Malmbanan men var? (Järnväg allmänt)

av Tommy Hendler, Friday, May 26, 2023, 07:58 (307 dagar sedan)

Här kommer ytterligare en stuga. Har mina aningar men är inte helt säker. Torneträsket ligger
ju i bakgrunden. Vackert belägen med lagårn tv om stugan! Mer säger jag inte för att det ska
lura in dig på villovägar.

Har du bilder av stugor från BD län sänd dom till mig på t.hendler@telia.com
saknar ett 20 tal!
[image]

Malmbanan men var?

av Leif B, Friday, May 26, 2023, 08:59 (307 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Här kommer ytterligare en stuga. Har mina aningar men är inte helt säker. Torneträsket ligger
ju i bakgrunden. Vackert belägen med lagårn tv om stugan! Mer säger jag inte för att det ska
lura in dig på villovägar.

Har du bilder av stugor från BD län sänd dom till mig på t.hendler@telia.com
saknar ett 20 tal!
[image]

Den lilla sjön i förgrunden och vikarna på "Träsket" tycker jag stämmer med Tornehamnstrakten.

Malmbanan men var?

av Stefan Skoglund, Friday, May 26, 2023, 09:35 (307 dagar sedan) @ Leif B

SWEREF99 TM (nord, öst)
7594714, 645099

titta i historiska flygbilder eniros kartor.

Malmbanan men var?

av Tommy Hendler, Friday, May 26, 2023, 10:44 (307 dagar sedan) @ Leif B

Nja, då hamnar vi nedanför Kopparåsen ca 1200 m. Då skulle det motsvara Pahtajaure nr 535
enl bild. Den står med gaveln mot spåret, tror jag.
[image]

Malmbanan men var?

av Leif B, Friday, May 26, 2023, 10:53 (307 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Nja, då hamnar vi nedanför Kopparåsen ca 1200 m. Då skulle det motsvara Pahtajaure nr 535
enl bild. Den står med gaveln mot spåret, tror jag.
[image]

Nja Stefans förslag ligger under Kopparåsen, men mitt förslag ligger bortåt 4 km längre österut.

Jag har nu tittat på tråden om stuga 533 och 534, och jag tycker att mitt läge stämmer väldigt bra med stuga 534 enligt sign. lokf.

Duessutom stämmer "allt": stugan ligger på rätt sida av spåret, ladugården nedanför och lite västerut och kraftstolpen lite längre ner i backen.

Jag hävdar alltås att det är sjön "352" som man ser bakom stugan på bilden i trådstarten, inte "Paktajaure (405)".

Malmbanan men var?

av Tommy Hendler, Friday, May 26, 2023, 10:58 (307 dagar sedan) @ Leif B

Jag tror det bränns ( den finns i mina tankar ochså ) men vill inte säga för mkt innan vi
blir helt säkra. Super !

Malmbanan men var? Bra verktyg att använda

av Peter Lidskog, Friday, May 26, 2023, 13:46 (307 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Inget att tillföra till sakfrågan, men vill bara framhäva webbaserad eller appbaserad Google Earth i 3-D vy som ett verktyg som ibland kan vara bra för att platsbestämma gamla bilder. Framförallt om terrängen är kuperad kan man se om något verkar rimligt eller inte. Jag använder den ofta för att platsbestämma mina gamla skannade diabilder från 70 talet och framåt. Tyvärr så varierar detaljnivån på 3-D vyerna beroende på vilken typ av satellitbilder och annat bildunderlag finns tillgängligt, men en bra 3-D vy kan vara imponerande detaljrik, man kan till och med se fönsterdetaljer på huset. Om bilden är tagen från allmän väg kan ju också Google Maps StreetView finnas som alternativ, men med äldre bilder kan det vara svårt då vägsträckningar ofta ändrats, ibland radikalt.

Peter

Malmbanan men var?

av lokf, Saturday, May 27, 2023, 10:24 (306 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Här kommer ytterligare en stuga. Har mina aningar men är inte helt säker. Torneträsket ligger
ju i bakgrunden. Vackert belägen med lagårn tv om stugan! Mer säger jag inte för att det ska
lura in dig på villovägar.

[image]

Jag vill hävda att det här är samma stuga som vi såg i bilden från tunneln men här från en annan vinkel. Jämför Kartbilden. Sjön närmast är 352. Den långa halvön bakerst i Torneträsk är Pieske-njarka, men framför allt fyrbensstolpen som bara stod med vissa avstånd. De övriga var trebensstolpar.
/Björn
[image]

[image]

Malmbanan men var?

av Tommy Hendler, Saturday, May 27, 2023, 11:11 (306 dagar sedan) @ lokf

Jo men det tror jag ochså och några andra till. Jag tror vi nu slår fast att det är
Tornehamnsstugan 534.Lustigt att det kom att handla om några stugor så nära varandra.
Bra jobbat alla.
Ska se om jag har något annat olöst från denna fanastiska landsända!

Malmbanan men var?

av horisontalen, Saturday, May 27, 2023, 18:51 (306 dagar sedan) @ lokf

[image]
[image]

Ett par kartbider hur det ser ut idag.

Malmbanan men var?

av Leif B, Saturday, May 27, 2023, 19:56 (306 dagar sedan) @ horisontalen

[image]
[image]

Ett par kartbider hur det ser ut idag.

Nja, du är några hundra meter för långt österut, i varje fall på den nedre bilden. Stuga "534" låg nästan vid den lilla, lilla tjärnen strax intill banvallen. Se mina markeringar på Eniros flygfoto.

Se även lokf Björns inlägg i den här tråden, där det finns en bild som visar ett litet hörn av taket på stuga 533, byggnaden vid höjdkurva 425 och stuga 534 på samma bild.

Malmbanan men var?

av horisontalen, Sunday, May 28, 2023, 08:30 (305 dagar sedan) @ Leif B

Ja, du har helt rätt.