Xoa5 som trätåg från BRIO (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HP, Saturday, April 15, 2023, 19:38 (348 dagar sedan)

[image]

Hej!
Idag har jag hämtat denna fina trämodell av Xoa5, som BRIO gjort. Den kommer pryda sin plats i X5 221 är tanken.

Någon som vet mer om modellen?

Stort tack till Lars Linde i Linghem för denna mycket fina gåva!

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

Xoa5 som trätåg från BRIO

av Legion44, Saturday, April 15, 2023, 20:23 (348 dagar sedan) @ HP

Ett bra tips kan vara att kontakta Brio Lekoseum i Osby där det finns en hel avdelning av helt fantastiska Brio-saker som representerar alla artionden sedan starten av Brio. Kan tänka mig att det ligger väldigt mycket research bakom det och kanske kan dom bistå med information kring det fina lilla tågsetet.

https://www.lekoseum.se/

Xoa5 som trätåg från BRIO

av Ola Almquist, Sunday, April 16, 2023, 00:40 (348 dagar sedan) @ HP

Hej!
Idag har jag hämtat denna fina trämodell av Xoa5, som BRIO gjort. Den kommer pryda sin plats i X5 221 är tanken.

Någon som vet mer om modellen?

I maj-juni 1949 hölls Sveriges första leksaksmässa i Liljevalchs konsthall. På denna mässa ställde svenska fabrikanter och enskilda ut. "Tågen från Brio är nästan exakta kopior av SJ:s modernaste expresståg..." skrev Svenska Dagbladet 1949-05-21. Det borde ju kunna vara sådana som trämodellen. Bilder från mässan verkar vara svåra att hitta. Som nämnts i ett annat inlägg tycks Stiftelsen Lekoseum vara det bästa tipset. Där finns tydligen bl.a. föremål, skisser och bildarkivet.

Xoa5 som trätåg från BRIO

av GGranath, Sunday, April 16, 2023, 20:27 (347 dagar sedan) @ Wk

Jag minns utställningen 1949, och vad jag mer minns är trätåget från BRIO! Vad jag ville ha det!