Hg 552 i Borås - 1967 - nyreviderat (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Wednesday, May 31, 2023, 17:30 (329 dagar sedan)

[image]

Hg 552 i Borås - 1967 - nyreviderat

av bengt24, Wednesday, May 31, 2023, 19:37 (329 dagar sedan) @ lars moberg

kan det vara tåg mot Varberg

Hg 552 i Borås - 1967 - nyreviderat

av Göran Kannerby, Wednesday, May 31, 2023, 21:37 (329 dagar sedan) @ bengt24

kan det vara tåg mot Varberg

I så fall är väl loket i fel ände? Jag uppfattar det som att tåget står på spår 4.

Hg 552 i Borås - 1967 - nyreviderat

av Bernt Talbrant, Thursday, June 01, 2023, 13:45 (328 dagar sedan) @ Göran Kannerby

kan det vara tåg mot Varberg


I så fall är väl loket i fel ände? Jag uppfattar det som att tåget står på spår 4.

Kanske tåg från Varberg - eller så till Herrljunga eller möjligen Göteborg. Dock är strömavtagaren nedfälld så det verkar inte vara på gång att röra sig i det närmaste.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Dan Ingvar, Thursday, June 01, 2023, 08:26 (328 dagar sedan) @ lars moberg

Ser att toppstrålkastaren är ersatt med Marchal-strålkastare, lika de på t ex Rc-loken. (För att citera www.jarnvag.net.)
Någon som kan berätta mer om topplanternan på Hg-lok? Har förstått att långt ifrån alla lok fick nya strålkastare. Var det ett försök?
/Ingvar

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Peter Lidskog, Thursday, June 01, 2023, 10:16 (328 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Just 552 är ju ett av de Hd lok som ombyggdes till Hg. Hd hade ingen toppstrålkastare från början. Kan man förmoda att vid ombyggnaden ville man ha toppstrålkastare som på Hg, men med de högre frontrutorna fick man bara plats med den mindre Marshall modellen? Alla original Hg som jag har sett bilder på har stor rund topplykta, har inte sett någon med Marshall. Min referenslitteratur är nedpackad ungefär 800 mil bort för närvarande, annars kanske jag hittat bekräftelse på denna teori.

Peter

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av tobbe, Thursday, June 01, 2023, 10:45 (328 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Var det inte så att 2(Hd) av de 4 loken var beställda av NKlJ avsedda för godstågen Karlstad -Skoghall men ordern annullerades sedan innan leverans. Har hört o läst om dessa individer tidigare. Var det av kostnadsskäl som de inte levererades till NKlJ??
tobbe

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Dan Ingvar, Thursday, June 01, 2023, 11:39 (328 dagar sedan) @ tobbe

Om jag får spekulera lite så tror jag att det handlade om en planerad men inte genomförd breddning söder om Deje. Då hade man inte användning för de två beställda loken för normalspår.
Där fanns en tunnel eller två som man sprängde bort, men sedan kom breddningsarbetet av sig.
Eller så har jag blandat ihop det med något annat.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Stig Lagergren, Thursday, June 01, 2023, 12:24 (328 dagar sedan) @ tobbe

Var det inte så att 2(Hd) av de 4 loken var beställda av NKlJ avsedda för godstågen Karlstad -Skoghall men ordern annullerades sedan innan leverans. Har hört o läst om dessa individer tidigare. Var det av kostnadsskäl som de inte levererades till NKlJ??
tobbe

Det var inte Hd som NKlJ beställde utan Hg. Om jag inte minns alldeles fel var det de två sista, 786 och 787.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av David Sohlberg, Thursday, June 01, 2023, 20:35 (328 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Var det inte så att 2(Hd) av de 4 loken var beställda av NKlJ avsedda för godstågen Karlstad -Skoghall men ordern annullerades sedan innan leverans. Har hört o läst om dessa individer tidigare. Var det av kostnadsskäl som de inte levererades till NKlJ??
tobbe


Det var inte Hd som NKlJ beställde utan Hg. Om jag inte minns alldeles fel var det de två sista, 786 och 787.

Du minns rätt. NKlJ Hg 1 - SJ Hg 786 och NKlJ Hg 2 - SJ Hg 787.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av HJP, Thursday, June 01, 2023, 14:08 (328 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Just 552 är ju ett av de Hd lok som ombyggdes till Hg. Hd hade ingen toppstrålkastare från början. Kan man förmoda att vid ombyggnaden ville man ha toppstrålkastare som på Hg, men med de högre frontrutorna fick man bara plats med den mindre Marshall modellen?

Peter

****
Troligen ligger det till på det viset, men jag tror inte att man ville montera den äldre strålkastaren, eftersom marshal är mycket bättre, och gör skäl för benämningen strålkatsare, vilket inte de äldre, stora, gör.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av johanw, Thursday, June 01, 2023, 18:42 (328 dagar sedan) @ HJP

Just 552 är ju ett av de Hd lok som ombyggdes till Hg. Hd hade ingen toppstrålkastare från början. Kan man förmoda att vid ombyggnaden ville man ha toppstrålkastare som på Hg, men med de högre frontrutorna fick man bara plats med den mindre Marshall modellen?

Peter

****
Troligen ligger det till på det viset, men jag tror inte att man ville montera den äldre strålkastaren, eftersom marshal är mycket bättre, och gör skäl för benämningen strålkatsare, vilket inte de äldre, stora, gör.

De 4 Hd-loken var hålaxellok på prov, ett av dem ombyggdes till Hc, resterande 3 till Hg, med tasslagrade motorer.

Alla 3 Hg som varit Hd fick Marshall-ljus. Om det även gäller samtliga Hc-lok vill jag låta vara osagt, men fler Hc-lok än det lok som varit Hd fick det i alla fall.

VH /J

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Överkörmästaren, Friday, June 02, 2023, 06:58 (328 dagar sedan) @ johanw

Det är många som skriver ”Marshalljus” eller ”Marshall” i det här forumet, men företaget/uppfinnaren hette Marchal och det står Marchal på glaset också (eller SEV Marchal) så det borde väl snarare kallas Marchal-ljus.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Sune Nylén, Friday, June 02, 2023, 08:36 (327 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Där körde du över alla....:-P :-D :-) / Sune.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Peter Lidskog, Friday, June 02, 2023, 08:44 (327 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag var medveten om att det fanns flera möjliga stavningar men var för lat för att leta fram rätt information. Jag tänkte, om jag har fel, är det säkert nån som rättar mej. Så där hade jag i iallafall rätt! ;-)

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd. Hg med Marchal

av Leif B, Friday, June 02, 2023, 20:47 (327 dagar sedan) @ johanw

Just 552 är ju ett av de Hd lok som ombyggdes till Hg. Hd hade ingen toppstrålkastare från början. Kan man förmoda att vid ombyggnaden ville man ha toppstrålkastare som på Hg, men med de högre frontrutorna fick man bara plats med den mindre Marshall modellen?

Peter

****
Troligen ligger det till på det viset, men jag tror inte att man ville montera den äldre strålkastaren, eftersom marshal är mycket bättre, och gör skäl för benämningen strålkatsare, vilket inte de äldre, stora, gör.


De 4 Hd-loken var hålaxellok på prov, ett av dem ombyggdes till Hc, resterande 3 till Hg, med tasslagrade motorer.

Alla 3 Hg som varit Hd fick Marshall-ljus. Om det även gäller samtliga Hc-lok vill jag låta vara osagt, men fler Hc-lok än det lok som varit Hd fick det i alla fall.

VH /J

TGOJ:s Hg-lok fick såsmåningom Marchal-ljus både uppe och ner, dock bara en toppstrålkastare. Loket såg inte vidare bra ut med den modifikationen - men å andra sidan var det nog viktigare att lokföraren så bra ut (i mörkret)!

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Stig Lagergren, Thursday, June 01, 2023, 12:32 (328 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Ser att toppstrålkastaren är ersatt med Marchal-strålkastare, lika de på t ex Rc-loken. (För att citera www.jarnvag.net.)
Någon som kan berätta mer om topplanternan på Hg-lok? Har förstått att långt ifrån alla lok fick nya strålkastare. Var det ett försök?
/Ingvar

Även Hc (som också saknade toppstrålkastare) fick Marchalstrålkastare.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av tobbe, Friday, June 02, 2023, 11:12 (327 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En fråga: Vad fick SJ att littrera de 4 loken litt Hd? Var det för att loken hade någon form annorlunda egenskaper gentemot Hg-loken inledningsvis?
tobbe

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Anders Wejryd, Friday, June 02, 2023, 11:32 (327 dagar sedan) @ tobbe

Ja, hålaxeldrift.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd

av Per Ljungberg, Friday, June 02, 2023, 19:25 (327 dagar sedan) @ tobbe

Jag kan tänka mig att man ville prova om hålaxeldrift var förmånligare vid tjänst på banor med lägre standard. Vid hålaxeldrift är motorn helt upphängd i boggin och utsätts för svagare vibrationer än vid tasslager där motorn delvis får stötar via drivaxeln direkt från spåret.
Så både motor och bana kan dra nytta av att det endast är hjulaxlarna som är ofjädrade. Jämför med Boråsbanans Bs/Bg-lok och Mg-loken på norrlandslinjerna.
Nackdelen med hålaxeldriften var säkert dyrare tillverkning och underhåll.

Hg 552 i Borås - Två vita och en röd. Hålaxel / tasslager

av Leif B, Friday, June 02, 2023, 20:43 (327 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag kan tänka mig att man ville prova om hålaxeldrift var förmånligare vid tjänst på banor med lägre standard. Vid hålaxeldrift är motorn helt upphängd i boggin och utsätts för svagare vibrationer än vid tasslager där motorn delvis får stötar via drivaxeln direkt från spåret.
Så både motor och bana kan dra nytta av att det endast är hjulaxlarna som är ofjädrade. Jämför med Boråsbanans Bs/Bg-lok och Mg-loken på norrlandslinjerna.
Nackdelen med hålaxeldriften var säkert dyrare tillverkning och underhåll.

Det står några ord om saken här.

Hg 552 i Borås - Hc eller Hd.

av S-O Johansson, Friday, June 02, 2023, 20:44 (327 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Enligt boken "Svenska ellok" så ville lokindustrin att alla Hc skulle utföras med hålaxeldrift. SJ tvekade så därför blev 12 Hc med tasslagerdrivanordning och 4 Hd med hålaxeldrivanordning. Underhållet av Hd blev dyrare och därför byggdes de om, 551 till Hc och 552-554 till Hg. Att 551 blev en Hc berodde på att den redan 1950 fick Hc-reservboggier men omlittrering skedde först 1965. 1964 enligt Svenska Lok och Motorvagnar 1971.
Hg i sin tur är en utveckling av Hc inte Hd.
Enligt samma bok fick c:a hälften av Hc-loken Marchallstrålkastare.