Historia kring skyltar (Järnväg allmänt)

av Lennyswe, Sunday, June 04, 2023, 10:34 (299 dagar sedan)

Hej

Köpte tre roliga skyltar, vagnsskyltar? häromdagen. Skulle uppskatta hjälp med information kring dem. Ålder, härkomst, värde, etc.

mvh
Johan


[image]

Historia kring skyltar

av Anders Sandgren, Sunday, June 04, 2023, 15:24 (299 dagar sedan) @ Lennyswe

Hej

Köpte tre roliga skyltar, vagnsskyltar? häromdagen. Skulle uppskatta hjälp med information kring dem. Ålder, härkomst, värde, etc.

mvh
Johan


[image]

SSJ 250 kommer från Skåne Smålands Järnväg, Värnamo-Kärreberga(-Helsingborg). Vagn 250 var 1940 en Nm dvs flakvagn med låga väggar lastande 11ton, dvs mindre vagn (m). Vagnen ommärks aldrig hos SJ utan slopningsbeslutas under 1941. Verkställigheten av detta har jag dock inte hittat.
BHJ 158 är från Borås Herrljunga Järnväg, ursprungligen med 1217mm spårvidd (4 engelska fot) men 1898 konverterad till normalspår. 158 ligger inom den dåtida nummerserien för godsvagnar men de gick 1930 ihop med Warberg-Borås Järnväg till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg (VBHJ) och lok och vagnar numrerades om. Godsvagnarna verkar hamna över 1000 i nummerserien. Att skylten med BHJ-numret finns kvar kan möjligen tyda på att vagnen blivit bangårdsvagn och inte fanns kvar vid förstatligandet. Någon har säkert listor över omnumreringen 1930. Oklart om vagnen är så gammal att det ombyggts från 1217mm.
Mittskylten kommer från en I-vagn, dvs en flakvagn med högre lämmar. Oklart vilken men den lastar 12ton och har 15.8kvm golvyta. Qvm indikerar viss ålder.

Med reservation för andra omnumreringar och ombyggnationer...

Historia kring skyltar

av Stig Lagergren, Sunday, June 04, 2023, 15:56 (299 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hej

Köpte tre roliga skyltar, vagnsskyltar? häromdagen. Skulle uppskatta hjälp med information kring dem. Ålder, härkomst, värde, etc.

mvh
Johan


[image]


SSJ 250 kommer från Skåne Smålands Järnväg, Värnamo-Kärreberga(-Helsingborg). Vagn 250 var 1940 en Nm dvs flakvagn med låga väggar lastande 11ton, dvs mindre vagn (m). Vagnen ommärks aldrig hos SJ utan slopningsbeslutas under 1941. Verkställigheten av detta har jag dock inte hittat.
BHJ 158 är från Borås Herrljunga Järnväg, ursprungligen med 1217mm spårvidd (4 engelska fot) men 1898 konverterad till normalspår. 158 ligger inom den dåtida nummerserien för godsvagnar men de gick 1930 ihop med Warberg-Borås Järnväg till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg (VBHJ) och lok och vagnar numrerades om. Godsvagnarna verkar hamna över 1000 i nummerserien. Att skylten med BHJ-numret finns kvar kan möjligen tyda på att vagnen blivit bangårdsvagn och inte fanns kvar vid förstatligandet. Någon har säkert listor över omnumreringen 1930. Oklart om vagnen är så gammal att det ombyggts från 1217mm.
Mittskylten kommer från en I-vagn, dvs en flakvagn med högre lämmar. Oklart vilken men den lastar 12ton och har 15.8kvm golvyta. Qvm indikerar viss ålder.

Med reservation för andra omnumreringar och ombyggnationer...

Det står L&HJ på den högra skylten.

Historia kring skyltar

av Sune Nylén, Sunday, June 04, 2023, 18:35 (299 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Så är det.. Landskrona & Helsingborgs Järnvägar.De bestod av Hälsingborg - Billeberga 28 km. och Landskrona Teckomatorp . Eslöv 32 km. I februari 1938 köpte Staten bolagen och betalade för Hälsingborgsbolaget 20 kr per aktie = 40 av nominalvärdet för Landskronabolaget 225 kr per aktie. För den intresserade rekommenderas Svenska Järnvägsföreningen 1926 -45, som innehåller berättelser om alla förstatliganden tom Nässjö Oskarshamn Vetlanda och Eksjö Österbymo Järnvägar. / Sune.

Historia kring skyltar

av Anders Sandgren, Monday, June 05, 2023, 00:09 (298 dagar sedan) @ Sune Nylén

Så illa man kan läsa. Visst står det L&HJ.
Men den vänstra var i alla fall SSJ...

Historia kring skyltar

av Sune Nylén, Monday, June 05, 2023, 16:29 (298 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ja sådant kan ju hända den bäste, även om jag inte kan erinra mig att det hänt mig, :-) :-D ;-) Sune

Historia kring skyltar

av Harald, Monday, June 05, 2023, 18:03 (298 dagar sedan) @ Anders Sandgren

L&HJ var väl den enda signaturen i Sverige med et-tecken. Lidköping-Skövde & Stenstorps järnvägar hade det i namnet men inte i signaturen.

Historia kring skyltar

av Ola Almquist, Tuesday, June 06, 2023, 00:38 (297 dagar sedan) @ Harald

L&HJ var väl den enda signaturen i Sverige med et-tecken. Lidköping-Skövde & Stenstorps järnvägar hade det i namnet men inte i signaturen.

Under en period fanns också Halmstad - Nässjö & Västra Centralbanans järnvägar.

Historia kring skyltar

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, June 04, 2023, 20:43 (298 dagar sedan) @ Lennyswe

Hej

Köpte tre roliga skyltar, vagnsskyltar? häromdagen. Skulle uppskatta hjälp med information kring dem. Ålder, härkomst, värde, etc.

mvh
Johan


[image]

L&HJ 158 blev aldrig inregistrerad i SJ vagnpark. I str 77 "Förteckning över lok och vagnar 1 januari 1944" upptas vagnen under rubriken "Normalspårig rullande materiel, övertagen från enskilda järnvägar, men icke märkt med statens järnvägars ägaremärke". Vagnen hade littera Im, dvs öppen godsvagn med minst 60 cm höga väggar utan stolpar (littera I) samt en bärighet t.o.m. 12 ton (underlittera m). Vagnen finns kvar i str 77 så sent som 1 januari 1952 med samma uppgifter men däremot inte i motsvarande str 420 1 januari 1960. Alltså bör vagnen ha avförts och troligen skrotats någon gång mellan 1952-1959.

Historia kring skyltar

av Anders Jansson, Sunday, June 04, 2023, 21:05 (298 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

L&HJ 158 blev aldrig inregistrerad i SJ vagnpark. I str 77 "Förteckning över lok och vagnar 1 januari 1944" upptas vagnen under rubriken "Normalspårig rullande materiel, övertagen från enskilda järnvägar, men icke märkt med statens järnvägars ägaremärke". Vagnen hade littera Im, dvs öppen godsvagn med minst 60 cm höga väggar utan stolpar (littera I) samt en bärighet t.o.m. 12 ton (underlittera m). Vagnen finns kvar i str 77 så sent som 1 januari 1952 med samma uppgifter men däremot inte i motsvarande str 420 1 januari 1960. Alltså bör vagnen ha avförts och troligen skrotats någon gång mellan 1952-1959.

Avregistrerad från trafikvagnsparken den 29 december 1953 tillsammans med ett större antal äldre godsvagnar övertagna med enskilda banor och ej ommärkta med SJ-nr. Avställd för eventuell användning som bangårds- eller tjänstevagn.

Hösten 1955 överlämnad till Arvikaverken (idag VCE) som ersättning för fd TRJ Im 1047 som sönderkörts av SJ. Den senare hade Arvikaverken tidigare köpt från Sockerbolaget.

Historia kring skyltar

av Lennyswe, Monday, June 05, 2023, 06:13 (298 dagar sedan) @ Anders Jansson

Kul! Visste inte att det gick att få fram så detaljerad information kring dem. Är det något större värde i dem?

Historia kring skyltar

av Nitram, Wednesday, July 12, 2023, 13:15 (261 dagar sedan) @ Lennyswe

Några hundralappar på Tradera kan de säkert inbringa. Annars kanske t ex https://ssjf.nu/ kan vara intresserade av åtminstone SSJ-skylten.