Jämshög 1969 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Monday, April 17, 2023, 18:24 (372 dagar sedan)

En vardagsbild från en mindre station, Jämshög på fd SOEJ, året är 1969 och sannolikt är det maj. Tkl hanterar gods som kommit via Sölvesborg (jag åkte antagligen i nordlig riktning). Troligen är det väl Expressgods till något eller några företag i trakten.

Jämshög på SOEJ hette ju Jämshögsby när Sandbäck-Holje (Västra Blekinge Järnväg, VBlJ) trafikerades fram till 1951, eftersom det redan fanns ett Jämshög på denna bana. Avståndet mellan stationerna var ca 1 km. En ganska liten ort med två stationer var det i alla fall även om den utmed VBlJ verkade vara obevakad åtminstone från 1930 och framtill nedläggningen. Och då var det förstås ingen station utan någon form av driftplats kanske. Eget foto.

[image]
[image]
(utdrag från Häradsekonomiska kartan 1915-19)

Jämshög 1969

av Legion44, Tuesday, April 18, 2023, 14:13 (371 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Riktigt trevligt med en 60-tals bild från SOEJ:-) Var det en "vanlig resa" du gjorde eller var den avsedd som ren fotoresa? Får man fråga vilket håll som närmast hem igen för dig? Var det på 1435mm över Hässleholm(ja eller tillbaka till Älmhult) eller åkte du 1067mm via Karlshamn-Vislanda?

Jämshög 1969

av Anders Hallingberg, Tuesday, April 18, 2023, 17:36 (371 dagar sedan) @ Legion44

Ja du, inte lätt att komma ihåg detaljer. Men utgångspunkten för resan var Sölvesborg där jag hade släktkoppling. Jag skulle tro att det var samma resa i maj 1969 där jag senare på dagen fotograferade E2 1329 under ånga i Nässjö (har visat bilder på detta tidigare). Målet var hemmet i Göteborg, så hem via Falköping. Antagligen åkte jag tåg 1054 från Sölvesborg (avgång ca 10.55).

Men som järnvägsmannabarn hade vi fria resor till 18 års ålder. Så vi tog oss runt en del i Sverige men tyvärr hade jag egentligen inte börjat med fotografering då, mer än vissa spridda bilder med enkel kamera. Åkta sträckor fördes in på kartan från Sveriges kommunikationer och det blev en hel del röda streck på kartan. Bland annat åktes alla då befintliga N-S-banor i Blekinge och östra Skåne, dvs Kristianstad-Hästveda, Kristianstad-Älmhult, Sölvesborg-Älmhult, Karlshamn-Vislanda och Bredåkra-Växjö. Tyvärr missade jag Kvarnamåla-Norraryd, men den följde jag per moped efter nedläggningen (har visat bilder på detta).

Jämshög 1969

av Legion44, Tuesday, April 18, 2023, 18:30 (371 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Stort tack för ett långt och utförligt svar😊 dina resor du gjort är rena barndomsdrömmen för en annan:) Blev extra nyfiken på Bredåkra-Växjö, som ju trafikerades med persontrafik fram till och med 1965. Hann du med att åka persontrafik på den sträckan eller sträckte den sig till en "mopedsträcka"?😊
Din utfärd på HKJ med moped är ju ett fantastiskt tidsdokument där vi som inte var med är hemskt tacksamma för detta!:)

Jämshög 1969

av Anders Hallingberg, Tuesday, April 18, 2023, 19:00 (371 dagar sedan) @ Legion44

Jag får nog erkänna att jag inte är 100 % säker på att minnet stämmer av resan på just Bredåkra-Växjö, tog fram kartan och det visade sig vara streckmarkerat där, heldraget i övrigt. Men jag har ett dimmigt minne av en resa delvis i förardelen av motorvagnen, genom de djupa granskogarna, som jag kopplat till just den sträckan. Kan ha varit så att vi tog den vägen hem till Göteborg. Jag borde då varit 12 år eller yngre. De övriga är jag helt säker på däremot. Samma nyårsafton 1965 åkte jag f ö sista tåget på Säröbanan och där är minnet klarare.

Jämshög 1969

av Legion44, Tuesday, April 18, 2023, 19:29 (371 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Det du beskriver låter högst aktuellt då banan emellertid gick genom fina täta skogar. Södra delen var åkerlandskap. Härliga minnen du delar med dig, tack för det! Nedan en länk på ett fint klipp på sista tåget på Ronneby-Växjö sträckan.

https://youtu.be/jTLwZwe0_8g

Jämshög 1969

av Legion44, Tuesday, April 18, 2023, 19:31 (371 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Glömde.

Fått dagsfärska uppgifter om att de nya ägarna till Jämshögs f.d station, åter målat huset och skänkt det mycket omsorg:-)

Jämshög 1969

av Legion44, Wednesday, April 19, 2023, 14:09 (370 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Glömde fråga innan, du tog möjligtvis inte fler bilder från denna resa?😊

Jämshög 1969

av Anders Hallingberg, Friday, April 21, 2023, 22:02 (368 dagar sedan) @ Legion44

Sent svar (har varit på resa utan tillgång till inloggningsuppgifter för JHF):

Tyvärr finns inga mer bilder från denna resa förutom de bilder jag tidigare visat på E2 1329 under ånga på HNJ och E 1042 på lokstationen i Nässjö.

Någon dag tidigare tog jag dessa bilder från Sölvesborg (också tidigare visade):

[image]
[image]

BKB och SOEJ planskilt i Sölvesborg ända till slutet?

av K Lemming, Monday, April 24, 2023, 00:26 (366 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Sent svar (har varit på resa utan tillgång till inloggningsuppgifter för JHF):

Tyvärr finns inga mer bilder från denna resa förutom de bilder jag tidigare visat på E2 1329 under ånga på HNJ och E 1042 på lokstationen i Nässjö.

Någon dag tidigare tog jag dessa bilder från Sölvesborg (också tidigare visade):

[image]
[image]

Var denna planskilda korsning mellan fd BKB och fd SOEJ kvar ända till slutet? Vi åkte SOEJ från Älmhult till Sölvesborg nedläggningsåret och har alltid haft minnet att vi kom in till Sölvesborg parallellt med fd BKB i kurvan fast lite högre upp på en vall, som på bilden, men minns inte viadukten. Förvisso var jag inte så gammal och det är länge sen nu så mitt minne kan ju ha lurats.

BKB och SOEJ planskilt i Sölvesborg ända till slutet?

av Jonny Saljefeldt, Monday, April 24, 2023, 06:25 (366 dagar sedan) @ K Lemming

Var denna planskilda korsning mellan fd BKB och fd SOEJ kvar ända till slutet? Vi åkte SOEJ från Älmhult till Sölvesborg nedläggningsåret och har alltid haft minnet att vi kom in till Sölvesborg parallellt med fd BKB i kurvan fast lite högre upp på en vall, som på bilden, men minns inte viadukten. Förvisso var jag inte så gammal och det är länge sen nu så mitt minne kan ju ha lurats.

Viadukten ersattes 1972 av en skiljeväxel.

Tidigare inlägg.