Första förkortaste bankilometern (Bana)
Vilken var den första förkortaste bankilometern i Sverige(eller banfoten(innan metersystemet infördes räknades banornas längd i fot))
av mormorsgruvan, Thursday, October 12, 2023, 07:55 (471 dagar sedan)
Vilken var den första förkortaste bankilometern i Sverige(eller banfoten(innan metersystemet infördes räknades banornas längd i fot))
av mormorsgruvan, Thursday, October 12, 2023, 16:00 (470 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Kan det möjligtvis vara linjeomläggningen mellan Varberg och Himle där järnvägen går i en kurva nära kusten, eller kan det möjligtvis vara linjeomläggningen vid Hok.
av Harald, Friday, October 13, 2023, 13:37 (470 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Kan det möjligtvis vara linjeomläggningen mellan Varberg och Himle där järnvägen går i en kurva nära kusten, eller kan det möjligtvis vara linjeomläggningen vid Hok.
Varberg kan uteslutas i alla fall. Den omläggningen skedde 1920. Det finns ju flera linjeomläggningar på 1910-talet, t.ex. Hagalundstunneln 1911.
av HP, Friday, October 13, 2023, 20:40 (469 dagar sedan) @ Harald
Kan det möjligtvis vara linjeomläggningen mellan Varberg och Himle där järnvägen går i en kurva nära kusten, eller kan det möjligtvis vara linjeomläggningen vid Hok.
Varberg kan uteslutas i alla fall. Den omläggningen skedde 1920. Det finns ju flera linjeomläggningar på 1910-talet, t.ex. Hagalundstunneln 1911.
När lades linjen om här och där mellan Göteborg och Alingsås? Var det inte rätt tidigt efter ett skred? Och då kanske linjen blev längre?
Edit: Verkar ha varit kring dubbelspårsutbyggnad 1910-talet. Raset var 1913. Sedan byggdes lite tunnlar kring Rönninge och Huddinge kring den tiden.
Hm, kommer inte på något som ändrats tidigare?
Kan tilläggas flera linjeomläggningar Tranås-Mjlöby i samband med dubbelspårsbygget på 30-talet. Men nu går vi OT./HP
av Harald, Sunday, October 15, 2023, 19:29 (467 dagar sedan) @ HP
Kan det möjligtvis vara linjeomläggningen mellan Varberg och Himle där järnvägen går i en kurva nära kusten, eller kan det möjligtvis vara linjeomläggningen vid Hok.
Varberg kan uteslutas i alla fall. Den omläggningen skedde 1920. Det finns ju flera linjeomläggningar på 1910-talet, t.ex. Hagalundstunneln 1911.
När lades linjen om här och där mellan Göteborg och Alingsås? Var det inte rätt tidigt efter ett skred? Och då kanske linjen blev längre?Edit: Verkar ha varit kring dubbelspårsutbyggnad 1910-talet. Raset var 1913. Sedan byggdes lite tunnlar kring Rönninge och Huddinge kring den tiden.
Hm, kommer inte på något som ändrats tidigare?
Som sagt Hagalundstunneln 1911. Det är vad jag kan komma på den första linjeförkortningen på statsbanenätet. Så har vi ju den tidigare nämnda omläggningen vid Hok. Där vet vi väl inte hur man gjorde, alltså om man gjorde en konnektion eller om man ändrade längdmätningen fram till Nässjö.
av Göran Kannerby, Monday, October 16, 2023, 18:03 (466 dagar sedan) @ Harald
Kan det möjligtvis vara linjeomläggningen mellan Varberg och Himle där järnvägen går i en kurva nära kusten, eller kan det möjligtvis vara linjeomläggningen vid Hok.
Varberg kan uteslutas i alla fall. Den omläggningen skedde 1920. Det finns ju flera linjeomläggningar på 1910-talet, t.ex. Hagalundstunneln 1911.
När lades linjen om här och där mellan Göteborg och Alingsås? Var det inte rätt tidigt efter ett skred? Och då kanske linjen blev längre?Edit: Verkar ha varit kring dubbelspårsutbyggnad 1910-talet. Raset var 1913. Sedan byggdes lite tunnlar kring Rönninge och Huddinge kring den tiden.
Hm, kommer inte på något som ändrats tidigare?
Som sagt Hagalundstunneln 1911. Det är vad jag kan komma på den första linjeförkortningen på statsbanenätet. Så har vi ju den tidigare nämnda omläggningen vid Hok. Där vet vi väl inte hur man gjorde, alltså om man gjorde en konnektion eller om man ändrade längdmätningen fram till Nässjö.
Hur man gjorde då vet jag inte, men sedan länge saknas konnektion vid Hok. För övrigt är Nässjö "nolla" så man behövde ändra ända till Halmstad.
av Harald, Monday, October 16, 2023, 20:25 (466 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Som sagt Hagalundstunneln 1911. Det är vad jag kan komma på den första linjeförkortningen på statsbanenätet. Så har vi ju den tidigare nämnda omläggningen vid Hok. Där vet vi väl inte hur man gjorde, alltså om man gjorde en konnektion eller om man ändrade längdmätningen fram till Nässjö.
Hur man gjorde då vet jag inte, men sedan länge saknas konnektion vid Hok. För övrigt är Nässjö "nolla" så man behövde ändra ända till Halmstad.
På HNJ-tiden var Halmstad nollpunkt. SJ vände riktning på flera av de f.d. HNJ-banorna 1949.
av Ola Almquist, Monday, October 16, 2023, 22:59 (466 dagar sedan) @ Harald
Som sagt Hagalundstunneln 1911. Det är vad jag kan komma på den första linjeförkortningen på statsbanenätet. Så har vi ju den tidigare nämnda omläggningen vid Hok. Där vet vi väl inte hur man gjorde, alltså om man gjorde en konnektion eller om man ändrade längdmätningen fram till Nässjö.
Hur man gjorde då vet jag inte, men sedan länge saknas konnektion vid Hok. För övrigt är Nässjö "nolla" så man behövde ändra ända till Halmstad.
På HNJ-tiden var Halmstad nollpunkt. SJ vände riktning på flera av de f.d. HNJ-banorna 1949.
Det finns det en tråd om, här.