns en bild av 324 som visar en träklädd vagn men var dessa tre vagnar systervagnar och när och vem var tillverkare?
3. Eftersom MYJ inte återfinns i Särtryck 77 men väl YJ, däremot återfinns MYJ vagnsnummer, utgår jag från att ”Ystadsbanorna” fick gemensamt vagnsförbund för personvagnar i likhet med godsvagnarna, eller?

Ola Ahlström
Malmö

MYJ tvåaxliga personvagnar

av Olof W, Tuesday, April 11, 2023, 19:22 (380 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Erik Sundström skrev 1977 en artikel Tåg om Treaxliga personvagnar av Tysk tillverkning, sidan 143 - 148.

Han skriver där att

"Malmö - Ystads järnväg köpte sex vagnar nr 312 - 317 litt C4. MYJ hade tidigare mycket dåliga erfarenheter av långa länkaxelvagnar, speciellt litt C5 från Ljunggrens med axelavstånd 9 m, vars gång var sådan att fönsterrutor, värmeelement och resgodshyllor skramlades loss.

Erfarenheterna ?? de treaxliga tyska vagnarna var så uppmuntrande att MYJ på försök lät bygga om även tre litt C5 till treaxliga på 1920-talet, men utan större framgång, troligen beroende på den större längden. Vid mitten av 1930-talet övervägde -- olika lösningar --- men valde en typ av fjädernävar med spiralfjädertillsats som BJ hade.

Vagnarna litt C4 vållade inga större problem och gick kvar som treaxliga till förstatligandet.

---

Vid förstatligandet blev de EC3c 9187 - 9192."

Som jag tolkar Erik hade MYJ som mest nio treaxliga personvagnar, sex C4 köpta från Tyskland av preussisk typ och tre C5 ombyggda på egen verkstad.

Eriks uppgifter verkar avvika en hel del från tidigare anförd källa. Vilken som är mest rätt kan jag inte avgöra.

/Olof

MYJ tvåaxliga personvagnar

av Thomas Tell, Wednesday, April 12, 2023, 00:18 (380 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När jag tittar på de tvåaxliga personvagnar som anskaffades av MYJ uppstår några frågor.

2. De tre MYJ vagnarna 322, 323 och 324 skulle jag vilja få mer information om. Det finns en bild av 324 som visar en träklädd vagn men var dessa tre vagnar systervagnar och när och vem var tillverkare?
Ola Ahlström
Malmö

[image]

MYJ 322 och 324 var tillverkade av Ljunggrens 1914.
MYJ 321 och 323 var tillverkade av Görlitz 1921.

På ritningen i str 422 utgåva 1.1.59 Mbr regn 644 B3c ser man hur 12 vagnar från MYJ o YEJ har samma mått och utseende. Det gäller 9193-94, 9296-97, 9199, 9200-03, 9205, 9211-12. Före detta MYJ 321-24, 331-336, 338-339 samt YEJ 34-35.
En har stålkorg, åtta har panel och fem plåtklädsel.
9195, 9198 och 9204 bör ha haft samma mått.
/tell

MYJ tvåaxliga personvagnar

av Ola Ahlström, Wednesday, April 12, 2023, 14:44 (379 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för svar och kommentarer. Bedrev själv lite detektivarbete igår kväll, tittade igenom vagnskorten för MYJ och kom då fram till följande;

321 byggd av Görlitz 1921, ombyggd till treaxlig vagn 1928
322 byggd av Ljunggrens 1914, ombyggd till treaxlig vagn 1924, åter till tvåaxlig vagn 1940
323 byggd av Görlitz 1921, ombyggd till treaxlig 1929/30
324 byggd av Ljunggrens 1914

Dessa kort, liksom Thomas Tells och Jan Frelins uppgifter, innebär att jag nu är införstådd med vagnarnas bakgrund. Dock återstår någon fråga och slutsats;

  • Varför återfinns inte MYJ i Särtryck 77 medan YJ gör det och då med vagnar som ägts av MYJ?
  • Två vagnar byggdes av Ljunggrens, nr 322 och 324, bägge år 1914 medan två byggdes av Görlitz, nr 321 och 323 år 1921, alltså sju år senare, men varför denna interna ologiska numrering?
  • Tre av de fyra vagnarna byggdes om till treaxliga, nr 322 år 1924 (återställd till tvåaxlig år 1940), nr 321 år 1928 och nr 324 år 1929. Ingen uppgift finns i vagnskortet för nr 324 att ombyggnad av denna vagn skett, men när återställdes de två Görlitzvagnarna till 2-axliga?

Ola Ahlström
Malmö