Yo1s 661 och Fagertsa Järnverks lok 3 i Fagersta 1963 (Järnväg allmänt)
Bägge bilderna den den 25/8 1963
av Torbjörn Jansson, Monday, September 11, 2023, 22:00 (22 dagar sedan)
Bägge bilderna den den 25/8 1963
av Eje Larsson, Tuesday, September 12, 2023, 19:29 (21 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Tack för att du delar med dig av din skatt!
av Torbjörn Jansson, Tuesday, September 12, 2023, 19:36 (21 dagar sedan) @ Eje Larsson
Väl bekomme och det är alltid trevligt att dela med mig, varför sitta och klämma på dessa för mig själv... ?
av Eje Larsson, Tuesday, September 12, 2023, 19:43 (21 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Jag håller helt med dig, men alla har tyvärr inte den inställningen.
av Lennart Fransson, Tuesday, September 12, 2023, 20:13 (21 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Väl bekomme och det är alltid trevligt att dela med mig, varför sitta och klämma på dessa för mig själv...?
Jag delar helt Ejes uppfattning att det är av stort värde att du delar med dig av dina bilder.
av janis08, Tuesday, September 12, 2023, 20:31 (21 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Angående ångloket på bilden: ursprungligen SJ N 1303, 1934 sålt Fagersta Bruk AB N 3, 1966 slopat, 1967 skrotat i Fagersta. Loket tillverkades av Motala Verkstad med nr 235/1917.
av Anders Sandgren, Bredäng, Wednesday, September 13, 2023, 16:22 (20 dagar sedan) @ janis08
Vad är känt om ursprunget till tenderplogen som står bakom loket? Något ånglok som bruket haft någonstans eller inköpt? ser litet märklig med överliggande fjäderpaket men bredare överbyggnad som nog är mer sentida än tendern.
av Conny Sernfalk, Saturday, September 23, 2023, 11:34 (10 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Vad är känt om ursprunget till tenderplogen som står bakom loket? Något ånglok som bruket haft någonstans eller inköpt? ser litet märklig med överliggande fjäderpaket men bredare överbyggnad som nog är mer sentida än tendern.
Är du säker på att det överhuvudtaget är f.d tender?
Inget av brukets kända egna lok var tenderlok. Däremot köpte bruket in ånglok för skrotning.
Tack till Torbjörn för fotot.
Från Ånglok vid Statens Järnvägar
av Torbjörn Jansson, Wednesday, September 13, 2023, 10:33 (20 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Väl bekomme och det är alltid trevligt att dela med mig, varför sitta och klämma på dessa för mig själv...?
Jag delar helt Ejes uppfattning att det är av stort värde att du delar med dig av dina bilder.
Tack, delad glädje är dubbel glädje... !
av Ulfe, Fagersta, Wednesday, September 13, 2023, 09:01 (21 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Stort tack för gamla bilder från min nuvarande hemort och alla andra bilder du lagt ut, jag flyttade hit 1987.
Bild på digitalt museum när lok 3 var under ånga, hittar inte något årtal när bilden är tagen.
https://digitaltmuseum.se/021018125316/fagersta-bruks-ab-lok-3-n
av Torbjörn Jansson, Wednesday, September 13, 2023, 10:32 (20 dagar sedan) @ Ulfe
Stort tack för gamla bilder från min nuvarande hemort och alla andra bilder du lagt ut, jag flyttade hit 1987.
Bild på digitalt museum när lok 3 var under ånga, hittar inte något årtal när bilden är tagen.
https://digitaltmuseum.se/021018125316/fagersta-bruks-ab-lok-3-n
För all del, väl bekomme... !
av Stig Lagergren, Saturday, September 23, 2023, 18:43 (10 dagar sedan) @ Ulfe
Så här såg loket ut 11 augusti 1966.
En liten rolig historia i sammanhanget.
Någon gång under senare delen av 50-talet skulle loket köras för egen maskin från Fagersta till CV i Örebro. Det bar sig inte bättre än att man drabbades av vattenbrist och skulle försöka ta vatten i Krampen. Krampens två brunnar var inte lämpade för att vattna ånglok. Det ledde till att den brunn som försörjde södra delen av Krampen (ett arv från Rysslägret) sinade. En av de boende där var mindre glad och undrade om det var vi ungar som roat oss med att spola bort vatten. Den andra brunnen (vid stationen) var inte att tänka på.
Det slutade med att loket kopplades sist i persontåg 603. Hur historien slutade vet jag inget om, men man kan väl anta att 603 drabbades av en viss försening.