VHVJ Video/Hur gick det till? (Järnväg allmänt)

av Markus Frisén, Wednesday, May 17, 2023, 12:39 (339 dagar sedan)

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Göran Kannerby, Wednesday, May 17, 2023, 20:51 (339 dagar sedan) @ Markus Frisén

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?

Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Lennart Fransson, Thursday, May 18, 2023, 08:59 (338 dagar sedan) @ Göran Kannerby

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?

Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Karlsson, Thursday, May 18, 2023, 10:44 (338 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.

Det borde vara sista sucken för ställverksvakten. Utfartssignalen lyser fortfarande rött. Normalspåret fick ett eget ställverk och tanken var att smalspåret skulle få ett också. Något smalspårsställverk blev det aldrig utan signalerna var släckta tills banan revs.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Göran Kannerby, Thursday, May 18, 2023, 12:21 (338 dagar sedan) @ Lennart Fransson

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.

Jag tycker mig skymta ett hörn av kuren. Dock syns även den reläkur som övertog uppgiften, så det är nära ställverksbytet.

Något som talar emot att det skulle vara efter ställverksbytet är att jag inte lyckas se det som då kallades inre utfartssignaler på dåvarande spår 3 och 4, alltså efter Liedbergsgatan.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Lennart Fransson, Thursday, May 18, 2023, 13:42 (338 dagar sedan) @ Göran Kannerby

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.


Jag tycker mig skymta ett hörn av kuren. Dock syns även den reläkur som övertog uppgiften, så det är nära ställverksbytet.

Något som talar emot att det skulle vara efter ställverksbytet är att jag inte lyckas se det som då kallades inre utfartssignaler på dåvarande spår 3 och 4, alltså efter Liedbergsgatan.

Å andra sidan syns ju vid c:a 2:17 tydligt det vita skenet från två dvärgsignaler som visar stopp där spår 2 och 3 går ihop vid västra plattformsänden. Fanns knappast i "gamla" ställverket, och borde varit säckade om inte ny tagits i bruk.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Göran Kannerby, Friday, May 19, 2023, 16:14 (337 dagar sedan) @ Lennart Fransson

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.


Jag tycker mig skymta ett hörn av kuren. Dock syns även den reläkur som övertog uppgiften, så det är nära ställverksbytet.

Något som talar emot att det skulle vara efter ställverksbytet är att jag inte lyckas se det som då kallades inre utfartssignaler på dåvarande spår 3 och 4, alltså efter Liedbergsgatan.


Å andra sidan syns ju vid c:a 2:17 tydligt det vita skenet från två dvärgsignaler som visar stopp där spår 2 och 3 går ihop vid västra plattformsänden. Fanns knappast i "gamla" ställverket, och borde varit säckade om inte ny tagits i bruk.

Det har du rätt i! Jag har för mig att kuren stod kvar ett par månader efter ställverksbytet. Därmed har vi snävat in tiden till efter 1990-12-21, men innan snön försvann våren 1991.

Min gissning är en måndag i januari. Varför en måndag? Den andra resenären skulle kunna vara en person som bodde varannan helg i Växjö men annars i Rottne.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Christoffer Frostensson, Monday, May 22, 2023, 18:09 (334 dagar sedan) @ Lennart Fransson

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?


Nog är väl filmen tagen efter att ställverksbytet gjorts i Växjö? (Enligt Per Forsströms ställverksregister 1990-12-21) I så fall var väl "gatan" (dvs kuren vid Liedbergsgatan där signalvakten huserade) borta, skyms tyvärr i filmen. I så fall skötte tkl vägskyddet vid Liedbergsgatan när filmen togs. Storgatan sköttes aldrig av tkl, utan av signalvakten.

Vad kul att få se denna film! Jag dristar mig också till att säga att filmen är tagen efter ställverksbytet i Växjö. Ser ut som om det är Dan Stenberg som hoppar ut och flaggar över Storgatan, Dan var banchef vid VHVJ. Vad jag minns var det även lite provisoriskt löst för smalspårsdelen hur man skulle agera för att få fällt resp plockat upp Liedbergsgatan under arbetena i Växjö resp strax efter ställverksbytet. Noterar ju att Philip stannar precis efter passage av Liedbergsgatan. Det smalspåriga tilltänkta teknikhuset stod på vänster sida innan utfartssignalen. Någonstans i min eller min fars sparade dokumentationer från VHVJ-tidens trafikering har jag för mig att det finns ett VHVJ IM elr motsv hur man skulle agera i Växjö. Någon med mer kunskap/minne om hur trafikeringen löstes för smalspårsdelen vid denna tid får gärna komplettera/korrigera mina minnen från denna tid :-)

MVH
Christoffer Frostensson

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Markus Frisén, Thursday, May 18, 2023, 13:59 (338 dagar sedan) @ Göran Kannerby

https://www.facebook.com/groups/511324502274934/permalink/9106367492770549/?sfnsn=mo&am...


I gruppen Banvallshistoria på FB dök den här filmen upp:
https://youtu.be/0JZtzrbyXXk


VHVJ kör skoltåg Växjö - Braås vintern 1991.
Kul att se men en del saker undrar man över.

Hur genomfördes trafiken, endast Växjö bevakat?
Jag antar att första vägskyddet var förbundet med utfartsignalen eftersom de passerar den i stop för att sen flagga sig över, eller?

Spåret gick alltså där trottoaren utanför nya stationshuset ligger idag... när förkortade spåret till precis vid kyrkogårdsmuren?


Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.

Jo, men åtminstone en station måste ju varit bevakad. Det kanske sköttes av SJ då? Det är därför jag undrar, för om det var en egen station som inte sköttes av SJ hur löste dom då vägskyddet över Liedbergsgatan? Men om det inte var SJ, varför fälls inte Storgatan och varför står signalen i stopp?


Första vägskyddet missade du kanske, det kom direkt efter kyrkogårdsmuren, Liedbergsgatan. När filmen spelades in fälldes det fortfarande manuellt, även för normalspårstrafiken. För detta ändamål fanns en liten kur intill. Personalen där skötte även växelomläggandet i bangårdens västra ände eftersom det i princip saknades ställverk.

Nej, men jag formulerade mig kanske otydligt. Jag menade "första vägkorsning efter utfartsignalen"


Andra vägskyddet, Storgatan, fälldes nog på SJ-tiden av tkl eftersom infarts- och utsignaler stod omedelbart intill. Vägskydden därefter var automatiska.

Jo, så bör det ju varit, dödskallen antyder ju att det skulle kunna vara så. Men jag undrade mer varför bommarna inte fälldes.


Förkortningen av spåret skedde några år senare, ska vi gissa på 1993 eller 1994?

Jo, sommaren 92 åkte jag där så efter det var det ju. Och jag har sett den lilla kuren och den jättekorta perrongen. Nån gång sent 90-tal var jag i Växjö men det vore kul med ett mer exakt årtal.

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Heller, Saturday, May 20, 2023, 22:16 (336 dagar sedan) @ Markus Frisén

Osäker på hur tågklareringen sköttes. På något sätt var det ju ändå "one engine in steam" så något större behov av skyddsåtgärder fanns ju inte.


Jo, men åtminstone en station måste ju varit bevakad. Det kanske sköttes av SJ då? Det är därför jag undrar, för om det var en egen station som inte sköttes av SJ hur löste dom då vägskyddet över Liedbergsgatan? Men om det inte var SJ, varför fälls inte Storgatan och varför står signalen i stopp?

VHVJ köpte tågklarering av SJ i Växjö, Åseda, Hultsfred och Västervik (för dyra pengar). Skoltågstrafiken bedrevs med den tidens motsvarighet till vad vi idag kallar för "obevakad vänddriftplats".

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Johan, Friday, May 19, 2023, 20:02 (337 dagar sedan) @ Markus Frisén

Tack för länken till den intressanta dokumentationen.

Braåseleverna måste haft lång sovmorgon eftersom det är så ljust trots den korta luckan av möjliga datum som diskuteras. :-)

Stod tåget kvar i Braås över dagen med motorerna på?

VHVJ Video/Hur gick det till?

av Heller, Saturday, May 20, 2023, 22:19 (336 dagar sedan) @ Johan

Tack för länken till den intressanta dokumentationen.

Braåseleverna måste haft lång sovmorgon eftersom det är så ljust trots den korta luckan av möjliga datum som diskuteras. :-)

Stod tåget kvar i Braås över dagen med motorerna på?

Nej, det tuffade tillbaka till Växjö för lite uppehåll. Tidtabell finns i [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/tidtabell-for-skoltagstrafik-vaxjo-braas/]Smalspårsarkivet[/link].