Uppställda godsvagnar på banan mellan Falun-Grycksbo, bilder (Fordon: vagnar)

av Ulfe, Monday, September 11, 2023, 08:25 (454 dagar sedan)

Körde på väg 69 mellan Grycksbo och Falun igår, 10/9-23, och såg uppställda godsvagnar på en lång sträcka av järnvägen, mellan Bengtsarvet och Smedsarvet, se länk Eniro.
https://kartor.eniro.se/?c=60.673567,15.523295&z=15
Vagnarna stod uppdelade i tågsätt av till synes normal godstågslängd, jag observerade cirka 5-6 tågsätt. Det är en svår vägsträcka att stanna på. Länk Google.
https://www.google.com/maps/@60.6711063,15.5316192,3a,75y,158.02h,75.7t/data=!3m6!1e1!3...

Jag är inte så insatt i godsvagnarnas värld, är de uttjänta eller är det för lågkonjunkturen?
Eller i väntan på ombyggnad?

[image]
Grycksbo mot nordväst.
Länk banvakt. https://banvakt.se/falun-rattvik/grycksbo/

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Kort koppling av vagnen ovan, vad används den till?

Uppställda godsvagnar på banan mellan Falun-Grycksbo, bilder

av Ulfe, Monday, September 11, 2023, 09:41 (454 dagar sedan) @ BJ

Tack för svar och länk, skickar med en bild på ovansidan av vagnen.

[image]

av Carl-Johan, Monday, September 11, 2023, 10:15 (454 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
märkt som
S-SJ 42 74 437 009 i mars 2018
Ett antal Laagrs-w992 stod länge i Helsingborgs godsbangård men är nu flyttade.

av Merlin, Friday, September 15, 2023, 00:03 (450 dagar sedan) @ Ulfe

Green Cargo sätter ju ut sina vagnar lite överallt så inte andra järnvägsbolag skall kunna nyttja vissa spår eller göra det svårare runt om i Sverige.

av Björn Arvidsson, Friday, September 15, 2023, 15:18 (450 dagar sedan) @ Merlin

Green Cargo sätter ju ut sina vagnar lite överallt så inte andra järnvägsbolag skall kunna nyttja vissa spår eller göra det svårare runt om i Sverige.

Hur mycket sanning är det i det påståendet?

av Henrik H, Tuesday, September 19, 2023, 11:22 (446 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Hej
Eller är det en konsekvens av att man har spårsanerat för mycket runt om i landet. Dvs det har blivit brist på uppställningsspår

av Göran Kannerby, Tuesday, September 19, 2023, 11:40 (446 dagar sedan) @ Henrik H

Hej
Eller är det en konsekvens av att man har spårsanerat för mycket runt om i landet. Dvs det har blivit brist på uppställningsspår

Fast sådan uppställning förekom redan innan spårsaneringarna påbörjats. Jag är helt säker på att den var aktuell redan på 1980-talet.

I detta historiska forum känner jag anledning att ställa frågan när fordonsuppställning på nedlagd linje första gången förekom.

Mina egna observationer från 1980-talet härrör sig från linjerna Anderstorp-Gislaved samt SSJ norr om Kärreberga.

av Björn Arvidsson, Tuesday, September 19, 2023, 12:53 (446 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Hej

Fast sådan uppställning förekom redan innan spårsaneringarna påbörjats. Jag är helt säker på att den var aktuell redan på 1980-talet.

I detta historiska forum känner jag anledning att ställa frågan när fordonsuppställning på nedlagd linje första gången förekom.

Mina egna observationer från 1980-talet härrör sig från linjerna Anderstorp-Gislaved samt SSJ norr om Kärreberga.

Att det står fordon uppställda på linjen mot Grycksbo beror på vad jag läst på andra håll att Bangården i Falun håller på att renoveras.