Några bilder från Överhodals grusgrop 2023 (Bana)

av Ulfe, Thursday, June 08, 2023, 17:10 (322 dagar sedan)

Jag var förbi Överhogdals grusgrop igår den 7/6, den är belägen mellan Ytterhogdal och Överhogdal vid Inlandsbanan.
De godsvagnar som varit uppställda där under en längre tid var bortforslade, antagligen för att rensa upp området innan det ska bli en timmerterminal.
Länk satellitbild.
https://www.google.com/maps/@62.2289249,14.8259141,407m/data=!3m1!1e3?authuser=0&en...

Länk till Banvakt https://banvakt.se/asarna-sveg/overhogdals-grusgrop/

[image]
Bilden tagen mot söder i södra änden av området där spåret börjar svänga österut för att ansluta till Inlandsbanan mot norr.

[image]
Mitt i området mot sydväst. Här stod det mycket godsvagnar för 2 år sen när jag var förbi.

[image]
Bilden tagen mot norr.

[image]
Bilden tagen mot söder från den norra delen av området.

Några bilder från Överhodals grusgrop 2023

av Ulf Diehl, Friday, June 09, 2023, 14:00 (321 dagar sedan) @ Ulfe

Och så här såg det ut två år innan.... Men vart tog vagnarna vägen, det var ett femtital dubbelvagnar Hirrs och några timmervagnar?
Ulf Diehl

[image]
[image]

Några bilder från Överhodals grusgrop 2023

av David Sohlberg, Saturday, June 10, 2023, 07:46 (320 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Och så här såg det ut två år innan.... Men vart tog vagnarna vägen, det var ett femtital dubbelvagnar Hirrs och några timmervagnar?
Ulf Diehl

[image]
[image]

Fordon i Överhogdals grusgrop 2019-08-09

S-RX Hirrs007 2374 [P] 292 1 xxx-x om inget annat anges. Det var några som var märkta GC i stället för S-RX, men de kanske bara missats att märkas om?

På infartsspåret längst från Inlandsbanan räknat från växeln
528-6, 284-6, lucka för väg, 574-0, 377-8, 388-5, 294-5, 332-3, 363-8, 334-9, 546-8, 365-3, 547-6, 357-0, 508-8, 385-1 GC, 367-9, 542-7, 288-7, 347-4, Lp 4274 402 9862-3, 422-2, 245-7, 349-7, 454-5, 257-2, 252-3.

Spåret intill, räknat från den rivna södra linjeväxeln
530-2, 451-1, 438-8, 486-7 GC, 344-8, 408-1, 448-7, 484-2, 591-4, 536-9, 555-9, 205-1, 490-9, 447-9, 219-2.

Stickspår närmast Inlandsbanan, räknat från infartsväxeln
324-1, 272-1, 418-1

Spår mellan stickspåret ovan och de två andra, räknat från stoppbocken
505-4, 337-5, 461-0

Några bilder från Överhodals grusgrop 2023

av arjesko, Saturday, June 10, 2023, 15:19 (320 dagar sedan) @ David Sohlberg

Och så här såg det ut två år innan.... Men vart tog vagnarna vägen, det var ett femtital dubbelvagnar Hirrs och några timmervagnar?
Ulf Diehl

[image]
[image]


Fordon i Överhogdals grusgrop 2019-08-09

S-RX Hirrs007 2374 [P] 292 1 xxx-x om inget annat anges. Det var några som var märkta GC i stället för S-RX, men de kanske bara missats att märkas om?

På infartsspåret längst från Inlandsbanan räknat från växeln
528-6, 284-6, lucka för väg, 574-0, 377-8, 388-5, 294-5, 332-3, 363-8, 334-9, 546-8, 365-3, 547-6, 357-0, 508-8, 385-1 GC, 367-9, 542-7, 288-7, 347-4, Lp 4274 402 9862-3, 422-2, 245-7, 349-7, 454-5, 257-2, 252-3.

Spåret intill, räknat från den rivna södra linjeväxeln
530-2, 451-1, 438-8, 486-7 GC, 344-8, 408-1, 448-7, 484-2, 591-4, 536-9, 555-9, 205-1, 490-9, 447-9, 219-2.

Stickspår närmast Inlandsbanan, räknat från infartsväxeln
324-1, 272-1, 418-1

Spår mellan stickspåret ovan och de två andra, räknat från stoppbocken
505-4, 337-5, 461-0

Ytterligare "några" år tidigare tillvaratogs vagnlistor över grustågen från gropen, vill minnas från runt 1959-60. De ingick som en del av myrstacken i kuren som låg bredvid växeln in till gropen. Det blev en rejäl bunt trots att en hel del väl begravt lämnades kvar. Man inser hur omfattande verksamheten var på den tiden när man ser hur många tåg som gick därifrån.
Bland lämnade skrotrester fanns en gaveldörr från F5 och en märkningstavla med axelavst 8,16 m, alltså från en fd Gi.

Några bilder från ÖverhoGdals grusgrop 2023

av Sune Nylén, Saturday, June 10, 2023, 17:47 (320 dagar sedan) @ Ulf Diehl

med G..;-)

Överhodals grusgrop i maj 1983.

av Cargoman, Sunday, June 11, 2023, 10:19 (319 dagar sedan) @ Ulfe

Jag tänkte bidra med ett exempel på hur det kunde gå till vid en en grushämtning i gropen.
Den 19 maj anno 1983 körde jag en lokkoppling med T44 nr 278 i tåg 3425 (Y1 1361) Östersund-Överhogdals grusgrop (126 km) kl 18.40-20.50.
Där hängde jag av loket och körde in på grusgropens spårområde där grusvagnarna fanns sedan tidigare. Vagnlängden blev 200 m och vagnvikten 800 ton.
Vagnarna lastades kl 21.15-00.35, och sedan körde jag norrut som vagnuttagning till Hackås (95 km) mellan kl 00.35-03.10. I Hackås blev jag avlöst av en kollega som kört bil dit, och jag körde bilen åter till Östersund kl 03.30-04.30.