Märkning av smalspåriga godsvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, April 15, 2023, 20:57 (349 dagar sedan)

I samband med att jag skall märka vagnsgaveln på några smalspåriga godsvagnar jag byggt uppstår viss förvirring.

Källhänvisning i ämnet är bland annat;
Handledning i vagnlära från 1944
SJ särtryck 637 för Godsvagnar, bland annat 1961 års utgåva
VVA beskrivning av vagns- och lokmärkning
Byggbeskrivning från Rimbo Grande för godsvagn litt Op

Tittar man på de tre första kan man dra följande slutsats;
Ett streck = Ledning för tryckluftsbroms
Två streck = Internationellt godkänd godstågsbroms
Tre streck = Internationellt icke godkänd godstågsbroms
Triangel = Persontågsbroms
Ett streck + triangel = Internationellt godkänd godstågsbroms. som kan omställas för persontåg
Två streck + triangel = Internationell icke godkänd godstågsbroms, som kan omställas för persontåg.

Så långt är jag med.

Så uppstår frågetecken och då främst nr det gäller de 100 Op vagnarna som tillverkades runt 1953. Jag har några privatbilder som visar dess Op vagnar avställda runt 1970 och här syns såväl "två streck" som "tre streck" och så "triangel" och detta gör mig konfunderad. Vidare sökande i böcker gör att jag hittar följande bilder;
Skendöd i Roslagen; sid 188 en Op malmvagn med triangel (foto 1970), sid 213 en Op malmvagn med triangel, sid 277 en Op malmvagn med triangel (foto 1968) och så en Op vagn med triangel (foto runt 1960).
Kronan på Verket?; sid 231 en Op vagn med två streck (foto 1970)
Sista tåget ut; sid 306 em Op vagn med två streck (foto 1970)
Rimbo Grandes byggbeskrivning visar; Op 330 071 med två streck (foto 2001) och malmvagnen Op 330 031 med triangel (foto 1972)

Nu är jag konfunderad.

Tittar jag en PDF artikel skriven av Anders Jansson läser jag följande;
"39 driftsektionens vagnar anpassades av driftverkstaden i Mörby till Roslagsbanestandard.
Tvåkammarbufferterna ersattes med enkammarbuffertar och tryckluftbromsen ändrades från Knorr-EG till Knorr-EP."

Kan detta vara förklaringen till att de trettio vagnar som byggdes om till malmvagnar fick triangeln? Dock kvarstår i så fall frågan varför det fanns icke till malmvagnar ombyggda vagnar med två respektive tre streck? Tre streck - ja, men knappast två då dessa smalspåriga vagnar inte kunde trafikera utlandet. Hur hänger det ihop?

Ola Ahlström
Malmö

Märkning av smalspåriga godsvagnar?

av Per Ljungberg, Sunday, April 16, 2023, 16:04 (348 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Utan att kunna besvara frågan så antar jag att vagnar som kunde framföras i persontåg (med P-broms) behövde ha möjlighet att kunna omställas till P-broms. Därför försågs ett antal vagnar med sådan utrustning där behov fanns. Om de sedan behövdes i tåg med G-broms så ställdes bromsen om till G-läge. Därför var det ett enkelt sätt att avgöra vilken vagn som kunde användas i båda fallen. Det var också enkelt att se om vagnen var en ledningsvagn när man skulle göra bromsberäkning för ett tåg.
När man sedan behövde vagnar till malmtrafiken valde man nog ut ett antal passande vagnar. Om tågen var G-bromsade så kvittade det om de även kunde ställas om till P-broms eller inte. Därför olika märkning på vagnarna.

Märkning av smalspåriga godsvagnar?

av Ola Ahlström, Sunday, April 16, 2023, 19:00 (348 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Utan att kunna besvara frågan så antar jag att vagnar som kunde framföras i persontåg (med P-broms) behövde ha möjlighet att kunna omställas till P-broms. Därför försågs ett antal vagnar med sådan utrustning där behov fanns. Om de sedan behövdes i tåg med G-broms så ställdes bromsen om till G-läge. Därför var det ett enkelt sätt att avgöra vilken vagn som kunde användas i båda fallen. Det var också enkelt att se om vagnen var en ledningsvagn när man skulle göra bromsberäkning för ett tåg.
När man sedan behövde vagnar till malmtrafiken valde man nog ut ett antal passande vagnar. Om tågen var G-bromsade så kvittade det om de även kunde ställas om till P-broms eller inte. Därför olika märkning på vagnarna.

Jag drar slutsatsen att alla 100 vagnar levererades med samma utrustning och därmed skulle ha samma märkning och då troligen "tre streck" eftersom det var G-broms och då vagnarna knappast kunde gå i internationell trafik. Att sedan de 30 vagnar som omfördelades till Roslagsbanenätet och senare (?) fick P-broms märktes med "triangel" är också därmed logiskt, dock borde de kanske märkts "två streck" och därunder "triangel" då vagnarna icke kunde gå i internationell trafik.

Så långt kan det vara rimligt men frågan som kvarstår är;

Hur kommer det sig att det finns Op-vagnar, ej de 30 som byggts om till malmvagnar, som vid samma tidpunkt och plats, 1970-tal och troligen slopade, är märkta med "två" respektive "tre streck"? Här finner jag det ologiskt.

Ola Ahlström
Malmö

Märkning av smalspåriga godsvagnar?

av Anders Jansson, Monday, April 17, 2023, 10:41 (347 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ett möjligt uppslag för den som önskar fördjupa sig i ärendet:

På början av 1960-talet upphörde den genomgående godstrafiken via Hultsfred. Det förekom dock transporter från Västerviks hamn till bland annat Klavreström. Beslut togs därför att medge sth 60 km/h för littera Op så att dessa kunde gå i persontåget som klassades om till blandat tåg.

Sedan har vi det där med definitioner. Internationellt godkänd broms behöver ju inte medföra att vagnen i sig är internationellt godkänd. Det kan ju tolkas som att bromsen uppfyller kraven. På 1960-talet förekom det en och annan vantolkning av regelverk på smalspåren. Man verkade inte riktigt "bry sig" alla gånger. Ett exempel var när en Gp-finka på prov byggdes om till stolpvagn för stocktransporterna till Blomstermåla. Distriktet föreslog då littera NNst även om vagnens konstruktion motsvarade NNrp.

Märkning av smalspåriga godsvagnar?

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, April 16, 2023, 21:08 (348 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I SJ:s utgåva 1 januari 1961 av "SJ godsvagnar", som väl riktar sig till kunder och inte är en intern publikation finns en del uppgifter, vilka likväl borde stämma med de interna reglerna för märkning. Publikationen avser enbart normalspåriga godsvagnar. Såhär står det (de olika märkningarna visas men här beskriver jag i stället hur de ser ut:
Triangel: "Vagnen får gå med följande hastighet: a) i lokalgodståg 60 km/tim, b) i andra godståg som dras av ånglok, motorlok eller lokomotor 50 km/tim, c) i andra godståg som dras av ellok 40 km/tim. Får inte gå i snäll- eller persontåg".
Ett streck: "Genomgångsledning för tryckluftsbroms".
Två streck: "Internationellt godkänd godstågsbroms".
Sedan finns två andra märkningar som kan beskrivas så att det finns ett streck som är högre i höjd i mitten och ett annat som ovanpå det har ett normalt streck. Om det är av intresse kan jag skanna in bilderna.