Liggvagnar i tåg till kontinenten. (Historiskt material)

av N_Rallaren, Tuesday, September 05, 2023, 18:58 (239 dagar sedan)

Här på forumet har ju tågsammansättningar och vagnstyper för färjetåg till och från kontinenten under efterkrigstiden fram till milleniumskiftet diskuterats från tid till annan. Det finns också mycket matnyttigt om de sovvagnar som nyttjades.

Jag hittar emellertid inte så mycket information om de liggvagnar (DR, DB, SJ?) som gick i de olika tågen. Jag är nyfiken både på trafiken över Helsingborg och Trelleborg. Då mitt intresse gäller ett modelljärnvägsprojekt är jag förutom vagnstyper intresserad av färgsättning av vagnarna under olika perioder.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av bertilb, Wednesday, September 06, 2023, 14:26 (238 dagar sedan) @ N_Rallaren

Hej
Det gick en del liggvagnar till kontinenten
Under 70-90-talet
Har inte tillgång till gamla tidtabeller just nu men
Det gick fransk liggvagn SNCF Stockholm-Paris i
Skandinavien-Paris expressen - brukade vara blå
I tåget Meridianen mellan Malmö och Belgrad gick en
JZ liggvagn reste till Budapest 1980 tror att den grön
Till hamburg gick DB liggvagn dels i Alfred Nobel
Och även tidigare i lite olika tåg från Stockholm
De var ju gröna eller blå/beige
Tror att det även fanns liggvagn till Hoek van Holland

Ingen komplett lista men lite att börja med
Lycka till
Bertil

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Carl-Johan, Wednesday, September 06, 2023, 16:42 (238 dagar sedan) @ bertilb

[image]
Alfred Nobel passerar Riddarholmen i Stockholm augusti 1994
[image] Malmö C maj 1997
[image]
Trelleborg juli 1996

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av N_Rallaren, Wednesday, September 06, 2023, 17:43 (238 dagar sedan) @ bertilb

Som du påpekar gick det liggvagnar från flera olika typer från olika förvaltningar. Det finns en del bilder som dyker upp i olika sammanhang, t ex de som Carl-Johan visar samt en relativt utförlig tråd på Svenskt mj-forum, men rent allmänt är det rätt skralt med bilder, och jag misstänker att en hel del gått förlorade när samlingsportalen packade ihop och diverse bildtjänster började kosta pengar.

Frågan är emellertid lite mer specifikt vilka typer som gick i vilka färgsättningar.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Stig Lagergren, Wednesday, September 06, 2023, 18:29 (238 dagar sedan) @ N_Rallaren

[image]
Den här franska liggvagnen gick i tåg 247 25 juli 1974. Den gick Stockholm - Paris.

[image]
De här tyska liggvagnarna gick i tåg 249 från Mjölby 25 juli 1974. Men det var chartrade vagnar.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Björn Arvidsson, Wednesday, September 06, 2023, 19:47 (238 dagar sedan) @ N_Rallaren

Som du påpekar gick det liggvagnar från flera olika typer från olika förvaltningar. Det finns en del bilder som dyker upp i olika sammanhang, t ex de som Carl-Johan visar samt en relativt utförlig tråd på Svenskt mj-forum, men rent allmänt är det rätt skralt med bilder, och jag misstänker att en hel del gått förlorade när samlingsportalen packade ihop och diverse bildtjänster började kosta pengar.

Frågan är emellertid lite mer specifikt vilka typer som gick i vilka färgsättningar.

Bilderna som låg på samlingsportalen finns ju kvar men på digitaltmuseum
https://digitaltmuseum.se/s-jvm

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av N_Rallaren, Wednesday, September 06, 2023, 20:37 (238 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Jo, jag vet (om nu allt verkligen ligger där), men alla länkar till Samlingsportalen är ju brutna så man får ju leta upp dem på nytt. Dessutom är det många länkar till andra källor som är brutna.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av ccgan, Wednesday, September 06, 2023, 19:21 (238 dagar sedan) @ N_Rallaren

En fransk liggvagn i tåget Stockholm - Paris vid ett upphåll i Linköping. Okänt årtal, troligen 70-tal?[image]

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, September 06, 2023, 22:00 (238 dagar sedan) @ N_Rallaren

[image][image][image]

Inte mycket till bidrag, 1:a bild Stockholm C-Paris Nord (SNCF) 1987
2:a bild Malmö-Bratislava (CSD) 1992
3:e bild en av vagnarna är en liggvagn (MAV) Budapest-Malmö 1994

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av N_Rallaren, Thursday, September 07, 2023, 12:34 (237 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Tack för fina bilder från en svunnen tid. Före murens fall, var det DB liggvagnar i Sassniz-expressen (tillsammans med Mitropasovvagnar). Jag har också sett lite olika färgsättningar nedre delen av korgen på de DB-liggvagnar som hade cremefärgade fönsterpartier. Vissa vagnar drar i gråblått medan andra förefaller vara turkosblåa (med reservation för mitt skrala färgsinne).

Eftersom det verkar som vagnarna på de bilder jag sett har samma färg i respektive tågsätt undrar jag om det fanns olika färgsättningar eller om det är tidens tand på foton och förebilder som är boven i dramat.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Måns Johannesson, Saturday, September 09, 2023, 14:09 (235 dagar sedan) @ N_Rallaren

Tack för fina bilder från en svunnen tid. Före murens fall, var det DB liggvagnar i Sassniz-expressen (tillsammans med Mitropasovvagnar).

Nej, jag tror aldrig det gått DB-liggvagnar där före murens fall. Däremot gick det åtminstone något år i början av 80-talet en genomgående DB-sittvagn München-Berlin-Malmö i Sassnitz-expressen. Överhuvud taget kom liggvagnar Malmö-Berlin sent, fanns inte i början av 80-talet. DR bidrog vad jag vet heller aldrig till liggvagnarna i Meridianen eller senare Csárdás.

Csardas tidigare i forumet

Första liggvagnen på svenska spår ??

av WL11, Wednesday, September 13, 2023, 10:45 (231 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Tack för fina bilder från en svunnen tid. Före murens fall, var det DB liggvagnar i Sassniz-expressen (tillsammans med Mitropasovvagnar).


Nej, jag tror aldrig det gått DB-liggvagnar där före murens fall. Däremot gick det åtminstone något år i början av 80-talet en genomgående DB-sittvagn München-Berlin-Malmö i Sassnitz-expressen. Överhuvud taget kom liggvagnar Malmö-Berlin sent, fanns inte i början av 80-talet. DR bidrog vad jag vet heller aldrig till liggvagnarna i Meridianen eller senare Csárdás.

Jag kan vara lite osäker, men jag vill påstå att den första liggvagnen som trafikerade svenska spår var den liggvagn som till sommartidtabellen 1959 insattes i "Sassnitzexpressen" i relationen Malmö-München via Sassnitz-Berlin-Probstzella-Nürnberg. (vagnen framfördes planenligt endast under sommartidtabellen, vintertid endast vid behov)
Även om DR vid denna tidpunkt hade liggvagnar i form av ombyggda sovvagnar, så borde det vara ställt utom allt tvivel att det i denna liggvagnskurs framfördes DB liggvagn.

Första liggvagnen på svenska spår ??

av Cargoman, Wednesday, September 13, 2023, 11:31 (231 dagar sedan) @ WL11

De första svenska liggvagnarna var BC1 som var ombyggda från förstaklassvagnarna Ao14b under åren 1964-1967 i ett antal av 13 stycken. Enligt boken "Svenska personvagnar 1989".

Första liggvagnen på svenska spår ??

av WL11, Wednesday, September 13, 2023, 11:46 (231 dagar sedan) @ Cargoman

De första svenska liggvagnarna var BC1 som var ombyggda från förstaklassvagnarna Ao14b under åren 1964-1967 i ett antal av 13 stycken. Enligt boken "Svenska personvagnar 1989".

Har jag påstått något annat??
Allt man skriver kan ju naturligtvis missförstås. Mitt inlägg refererade till huvudinlägget med titeln "Liggvagnar i tåg till kontinenten" även om jag gav mitt inlägg en ny titel då svaret avvek lite från ursprungsinlägget. BC1 torde aldrig ha trafikerat kontinenten.

Första liggvagnen på svenska spår ??

av Ola Almquist, Friday, September 15, 2023, 21:15 (229 dagar sedan) @ WL11

Tack för fina bilder från en svunnen tid. Före murens fall, var det DB liggvagnar i Sassniz-expressen (tillsammans med Mitropasovvagnar).


Nej, jag tror aldrig det gått DB-liggvagnar där före murens fall. Däremot gick det åtminstone något år i början av 80-talet en genomgående DB-sittvagn München-Berlin-Malmö i Sassnitz-expressen. Överhuvud taget kom liggvagnar Malmö-Berlin sent, fanns inte i början av 80-talet. DR bidrog vad jag vet heller aldrig till liggvagnarna i Meridianen eller senare Csárdás.


Jag kan vara lite osäker, men jag vill påstå att den första liggvagnen som trafikerade svenska spår var den liggvagn som till sommartidtabellen 1959 insattes i "Sassnitzexpressen" i relationen Malmö-München via Sassnitz-Berlin-Probstzella-Nürnberg. (vagnen framfördes planenligt endast under sommartidtabellen, vintertid endast vid behov)
Även om DR vid denna tidpunkt hade liggvagnar i form av ombyggda sovvagnar, så borde det vara ställt utom allt tvivel att det i denna liggvagnskurs framfördes DB liggvagn.

Det är troligt. Tåget beskrivs i cirkulär R 14/59. Det nämns tyvärr inte vilken/vilka järnvägsförvaltning/ar sitt- och liggvagnarna tillhör.

Första liggvagnen på svenska spår ??

av Kjell Friberg, Saturday, September 16, 2023, 19:37 (228 dagar sedan) @ WL11

De första liggvagnarna i Sverige kom betydligt tidigare än begreppet liggvagn. De första tredjeklass sovvagnarna littera C06 nr 1899 - 1901 av år 1910 hade den komfort som senare kom att gälla för liggvagnar, nämligen bara kudde och filt i helkupeer. De togs ur drift för att sedan byggas om med stålkorg och littera C04b år 1938.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av N_Rallaren, Saturday, September 09, 2023, 10:14 (235 dagar sedan) @ N_Rallaren

Tack för alla svar och bilder. Är det någon som har typ (och gärna bilder) på de holländska och östeuropeiska liggvagnar som rullade på svenska spår? Användes t ex DR:s liggvagnar på Kungsleden eller var det DB som stod för dem?

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Måns Johannesson, Saturday, September 09, 2023, 14:49 (235 dagar sedan) @ N_Rallaren

Tack för alla svar och bilder. Är det någon som har typ (och gärna bilder) på de holländska och östeuropeiska liggvagnar som rullade på svenska spår? Användes t ex DR:s liggvagnar på Kungsleden eller var det DB som stod för dem?

Kungsleden: Till Berlin DR-vagnar, kom dock sent (åtminstone en bit in på 80-talet bara sovvagnar+sittvagnar). Rätt moderna vagnar i den vanliga beige/gröna. Vet ej om det var 26,4m med 10 kupéer från mitten av 80-talet eller 24,5m med 9 kupéer från 60-70 talen.

Över Köpenhamn:
Till Köpenhamn: SJ BC2K. Började rulla 1974.
Till Paris: SNCF, antigen den äldre gröna eller den nyare vit/blå. Gick så vitt jag vet alltid på dagtid genom Sverige. Började rulla 1968 och gick till någon gång i slutet av 80-talet
Till Hamburg: DB-liggvagnar i blått eller beige/oceanblå.
Började rulla 1968, gick ursprungligen som sista eftermiddagsavgång från Stockholm/Hamburg (tillsammans med en sovvagn och en sittvagn (SJ AB8K till 1979, därefter DB ABm) och nattåg från Köpenhamn. Från någon gång i mitten av 70-talet (exakt år?) förstärktes detta omlopp med ytterligare en sittvagn (DB Bm), på sydgång fick då inte liggvagnen plats (max 3 vagnar per färja) och den gick då i nattåget Stockholm-Köpenhamn och första morgontåget vidare till Hamburg (sitt och sovvagnarna fortsatte gå på eftermiddagen från Stockholm). Från 1982 gick istället direkta sov och liggvagnar i ett eget tåg (genom Danmark på natten utan uppehåll i Köpenhamn), detta tåg fick 1987 namnet Alfred Nobel.

Hittar inte några flera direkta liggvagnar från Sverige till kontinenten. Inga Holländska, däremot har det gått genomgående sittvagnar Stockholm-Hoek van Holland. Gick under senare år som dagtåg på den svenska sträckan och utgjordes av DSB AB+B+B.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Stig Lagergren, Saturday, September 09, 2023, 18:59 (235 dagar sedan) @ Måns Johannesson

.

Hittar inte några flera direkta liggvagnar från Sverige till kontinenten. Inga Holländska, däremot har det gått genomgående sittvagnar Stockholm-Hoek van Holland. Gick under senare år som dagtåg på den svenska sträckan och utgjordes av DSB AB+B+B.

Holländsk liggvagn (NS Bc) gick i alla fall sommaren 1968 Stockholm - Hoek van Holland i tåg 225. Minns att den var blå och gick intill den gröna SNCF-vagnen till Paris.

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Måns Johannesson, Saturday, September 09, 2023, 20:52 (235 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hittar inte några flera direkta liggvagnar från Sverige till kontinenten. Inga Holländska, däremot har det gått genomgående sittvagnar Stockholm-Hoek van Holland. Gick under senare år som dagtåg på den svenska sträckan och utgjordes av DSB AB+B+B.


Holländsk liggvagn (NS Bc) gick i alla fall sommaren 1968 Stockholm - Hoek van Holland i tåg 225. Minns att den var blå och gick intill den gröna SNCF-vagnen till Paris.

Man lär sig något nytt. Torde dock gått rätt få år, finns inte kvar i tidtabellen några år in på 70-talet och på en bild på den franska liggvagnen 1970 så syns den inte (men kan ju förstås gått i annat tåg denna tågplan).

Tillagt: hittade en gammal tråd på ett forum, verkar som det började rulla liggvagnar redan 1965 både till Paris och Hoek v H.

/Måns

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av N_Rallaren, Sunday, September 10, 2023, 21:29 (234 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I min enfald har jag utgått från att det inte gått några utländska sittvagnar på svenska spår, men uppenbarligen har jag fel. Jag breddar därför frågeställningen även till sittvagnar.

Vagnar i tåg till kontinenten.

av BJ, Sunday, September 10, 2023, 23:30 (233 dagar sedan) @ N_Rallaren

Tre DSB vagnar efter Rc-loket är sittvagnar. Närmast loket en 1 och 2 klass. Norrköping 1985.[image]
DSB vagn parkerad NRK 85
[image]
Även här syns en DSB vagn NRK 85
[image]
Malmö 80 tal
[image]
DB liggvagn GBG 80tal
[image]

BJ

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Lennart Petersen, Monday, September 11, 2023, 02:31 (233 dagar sedan) @ N_Rallaren

I min enfald har jag utgått från att det inte gått några utländska sittvagnar på svenska spår, men uppenbarligen har jag fel. Jag breddar därför frågeställningen även till sittvagnar.

Ja bl.a gick ju mycket norska vagnar i tågen Norge-Sverige och. DSB-vagnar gick på. Vkb .
Det hela byggde på utjämningssystemet där vagnar som gick i utlandet skulle balanseras av att det landet de gick i skulle köra lika många vagnkilometer i det andra landet. SJ körde ju många vagnar mellan Helsingör-Köpenhamn så. DSB fick köra motsvarande i Sverige och allt räknades i vagnkilometer. Principen var också att biljettavgifterna tillföll den järnväg där vagnarna rullade men tilläggsavgifter för sovvagn och liggvagn tillföll vagnens ägare.

Liggvagnar i tåg till kontinenten. Svenska vagnar

av Leif B, Saturday, September 09, 2023, 21:57 (235 dagar sedan) @ N_Rallaren

Här på forumet har ju tågsammansättningar och vagnstyper för färjetåg till och från kontinenten under efterkrigstiden fram till milleniumskiftet diskuterats från tid till annan. Det finns också mycket matnyttigt om de sovvagnar som nyttjades.

Jag hittar emellertid inte så mycket information om de liggvagnar (DR, DB, SJ?) som gick i de olika tågen. Jag är nyfiken både på trafiken över Helsingborg och Trelleborg. Då mitt intresse gäller ett modelljärnvägsprojekt är jag förutom vagnstyper intresserad av färgsättning av vagnarna under olika perioder.

De enda svenska liggvagnar som gått nere på Kontinenten, är väl Berlin Night Express som efter mycket om och men fick köra med svenska BC2-vagnar trots att de har svensk lastprofil. Att de är kortare än tyska vagnar bidrog väl till att de klarade fria rummet även i kurvor, troligen ett skäl till att BC4 inte användes.

Svenska sittvagnar till Kontinenten i "modern tid" har väl bara varit AB8K. De gick tydligen till alla möjliga destinationer nere i Europa. Hur länge gick de i utlandstrafik?

Och i "gamla tider"? Hur länge gick det svenska sovvagnar via Trelleborg - Sassnitz, fram till krigsutbrottet 1939 eller även efter 1945? Gick det även svenska sittvagnar?

Liggvagnar i tåg till kontinenten.

av Winther, Monday, September 11, 2023, 21:12 (233 dagar sedan) @ N_Rallaren

Hej
Der findes en dansk bog som hedder "Internationale tog via Øresund" den beskriver trafikken mellem Danmark/kontinentet og Sverige.
VH. Bent