Stukad, men inte nedslagen (Järnväg allmänt)

av OlleThåström, Friday, May 19, 2023, 21:36 (341 dagar sedan)

I dag har jag besökt ytterligare vattentorn på min Sverigeturné. Och dessutom den berömda vattenhästen vid Brovallen på Lysekilsbanan, den som är en av de fyra kvarvarande vattenhästarna i Sverige - om man ska tro hembygdsföreningen därstädes.

Jag blev lite bedrövad då jag såg anordningen i detta bedrövliga skick. Någon som vet mera om detta?

[image]

[image]

Nosen har fått en smäll som lett till att det vertikala röret brutits vid nedre flänsen.

Stukad, men inte nedslagen

av Svante Andersson, Saturday, May 20, 2023, 15:27 (340 dagar sedan) @ OlleThåström

Vilka är de tre andra vattenhästarna?

SA

Stukad, men inte nedslagen

av OlleThåström, Saturday, May 20, 2023, 21:52 (340 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vilka är de tre andra vattenhästarna?

SA

Svante, det är alltså hembygdsföreningen på orten som påstår att det bara finns 4 i hela Sverige.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=6364279806971577&set=gm.5668537516579686&i...

Jag vet fler och ska nog publicera en lista vad det lider. Men det ju sant och tråkigt att så många har rivits. Vattenhästar i funktion har nog bara museiföreningarna.

Stukad, men inte nedslagen

av Lennart Gustafsson, Saturday, May 20, 2023, 17:03 (340 dagar sedan) @ OlleThåström

Det kan ju vara de som rev luftledningen som åstadkom denna skada
/Lennart