Smalspår i USA (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Thursday, May 25, 2023, 18:47 (331 dagar sedan)

Hur många kilometer smalspår har det funnits i USA. (Jag menar järnvägar med både person- och godstrafik).
Vilken delstat hade flest kilometer smalspår.

Smalspår i USA

av Gunnar Lilienberg, Thursday, May 25, 2023, 21:21 (331 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur många kilometer smalspår har det funnits i USA. (Jag menar järnvägar med både person- och godstrafik).
Vilken delstat hade flest kilometer smalspår.

En fyllig artikel om smalspår i USA finns på Wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Narrow-gauge_railroads_in_the_United_States Artikeln innehåller dock ingen statistik i tabellform över linjelängd, utan du får väl plocka fram uppgifter om det ur artiklarna för respektive järnväg.

Smalspår i USA

av Lennart Petersen, Thursday, May 25, 2023, 22:16 (331 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur många kilometer smalspår har det funnits i USA. (Jag menar järnvägar med både person- och godstrafik).
Vilken delstat hade flest kilometer smalspår.

Runt 4000 km med spårvidd 3 feet eller 914 mm lär ha funnits som mest, en stor del av detta i Colorado med det stora bolaget Denver&Rio Grande som hade ett mycket stort smalspårsnät. Det konverterades till normalspår eller lades ner men två långa turist-museibanor är kvar.
Mellan Alaska-Kanada , Whitehorse-Skagway finns också en 914 bana kvar.
Sedan har det funnits 2 feet banor , 610mm, i t.ex Maine.
Utan att ha allmän trafik har det också funnits mängder av banor med varierande spårvidd för främst timmertrafik.

Smalspår i USA

av Måns Johannesson, Saturday, May 27, 2023, 20:12 (329 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Enligt George W. Hilton:s American Narrow Gauge Railroads så fanns byggdes det totalt 18529 eller 18463 miles (66 miles byggdes två gånger så det beror på hur man räknar). Det fanns dock inte mer än som mest 11699 miles samtidigt (1885).
Detta avser common-carriers, dvs. järnvägar öppna för allmän trafik.

/Måns