Norra tyskland, restips efterfrågas (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Peter B, Tuesday, May 09, 2023, 20:51 (346 dagar sedan)

Jag (och familjen) åker snart till Danmark, Billund.
Vi vill göra en dagsutflykt med bil till/i norra Tyskand, ungefär Kielkanal och norrut, troligen till Lübeck och spana hansastaden om vi inte hittar nått annat. Inte till Hamburg.
Har ni några bra järnvägsmuseala sevärdheter, museibanor i området dit vi tänker oss?

Norra tyskland, restips efterfrågas. Molli

av Leif B, Tuesday, May 09, 2023, 22:25 (346 dagar sedan) @ Hans Larsson

Några förslag nedan:

Kulturlokschuppen Neumünster
www.kulturlokschuppen.de

Eisenbahnmuseum Wismar
www.lokschuppen-wismar.de

Mecklenburgisches Eisenbahnmuseum, Schwerin
www.mef-schwerin.de

Rendsburger Hochbrücke över Nord-Ostsee Kanal

Om man åker så långt österut som till Wismar är det inte långt kvar till "Molli" med sin berömda gatusträcka genom Bad Doberan. Molli kör trafik med ånglok 365 dagar per år på spårvidden 900 mm.

Norra tyskland, restips efterfrågas. Molli

av Leif B, Tuesday, May 09, 2023, 22:26 (346 dagar sedan) @ Leif B

Några förslag nedan:

Kulturlokschuppen Neumünster
www.kulturlokschuppen.de

Eisenbahnmuseum Wismar
www.lokschuppen-wismar.de

Mecklenburgisches Eisenbahnmuseum, Schwerin
www.mef-schwerin.de

Rendsburger Hochbrücke över Nord-Ostsee Kanal


Om man åker så långt österut som till Wismar är det inte långt kvar till "Molli" med sin berömda gatusträcka genom Bad Doberan. Molli kör trafik med ånglok 365 dagar per år på spårvidden 900 mm, sommartid varje timme, vintertid varannan timme.

Norra tyskland, restips efterfrågas. Molli

av tobbe, Tuesday, May 09, 2023, 22:54 (346 dagar sedan) @ Leif B

Hållplatsen "stadtmitte" är det sista uppehållet innan man kommer till Bad Doberan Hbf där övergångsmöjlighet till Linjen Wismar - Rostock (normalspår 1435mm) finns. Rekommenderar verkligen en resa med "Molli" till Kühlungsborn West där lokstall och bangård för tågen är belägen med alla därtill behövliga attiraljer finns. Banan är ca 15 km lång och har i regel en restaurangvagn i tåget. Hotell "Scandinavia" belägen intill stationen drevs förut av familjen Kramer vars hustru var uppvuxen i Kiruna och både hon och han pratade svenska. Om familjen idag driver verksamheten vet jag ej, men i stationshuset finns en jättetrevlig "bierstube" :-P :-P och i f.d. godsmagasinet finns "Mollimuseum". Rekommenderas varmt. Men mycket ang. hotellet kan ha förändrats på senare år och kan ha bytt namn o ägare vilket jag idag inte känner till.
tobbe

Molli 232 km km extra resväg

av Peter B, Wednesday, May 10, 2023, 07:29 (346 dagar sedan) @ Leif B

Några förslag nedan:

Kulturlokschuppen Neumünster
www.kulturlokschuppen.de

Eisenbahnmuseum Wismar
www.lokschuppen-wismar.de

Mecklenburgisches Eisenbahnmuseum, Schwerin
www.mef-schwerin.de

Rendsburger Hochbrücke över Nord-Ostsee Kanal


Om man åker så långt österut som till Wismar är det inte långt kvar till "Molli" med sin berömda gatusträcka genom Bad Doberan. Molli kör trafik med ånglok 365 dagar per år på spårvidden 900 mm.

Google maps är inte dumt. Bad Doberan ligger öster om min gräns för resan, alltså 2 x 116 km, alltså över 2,5 timmar extra resväg som ska tas från nått annat resmål. Då kan jag ju nästan ta Odense på vägen till Kiel.

Norra tyskland, restips efterfrågas.

av Leif B, Tuesday, May 09, 2023, 22:14 (346 dagar sedan) @ Peter B

Jag (och familjen) åker snart till Danmark, Billund.
Vi vill göra en dagsutflykt med bil till/i norra Tyskand, ungefär Kielkanal och norrut, troligen till Lübeck och spana hansastaden om vi inte hittar nått annat. Inte till Hamburg.
Har ni några bra järnvägsmuseala sevärdheter, museibanor i området dit vi tänker oss?

I Schönberger Strand, strax nordost om Kiel finns både en museijärnväg och en museispårväg.

Järnvägsviadukten över Kielkanalen i Rendsburg är naturligtvis en sevärdhet, ett "jättemekano" med en slinga som omsluter en hel stadsdel för att vinna höjd och dessutom en hängande bilfärja under huvudspannet över Kielkanalen.

Norra tyskland, restips efterfrågas.

av Lennart Carlsson, Wednesday, May 10, 2023, 08:18 (346 dagar sedan) @ Leif B

Jag (och familjen) åker snart till Danmark, Billund.
Vi vill göra en dagsutflykt med bil till/i norra Tyskand, ungefär Kielkanal och norrut, troligen till Lübeck och spana hansastaden om vi inte hittar nått annat. Inte till Hamburg.
Har ni några bra järnvägsmuseala sevärdheter, museibanor i området dit vi tänker oss?

Järnvägsviadukten över Kielkanalen i Rendsburg är naturligtvis en sevärdhet, ett "jättemekano" med en slinga som omsluter en hel stadsdel för att vinna höjd och dessutom en hängande bilfärja under huvudspannet över Kielkanalen.

Invid bilfärjan finns dessutom en trevlig restaurang, med utsikt över färja och kanaltrafik. Tågen hör man.

Norra tyskland, restips efterfrågas

av z750asn, Tuesday, May 09, 2023, 22:47 (346 dagar sedan) @ Peter B

I den lilla staden Kappeln mellan danska gränsen och Kiel hittar du en museibana, https://www.angelner-dampfeisenbahn.de/

De ska ha svenska loket S1 1916 där, om det är i trafik vet jag dessvärre inte.

//Anders S

Norra tyskland, restips efterfrågas

av Anders Johansson, Wednesday, May 10, 2023, 20:17 (345 dagar sedan) @ z750asn

Man kan åka klassisk tysk rälsbuss vissa dagar från Kappeln till Süderbrarup.
De kör t ex på lördagar som lokaltrafik.
Süderbrarup har förbindelse både mot Flensburg och Kiel/Lübeck.

Norra tyskland, restips efterfrågas

av Anders Nordebring, Wednesday, May 10, 2023, 09:51 (346 dagar sedan) @ Peter B

Kunde dressincykling vara något? Just söder om gränsen är det möjligt mellan Læk (Leck) och Ondaften (Unaften). Det är väldigt rakt och väldigt platt men trevligt ändå.

Synnerligen sevärda är också de båda småbanorna i Vadehavet, men för att få åka med skall man boka övernattning eller ha tur.

Norra tyskland, restips efterfrågas

av olle sundström, Thursday, May 11, 2023, 18:08 (344 dagar sedan) @ Peter B

Ursäkta en liten petimäterkommentar men mången tysk känner inte till vårt namn på kanalförbindelsen mellan Östersjön och Nordsjön ("Kielkanalen").

Istället säger man Nord-Ostseekanal eller Kaiser Wilhelmkanal.

Trevlig resa!

Olle s

Norra tyskland, restips efterfrågas

av Hans Larsson, Friday, May 12, 2023, 11:27 (344 dagar sedan) @ olle sundström

Nämnt i inlägg nr 2 uppifrån.
/H