Gula rapsfält och internationella expresståg m.m. (Järnväg allmänt)
Fler skånska bilder från 1988 på Drehscheibe.
av Leif B, Tuesday, May 23, 2023, 13:44 (509 dagar sedan)
Fler skånska bilder från 1988 på Drehscheibe.
av Lennart Gustafsson, Tuesday, May 23, 2023, 15:39 (509 dagar sedan) @ Leif B
Tack för länken. Mycket trevliga bilder och text :-)
/Lennart
av Anders.k., Wednesday, May 24, 2023, 09:18 (509 dagar sedan) @ Leif B
Fler skånska bilder från 1988 på Drehscheibe.
Det var bra bilder, och lärorika som visar hur lossning av en Tågfärja gick till.
Ub drar i land godsvagnarna och drar även med sig personvagnarna och ställer dom på klaffen som där tågloket kommer och kopplar dom och därifrån då drar i land dom.
M.V.H Anders.k.
av tobbe, Wednesday, May 24, 2023, 16:38 (508 dagar sedan) @ Anders.k.
Numer finns väl inte denna möjlighet längre då både portalen o klaffen är borta vad jag har läst i o.m. att trafiken på Mukran är nedlagd sedan Stena Line upphörde med trafiken. Men de övriga klaffarna till övriga färjor finns ju kvar i området, eller hur?
tobbe
av Anders.k., Thursday, May 25, 2023, 14:23 (507 dagar sedan) @ tobbe
Numer finns väl inte denna möjlighet längre då både portalen o klaffen är borta vad jag har läst i o.m. att trafiken på Mukran är nedlagd sedan Stena Line upphörde med trafiken. Men de övriga klaffarna till övriga färjor finns ju kvar i området, eller hur?
tobbe
Dom som trafikerar idag Skåne och Mecklenburg-Vorpommern är för stora för det gamla läget , så när Sassnitz togs ur trafik var det väl ingen anledning att behålla det läget.
Skåne är ju förövrigt världens största Tågfärja ,med sina 200 meter är hon 30 meter längre och 6 meter bredare och med sina 1110 meter spår är det 400 meter mer än Sassnitz hade, nu tror jag inte dom två spåren man når med hiss används för vagnar längre men ändå, hon är ett monster till båt.
Väl värd en resa med , och se också när vagnarna trycks in ett par minuter innan avgång från Trelleborg är intressant .
M.V.H Anders.k.
av tobbe, Thursday, May 25, 2023, 22:22 (507 dagar sedan) @ Anders.k.
Den färjan/båten reste jag och min arbetskamrat med 2003 Trelleborg F - Rostock Nordhafen. Det var hög kvalitet på hytten men minns att högtaleriet krackelerade vid utropet på morgonen med många blackouts förmodligen membranfel i högtalaren vilket gjorde att meddelandet blev svårt att uppfatta, Teknikens underverk, eller??:-P En kort promenad från båten till hållplatsen och färd med Desiromotorvagnen(tror jag mig minnas) till Rostock Hbf inklusive kontrollgruppen som kollade våra färdbevis ombord. Återresan drygt en vecka senare skedde med samma fartyg.
tobbe