Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, July 20, 2023, 22:48 (372 dagar sedan)

Det har blivit dags för månadens omgång av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Äntligen blir det bilder från Österskärslinjen, eller Södra Roslags Kustbana som det bolag hette som en gång byggde banan.

Jag utgår från att bilderna är tagna i samband med SJK-utfärden den 22 februari 1970. Vad säger forumexpertisen om det antagandet?

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd passvagn vid Stockholm Ö i extratåg för SJK, februari 1970. Det snöade friskt den här vinterdagen strax före avgång. Kan någon se vilken vagn det är?

[image]
Okänt lok vid Rydbo som extratåg för SJK, februari 1970. Det här måste vara en fotokörning. Vilket lok användes vid denna utfärd?

[image]
Okänt lok vid Rydbo som extratåg för SJK, februari 1970.

[image]
Rydbo stn med extratåg för SJK, februari 1970. Kioskrörelsen fanns fortfarande kvar, trots att Rydbo förlorat sin betydelse som bytespunkt för Vaxholmsresenärerna när Vaxholmsbussarna fick tillstånd att köra till Jarlaplan 1960.

[image]
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Kan forumexpertisen bidra med vilka fordonsindivider som ingick i detta utfärdståg?

[image]
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag har varit med på åtskilliga tågutfärder med fotokörningar genom livet, men aldrig någon i så här fint vinterväder.

[image]
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag vill minnas att godsmagasinet är borta sedan länge.

[image]
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970.

[image]
Okänt lok + okänd passvagn vid Rydbo, februari 1970. Här är det möte med ordinarie tåg mot Stockholm Ö.

[image]
Okänt lok under rundgång vid Österskär, februari 1970. Det tycks ha varit stort intresse för den här utfärden.

Det var allt för den här gången. Vi har ett par omgångar bilder kvar innan det här projektet är avslutat.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37

av Överkörmästaren, Friday, July 21, 2023, 00:47 (372 dagar sedan) @ Peter Bolin

Loket är ”Grisen” 3250.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37

av Olle E, Friday, July 21, 2023, 06:43 (372 dagar sedan) @ Peter Bolin

Fina bilder av Grisen. Rydbos placering i utkanten av bebyggelsen ger verkligen en känsla av ödslighet "mitt i skogen".

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37

av LOK, Friday, July 21, 2023, 08:23 (372 dagar sedan) @ Peter Bolin

Loket på SJK-tåget var 3050.

LOK

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37

av Lennart Nilsson, Friday, July 21, 2023, 15:00 (372 dagar sedan) @ LOK

3250 - skrivfel av LOK

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37

av Bobo L, Friday, July 21, 2023, 08:50 (372 dagar sedan) @ Peter Bolin

Kul, de här bildserierna är uppskattade av oss, eller i vart fall mig, som tillbringat delar av ett arbetsliv "på banan" :-) .

[image]

Okänd passvagn vid Stockholm Ö i extratåg för SJK, februari 1970. Det snöade friskt den här vinterdagen strax före avgång. Kan någon se vilken vagn det är?

Nähärrå, inte ett dugg okänd. Det är Bop 880 "smörjvagnen" som var försedd med en primitiv men enkel smörjutrustning monterad i det fd toalettutrymmet. Den gick på alla bandelar ett par gånger i veckan inkopplad i ordinarie tåg. Det var upp till konduktören att avgöra om den skulle gå upplåst eller stängd. Vi gillade olika, kan man säga om den saken :-) .

[image]

Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag har varit med på åtskilliga tågutfärder med fotokörningar genom livet, men aldrig någon i så här fint vinterväder.

Mysko, det loket har jag aldrig sett..?


Om goåttlänningar och husdjur:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=163643

[image]

Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag vill minnas att godsmagasinet är borta sedan länge.

Ja!


[image]
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970.

Peersonvagnen är en av Bop 892 eller 893. Den tredje grindvagnen i den serien, Bop 891, hade i vart fall på min tid tio år senare AP-boggier men denna har SRJ:s vanliga personvagnsboggi på den här bilden. Eftersom AP-boggin på RB (och säkert även på SRJ) ansågs vara en krångelboggi tror jag inte man satte dem under "nya" vagnar i modern tid.

De här tre grindvagnarna hörde till en serie om tio syskonvagnar som byggdes i Tyskland på 1910-20-talet, men sju av dem fick allteftersom inbyggda vestibuler.

Det fanns ytterligare två grindvagnar, Bop 909 och 910, som även de hörde till en större serie vagnar, också från Tyskland. De var om jag minns rätt stålvagnar med självbärande korg. Om hela den serien också levererades med öppna plattformar eller bara de två nämnda vet jag dock inte.

Det var allt för den här gången. Vi har ett par omgångar bilder kvar innan det här projektet är avslutat.

Ser fram emot det!


* * * * * * * * *


Lite mer om Bap 3250 "Grisen":


https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=163643

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=62127

https://www.tydal.nu/postvagnen/203356.htm

https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=95027