SWB M4, M5 med SJ Ias märkning? (Fordon: vagnar)

av Rubensgården, Tuesday, April 18, 2023, 05:31 (372 dagar sedan)

Någon som vet om de märktes om under den korta perioden hos SJ och vilka vagnsnummer som användes? Hittar ingen information om de här vagnarna. Gärna foto, om någon har. SWB foton har det länkats till i en annan tråd på forumet mwn länkarna är döda.

SWB M4, M5 med SJ Ias märkning?

av BJ, Tuesday, April 18, 2023, 08:58 (372 dagar sedan) @ Rubensgården

Någon som vet om de märktes om under den korta perioden hos SJ och vilka vagnsnummer som användes? Hittar ingen information om de här vagnarna. Gärna foto, om någon har. SWB foton har det länkats till i en annan tråd på forumet mwn länkarna är döda.

Det var väll inte så kort tid de brukades av SJ!
1960 så var det fortfarande en hel del Ias vagnar kvar på SJ spåren. (nästan alla)
Exempel för SWB M5 4501 till 4600 så får dessa nummer 11433 till 11533 hos SJ
Garanterar inte exakt då jag snabbt letat i SJ 77 och kanske missat något.

Hittar ingen bild.
Men det är helt klart att vagnarna märktes om till gällande SJ standard

Vill du titta på M4 vagnarna? så går det enkelt att hitta även dessa i SJ 77! som går att ladda hem här: http://samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_077_o_420.html

BJ

SWB M4, M5 med SJ Ias märkning?

av Ola Ahlström, Tuesday, April 18, 2023, 10:13 (372 dagar sedan) @ BJ

Bilder av tre SJ Ias, fd SWB M/M5, återfinns liksom beskrivning av vagnstypen i boken "Svenska Godsvagnar, Normalspår 1856-1956".

Som BJ så föredömligt skriver så är det enkelt att "översätta" SWB vagnarnas identitet SWB=SJ genom att studera en årgång av Särtryck 77, jag tittade just i 1951 års utgåva. Titta sedan närmre på Särtryck 420, från år 1956 till 1967, så kan du se hur länge vagnarna fanns kvar och när de slopades.


Ola Ahlström
Malmö

SWB M4, M5 med SJ Ias märkning?

av Rubensgården, Tuesday, April 18, 2023, 11:52 (371 dagar sedan) @ BJ

Tack för svar! Jag trodde Samlingsportalen var nedlagt men det är alltså bara bilderna som nu är på Digitalt Museum?
Nu får jag mer forskningsunderlag. Hade missat dom i godsvagnsboken. Ska även undersöka detta.