American Dielectric (20 tons kran). (Fordon: allmänt)

av Rubensgården, Monday, April 17, 2023, 19:11 (347 dagar sedan)

Någon som vet mer om den här kranen (länkad sist i inlägget)? Vilken kulör den haft och om den finns kvar i livet?
Det är en American DiesElectric. Jag tror det är en 20 tons kran men det kan också vara en 50 tons som går att se här:
https://hawkinsrails.net/preservation/srm/srm_freight.html
Det verkar som att våra svenska fabriker var flitiga med att ta in lite udda maskiner från världens hörn.
Det som är spännande med den här för oss svenskbyggande modellrallare är att den gjorts i modell i både N och H0:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/stewart-products-ho-25-ton-diesel-1725457468
Här är kranen i Sverige:
https://digitaltmuseum.se/021018014559/vedkran-i-timmerupplaget-pa-ostrandsfabriken/med...
Kan det vara så att den köpts in av något järnvägsbolag först? I så fall blev den inte använd så länge innan den såldes vidare. Tydligen har den här typen av kranar även drivning och kan dra några vagnar så att man kan få bort dom från linjen utan lok.

American Dieselelctric (20 tons kran).

av BD, Tuesday, April 18, 2023, 18:50 (346 dagar sedan) @ Rubensgården

Någon som vet mer om den här kranen (länkad sist i inlägget)? Vilken kulör den haft och om den finns kvar i livet?
Det är en American DiesElectric. Jag tror det är en 20 tons kran men det kan också vara en 50 tons som går att se här:
https://hawkinsrails.net/preservation/srm/srm_freight.html
Det verkar som att våra svenska fabriker var flitiga med att ta in lite udda maskiner från världens hörn.
Det som är spännande med den här för oss svenskbyggande modellrallare är att den gjorts i modell i både N och H0:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/stewart-products-ho-25-ton-diesel-1725457468
Här är kranen i Sverige:
https://digitaltmuseum.se/021018014559/vedkran-i-timmerupplaget-pa-ostrandsfabriken/med...
Kan det vara så att den köpts in av något järnvägsbolag först? I så fall blev den inte använd så länge innan den såldes vidare. Tydligen har den här typen av kranar även drivning och kan dra några vagnar så att man kan få bort dom från linjen utan lok.

Vid den tiden med valutareglering var det svårt att handla för dollars. Antagligen hade SCA tillgång till sådan valuta och kunde handla vilket knappast något järnvägsbolag hade kunnat.