Kvarntorp - transformatortåg, Ljungström och decauvillesignaler (Historiskt material)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, April 07, 2009, 23:26 (5488 dagar sedan)

I Närkes Kvarntorp utvanns olja ur skiffer. Delvis användes den s k Ljungströmsmetoden, där värmeelement nerborrade i marken drev ut gas som sedan kondenserades. Mer information Ljungström var också inblandad i turbinlokstillverkning

Enligt SJK Småbaneavdelnings skrift "Industrilok i Närke" hade Skifferolje AB ett par normalspåriga elektrolok för kontaktledningsdrift på sträckan från brottet till grovkrosshuset. Normalspåriga diesellok skötte transporterna till Hällabrotet på KYJ, och ett par 750-millimeterslok transporterade jord några år på 1940-talet.

Häromveckan gick jag igenom en del av arkivet från AVOS, AB Växlar och Signaler, som fram till början av 1950-talet tillverkade just växlar och signaler (liksom fällbomsdriv, signalställverk, centrallås mm) vid sin anläggning i Örebro. Mer information finns i den AVOS-historik (eller snarare hyllningsskrift till företagets "genialiske" ägare) som BD skannat

Alltnog, bland leveranserna för de år jag kollade fanns en post med 24 ljussignallyktor levererade till Svenska Skifferolje AB Ljungströmsanläggning i Närkes Kvarntorp. Lyktorna skulle ha en röd ljusöppning och vara avsedda för montering på rör. I övrigt skulle de utföras lika tidigare överlämnad provlykta med TRE ljusöppningar. Från priset skulle man göra avdrag för tidigare levererade 17 st mindre lyktor, som skulle återlämnas. Godset skulle märkas "Ljussignallyktor Transformatortåg Ljungsrömsanläggningen" och avhämtas av oljebolaget.

Kan detta transformatortåg tänkas ha använts för elleverans till de nerborrade värmeelementen? Var det i så fall ett tåg som drogs runt till olika delar av Ljungströmsfältet allteftersom oljeutvinningen flyttade till tidigare obearbetade områden? Kondenserades gasen ute på fältet så att den direkt kunde fyllas i taknvagnar? Eller hade man spår enbart för att dra runt transfomratortåget? Och vad skulle de många signallyktorna nyttjas till?

1945 levererade AVOS till "Sv Skifferolje AB, Decauvillebanorna, Närkes Kvarntorp" två ljussignallyktor med vardera en röd och en månvit ljusöppning samt konsoler för uppsättning på master av räl. Dessutom två lyktor med vardera en råd och en grön öppning + ca tre meter långa rörmaster. Detta gällde uppenbarligen en vägskyddsanläggning, och de röd-gröna lyktorna var troligen avsedda för signalering mot banan. Kan "Decauvillebanorna" ha avsett 750-banan för jordtransport? Eller fanns ytterligare ett bansystem - med "decauvillebana" avses ju ofta 600 mm spårvidd.

Kvarntorp - transformatortåg, Ljungström och decauvillesignaler

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, April 07, 2009, 23:37 (5488 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant - plats för forskning.

Ett problem kan vara att tidningarna under krigsåren inte fick skriva om sånt... (Kvarntorpsutvinningen började väl inte förrän då?) Det är synd, för särskilt nya metoder o tekniker behandlades ofta rätt utförligt på den tiden även i dagspressen.

Kvarntorp - transformatortåg, Ljungström och decauvillesignaler

av Per Wirback, Wednesday, April 08, 2009, 13:13 (5487 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


Alltnog, bland leveranserna för de år jag kollade fanns en post med 24 ljussignallyktor levererade till Svenska Skifferolje AB Ljungströmsanläggning i Närkes Kvarntorp. Lyktorna skulle ha en röd ljusöppning och vara avsedda för montering på rör. I övrigt skulle de utföras lika tidigare överlämnad provlykta med TRE ljusöppningar. Från priset skulle man göra avdrag för tidigare levererade 17 st mindre lyktor, som skulle återlämnas. Godset skulle märkas "Ljussignallyktor Transformatortåg Ljungsrömsanläggningen" och avhämtas av oljebolaget.

Kan detta transformatortåg tänkas ha använts för elleverans till de nerborrade värmeelementen? Var det i så fall ett tåg som drogs runt till olika delar av Ljungströmsfältet allteftersom oljeutvinningen flyttade till tidigare obearbetade områden? Kondenserades gasen ute på fältet så att den direkt kunde fyllas i taknvagnar? Eller hade man spår enbart för att dra runt transfomratortåget? Och vad skulle de många signallyktorna nyttjas till?

Ljungströmanläggningen hade i sin första inkarnation 1941-46 ett antal transportabla transformatorer som flyttades allteftersom fältet flyttade sin utvinningsfront frammåt. Totalförbrukningen el för ljungströmfältet var ca 20.000kw, så transformatorerna var rediga pjäser. I boken "Birger och Fredrik ljungström - Inventors finns en bild från 1945 och där tycker jag mig se ett spår av enklare slag som trafona kunde rullas på. Gasen leddes i rörledningar till kondenseringsanläggningen. från 1946 till 1953 stod anläggningen stilla och sen kördes den en andra period. det är oklart för mig hur tekniken fungerade då.

/Per

Kvarntorp - intressant i sig

av Johan Vinberg, Wednesday, April 08, 2009, 20:44 (5487 dagar sedan) @ Per Wirback

Tack för infon från alla.

Kvarntorp är ett fascinerande stycke industrihistroia som saknar motsvarighet i övrig svensk industri.

Fiorman däre jag jobbar (Weckman AB) hade mycket att göra med oljeskifferverksamheten i början av 1960-talet.
Firmans tidigare VD, Werner Weckman, berättade för mig som ung ingenjör [img]många roliga historier om färgstarka personligheter som var knutna till oljeskifferfabriken.

BIld på en Weckman-leverans till Kvarntorp här:http://www.weckman.se/historik_3.htm