Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39 (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, September 16, 2023, 18:21 (315 dagar sedan)

Nu har det blivit dags för septemberomgången av Björn Alnebos bilder. Även denna månad är det SJK:s utfärd till Österskär den 22 februari 1970 det handlar om.

Månadens bilder är i inbördes kronologisk ordning, dock inte i förhållande till förra månadens bilder. Ett par av bilderna är äldre än några av de bilder jag visade förra månaden. Det får ni ha överseende med.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK under rangering i Österskär, februari 1970.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970. Om jag tolkar de här bilderna rätt körde utfärdståget fram till plattformen igen efter att det ordinarie tåget hade avgått. Vad säger ni som var med på den här utfärden för 53 år sedan?

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Viggbyholm, februari 1970.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Viggbyholm, februari 1970.

[image]
Roslags Näsby stn, februari 1970. Här känner jag knappt igen mig, även om jag var där och dokumenterade några år innan stationshuset revs 2019. Det ser ganska ödsligt ut bakom stationen. Uppenbarligen var det en del tomma ytor där 1970.

[image]
Roslags Näsby stn, februari 1970.

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970.

Tack för alla kommentarer förra månaden. Diskussionen pågick ända till i söndags. Björns bilder väcker uppenbarligen många minnen till liv, särskilt bland Roslagsbanans pensionärer. :-)

Vi är snart klara med Björns bilder från Roslagsbanan. Efter det kommer jag att övergå till att visa Björns järnvägsbilder från övriga Sverige som jag också har skannat in. En omgång av de bilderna har jag redan visat: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 1. Det blir ett par omgångar sådana bilder att se fram emot.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Göran Kannerby, Saturday, September 16, 2023, 20:36 (315 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?

En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Överkörmästaren, Saturday, September 16, 2023, 20:51 (315 dagar sedan) @ Göran Kannerby

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!

Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Thomas Tell, Sunday, September 17, 2023, 00:33 (314 dagar sedan) @ Överkörmästaren

SJKs föreningsstämma var den 21 februari och resan gjordes den 22 februari. Avgång från Östra klocka 10.00 och åter kl 13.30 enligt tidningen Tåg.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Göran Kannerby, Sunday, September 17, 2023, 13:04 (314 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!


Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?

Förlåt om jag var otydlig, men min hypotes var att skyltningen avsåg ett tåg som avgått strax innan SJKs ankom. Det finns ingen naturlag som leder till att skyltning försvinner direkt när skyltat tåg avgått.

Det förefaller dock troligt att tåget istället ankom i tid att växlas undan innan avgången kl 13.33.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Överkörmästaren, Sunday, September 17, 2023, 13:08 (314 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!


Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?


Förlåt om jag var otydlig, men min hypotes var att skyltningen avsåg ett tåg som avgått strax innan SJKs ankom. Det finns ingen naturlag som leder till att skyltning försvinner direkt när skyltat tåg avgått.

Det förefaller dock troligt att tåget istället ankom i tid att växlas undan innan avgången kl 13.33.

Det ska ha varit något arrangemang kopplat till spårledningarna som tog bort skyltningen. Om det var infört 1970 vete dock tusan :-)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Göran Kannerby, Sunday, September 17, 2023, 14:18 (314 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!


Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?


Förlåt om jag var otydlig, men min hypotes var att skyltningen avsåg ett tåg som avgått strax innan SJKs ankom. Det finns ingen naturlag som leder till att skyltning försvinner direkt när skyltat tåg avgått.

Det förefaller dock troligt att tåget istället ankom i tid att växlas undan innan avgången kl 13.33.


Det ska ha varit något arrangemang kopplat till spårledningarna som tog bort skyltningen. Om det var infört 1970 vete dock tusan :-)

Tillkommer också frågan om det alltid fungerade perfekt.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av mamma Ulla, Sunday, September 17, 2023, 14:26 (314 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Det ska ha varit något arrangemang kopplat till spårledningarna som tog bort skyltningen. Om det var infört 1970 vete dock tusan :-)

Kanske. Eller så tänker du på det arrangemang som gjordes på 80-talet, att skyltningen upphörde i samma ögonblick som konduktören vred på nyckeln som startade A-signalen.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Thomas Tell, Sunday, October 01, 2023, 23:45 (299 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!


Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?


Förlåt om jag var otydlig, men min hypotes var att skyltningen avsåg ett tåg som avgått strax innan SJKs ankom. Det finns ingen naturlag som leder till att skyltning försvinner direkt när skyltat tåg avgått.

Det förefaller dock troligt att tåget istället ankom i tid att växlas undan innan avgången kl 13.33.

[image]

Här en bild från 11 december 1971. Klockan är 13.46 men på skylten står det fortfarande avgångstid 13.35. Man har inte tagit bort den inaktuella tiden här heller.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Jonny Saljefeldt, Monday, October 02, 2023, 07:03 (299 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Stockholm Ö, februari 1970. Jag förstår inte varför skylten till spår 3 visar att det ska gå ett tåg till Lindholmen kl. 13.33. Det är väl SJK:s utfärdståg som står inne på spår 3, eller tar jag fel?


En gissning är att det skyltade tåget avgått strax innan SJK-tåget ankom.

Tack för bilderna!


Nä, du ser ju att de var i Roslags Näsby 12.48 så de bör ha kommit in till Östra i alla fall 13.05.

(Klockan på Östra syns lite dåligt men är kanske trasig, tycker att den står på kvart över eller möjligen halv fyra…)

13.33 är naturligtvis nästa tåg från spår 3, vad skulle man annars ha skyltat?


Förlåt om jag var otydlig, men min hypotes var att skyltningen avsåg ett tåg som avgått strax innan SJKs ankom. Det finns ingen naturlag som leder till att skyltning försvinner direkt när skyltat tåg avgått.

Det förefaller dock troligt att tåget istället ankom i tid att växlas undan innan avgången kl 13.33.


[image]

Här en bild från 11 december 1971. Klockan är 13.46 men på skylten står det fortfarande avgångstid 13.35. Man har inte tagit bort den inaktuella tiden här heller.
/tell

Jag tycker det ser ut som att avgångstiden är 14.35.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Bobo L, Tuesday, September 19, 2023, 17:52 (312 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK under rangering i Österskär, februari 1970.

Vem är föraren i det lokala kontrollrummet? Och ja, Sundbybergar´n på fotsteget.

(De där rejäla fotstegen på loken fanns alltså redan på SJ-tiden? Var de original, eller en förbättring som något skyddsombud grälat fram? Bra shit i alla fall, säger jag som åkt många kilometer på de där fotstegen. Motorvagnarna hade däremot miserabelt trånga fotsteg, där klev man ogärna upp med ståltåhättade Graningekängor på fötterna!)

I bakgrunden står kiosken som levde vidare i 10-15 år till innan den först expanderade en smula och sedan försvann för gott (?). (Kom det inte en miniaffär som konkurrerade ut kiosken från orten? **grubblar**)

På lokets buffertplanka i den närmaste änden hänger en "kalvskalle" dvs en adapter mellan de gamla kringelkopplen och de modernare Scharfenbergskopplen.

Öknamnet "kalvskalle" förstår alla som brottats med en yster kalv :-P

Och hur var det, visst hade SRJ beställt Scharfenbergskopplen från Tyskland, men en mindre skärmytsling mellan Tyskland och några andra länder på 1940-talet fördröjde leveranserna så mycket att SRJ (?) letade upp en mindre mekanisk verkstad (dvs en LITEN mekanisk industri, inte en ganska omekanisk industri :-D ) belägen vid sjön där Wasa-Gurra kallades dräng-jävel av gårdshustrun och blev utslängd ur köket framför näsan på danskarnas fogdar som letade efter upprorsmakaren som skulle finnas nånstans på bygden. Jaja, en skröna, men en bra sådan! :-)


[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Österskär, februari 1970.

Om jag tolkar de här bilderna rätt körde utfärdståget fram till plattformen igen efter att det ordinarie tåget hade avgått. Vad säger ni som var med på den här utfärden för 53 år sedan?

Aaaah, en mindre landsortsstation :-) Tåget ska strax bege sig norrut mot Åkersberga och Stockholm. I bakgrunden postanstalten som även hyste en järnvägsstation, och till höger en Amazon -63:a. Californiavit eller Pärlvit? Därtill även en orange hytt för telefontelefon.

Längre bort syns dels godsmagasinet och det gamla lokstallet som vid den här tiden hyste en galvaniseringsindustri vilken 35-40 år senare orsakade grav huvudvärk för mig, en SL-projektledare och en miljöinspektör i kommunen.

[image]

Roslags Näsby stn, februari 1970. Här känner jag knappt igen mig, även om jag var där och dokumenterade några år innan stationshuset revs 2019. Det ser ganska ödsligt ut bakom stationen. Uppenbarligen var det en del tomma ytor där 1970.

Nja, tomt var det nog inte, men en gles skara av låga villor och enstaka flerfamiljshus, likaledes i två våningar. Titta på den nedan länkade satellitbilden från 1960, och klicka gärna i högerkanten för att istället visa 1975 års bild.

https://kartbild.com/#16/59.4370/18.0515/0x4


Tack för ditt arbeta med att göra dessa bilder visningsbara! Som du ser är vi många som uppskattar dem! :-)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Pirpen, Tuesday, September 19, 2023, 20:25 (312 dagar sedan) @ Peter Bolin

Har kollat alla Björns fantastiska bilder, som du har lagt upp. Man har längtat efter varje månadsomgång!

Tror faktiskt att det var Roslagsbanan, som gjorde mig till tågnörd. Många gånger räckte det att bara åka till Stockholm Ö och stå och titta på alla tågen, som ankom och avgick. Gillade loktågen mest och tyckte det var riktigt häftigt att se, när dom gjorde rundgång. Kanske därför jag inte gillar motorvagnstågen av idag!?

En undran bara, tog Björn några (eller många) bilder av Saltsjöbanan?

Bästa hälsningar

Pirpen

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 39

av Peter Bolin, Tuesday, September 19, 2023, 21:37 (312 dagar sedan) @ Pirpen

Jag fick låna hem Björns pärm med järnvägsnegativ för inskanning 2019, och där fanns det inga bilder från Saltsjöbanan med. Det är väl dock inte omöjligt att han tog bilder även av den banan.

Som jag redan berättat flera gånger var det även i mitt fall Roslagsbanan som låg till grund för mitt järnvägsintresse. Resan från Djursholms Ösby till Djursholms Framnäsviken i maj 1968 och åsynen av resterna av hamnspåret satte djupa spår hos mig som fyraåring.

Det är några bilder från Roslagsbanan kvar att visa, så än är det inte slut. Jag har även fått ett par trevliga Roslagsbanebilder av Peter Sjunnefeldt som jag kommer att visa som ett litet mellanspel innan jag övergår till Björns bilder från andra järnvägar.

/Peter Bolin