Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534 (Järnväg allmänt)

av Tommy Hendler, Wednesday, May 24, 2023, 19:03 (299 dagar sedan)

Bv stuga 533 känner vi som Tunneln 533 enl (banvakt.se) men jag/vi kan inte hitta en position

för den. Den stuga vi ser på bilden med malmvagnar är Tornehamns stuga hp ( dålig bild)[image]

stugan syns på den svartvita bilden från motsatt riktning.[image]

Kan den stugan hetat Tunnel tidigare? Och till sist för att göra det ändå krångligare
vad är då detta för en stuga ?
[image]

Var låg Tunnelstugan???

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Göran Kannerby, Wednesday, May 24, 2023, 19:26 (299 dagar sedan) @ Tommy Hendler


Kan den stugan hetat Tunnel tidigare? Och till sist för att göra det ändå krångligare
vad är då detta för en stuga ?
[image]

Var låg Tunnelstugan???

Den stugan är nummer 532.

Jag uppfattar det som att 533 låg på andra sidan tunneln och det var också där hållplatsen låg.

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Tommy Hendler, Wednesday, May 24, 2023, 20:01 (299 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så detta är Kyrkogårdsstugan , då ska jag visa en bild till för att röra till det...

[image] Tror detta är en tidig bild av 532 suddig tyvärr.

532 -534 men var är 533?

Den där Tornehamnsskylten kan ju ha sats på Kykgårdsstugan senare av ngn anledning.

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Göran Kannerby, Wednesday, May 24, 2023, 20:09 (299 dagar sedan) @ Tommy Hendler


Den där Tornehamnsskylten kan ju ha sats på Kykgårdsstugan senare av ngn anledning.

Jag delar den uppfattningen.

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Tommy Hendler, Wednesday, May 24, 2023, 20:19 (299 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ursäkta Göran , jag var för snabb. Nu har jag sett alla bilderna du bifogade och då ser vi ju att Tornehamns hp enl bild inte har ngn nr beteckning. Det förklarar allt för då ska det funnits en bv stuga 500 m längre bort!

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av lokf, Wednesday, May 24, 2023, 20:43 (299 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag tror som du Göran skriver att det är 533 som ligger alldeles norr om tunneln och som även syns på den första dåliga bilden. Tror också att det är en missuppfattning att denna skulle ha rivits och flyttats. Jag tror det var 534 som revs och flyttades tidigt.
Man ser på denna kartbild att det borde ha varit en stuga 534 mellan 533 och 535.
/Björn
[image]

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av lokf, Wednesday, May 24, 2023, 21:48 (299 dagar sedan) @ lokf

Komplettering till kartbilden.
Bild Jvm KBAA05219 i Digitalarkivet visar sträckan norr om 533 Tornehamnstugan och där ser man vad jag menar är den rivna bv stugan 534. Se klipp ur bilden. Att det är 533 som ses till höger är jag helt säker på för där var jag med min far omkring 1959-60 för att riva tvättstugan han köpt för att flytta virket till en ny plats.
/Björn
[image]
[image]

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Tommy Hendler, Thursday, May 25, 2023, 10:29 (299 dagar sedan) @ lokf

Ja , det torde nu vara bevisat, den där bilden hade jag ju men den var beskuren så man såg inte
534:an ! Tycker det är svårt att hitta nu för tiden i Digitalt Museeum, man måste skriva exakt vad man söker och när knappt vet va det är så blir det problem..

Nu undrar när bilden är tagen ? Jag har nämligen hittat en bv där enl följande bilder:[image]


[image]

Malmbanan/ Sundbergs stuga

av olle sundström, Thursday, May 25, 2023, 16:40 (299 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Så trevligt att frågor om Malmbanans banvaktsstugor dök upp i Forumet, det fick mig att minnas diverse historier som min morfar berättade om sina år (1937 - 1942) som lokförare på denna sträcka.

En av dessa gick ut på att lokalbefolkningen ofta gick fram till loket före avgång Kiruna och bad om stopp för avstigning på vissa ställen som inte var officiellt annonserade.

Ett av dessa inofficiella stoppställen var "Sontpergs stoga" eller på rikssvenska Sundbergs stuga. Är Sontpergs stoga ett begrepp ännu idag och om så är fallet - var ligger den?

Olle Sundström

Malmbanan ( Vilken stuga ) 533 alt 534

av Tommy Hendler, Thursday, May 25, 2023, 21:26 (298 dagar sedan) @ lokf

Efter att ha funderat och diskuterat så kanske det är så här det skall vara.

Stugan efter jvgtunneln och malmtåget är Tornehamns hp som saknar nr ! (räknas ej in i nr ser)

Där efter ett par hundra på samma sida av spåret ska en bv stuga Tunneln 533 ha funnits.

Enl Banvakt.se sedan ytterligare ett par hundra m Tornehamns bv stuga 534 på andra sidan av

spåret. Tunnelstugan 533 ska har rivits före 1930. Det som talar emot är att jag hittat en bv i

533:an fram till 1941 enl följande :
[image]

[image]