Varför har man valt denna typ av forumplattform? (Forumet)

av Stig Lundin, Thursday, January 03, 2008, 22:57 (5929 dagar sedan)

Jag hoppades att man skulle komma med ett smartare upplägg vad gäller forumplattform när man nu byter till ett nytt forum. Har man verkligen tänkt igenom hur ett modernt "Järnvägshistoriskt forum" med så många intresseområden och infallsvinklar bör se ut? Det kan knappast vara denna endimensionella pannkaka utan innehållsförteckning som ska vara lösningen för hur ett modernt forum fungerar på ett smidigt sätt. Det måste finnas bättre lösningar.
/Stig Lundin

Varför har man valt denna typ av forumplattform?

av Svante Andersson, Friday, January 04, 2008, 01:10 (5929 dagar sedan) @ Stig Lundin

Jag kan bara tala för mig själv... men jag TROR att många med mig, både här och på Postvagnen är mycket nöjda med denna typ av "platta" forum.
Bara för att det finns andra forumupplägg med alla tänkbara möjligheter att gå vilse och lägga inlägg under fel rubrik där ingen sedan hittar dem betyder det inta att man MÅSTE ha en sådan lösning.

Jag har genom åren dagligen hoppat mellan dessa "platta" forum som Järnvägshistoriskt, PV och Postvogna och de "flervåningsforum" som finns i andra branscher, både fullskala och modell, utan att ha några problem att anpassa mig till detta under de mikrosekunder det tagit att starta nästa forum. Ibland, ja ofta, har det gått ännu fortare med flera forum öppna på olika sidor i till och med olika webbläsare medan jag sökt information för att använda i andra forum. Men det kanske är en åldersfråga...

SA

Hmmm.... jag har inte plus på min räkensticka! Men det blev 9 till slut...

Varför har man valt denna typ av forumplattform?

av Urban Åkesson @, Friday, January 04, 2008, 09:34 (5928 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det som talar emot denna forumform är dels att svarstrådarna ska vara med på huvudsidan (vilket det också va på det tidigare forumet) och att huvudsidan är mycket kortare än på förra forumet. Detta gör att inläggen försvinner mycket fortare, sedan saknar jag en räknare på hur många som läst inläggen.

Annars tycker jag att denna plattforemen är bra mycket bättre än den förra.
Någons som vet hur det går för Postvagnen?

/Urban

Inläggen försvinner inte...

av Rasmus Axelsson, Friday, January 04, 2008, 09:41 (5928 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Det som talar emot denna forumform är dels att svarstrådarna ska vara med på huvudsidan (vilket det också va på det tidigare forumet)

Det går att välja bort via länken »Fold threads«

och att huvudsidan är mycket kortare än på förra forumet. Detta gör att inläggen försvinner mycket fortare,

Inläggen försvinner inte, de hamnar bara på en annan sida av forumet. Till skillnaden mot det gamla forumet kan man göra snabba sökningar och välja att visa inlägg av en viss typ.

sedan saknar jag en räknare på hur många som läst inläggen.

Det vore intressant! Eftersom forumtypen är "öppen" får man gå in och göra ändringar i systemet... men det kräver viss kunskap förstås.

Varför har man valt denna typ av forumplattform?

av J. O. Andersson, Friday, January 04, 2008, 12:17 (5928 dagar sedan) @ Urban Åkesson

sedan saknar jag en räknare på hur många som läst inläggen.


Titta nere till höger :-) ------------------------------------->

Varför har man valt denna typ av forumplattform?

av Urban Åkesson @, Friday, January 04, 2008, 23:09 (5928 dagar sedan) @ J. O. Andersson

sedan saknar jag en räknare på hur många som läst inläggen.

Titta nere till höger :-) ------------------------------------->


Det första man blir blind på är ögonen, som någon sa till mig en gång. :-D