Stålslipers (Bana)

av mormorsgruvan, Thursday, October 26, 2023, 08:09 (449 dagar sedan)

Stålslipers i Palestina år 1920. Vad kan vara anledningen. Brist på trä ?

Stålslipers

av Göran Kannerby, Thursday, October 26, 2023, 08:48 (449 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stålslipers i Palestina år 1920. Vad kan vara anledningen. Brist på trä ?

... och/eller risk för skadedjursangrepp?

Stålslipers

av mormorsgruvan, Saturday, November 04, 2023, 08:21 (440 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?

Stålslipers

av Överkörmästaren, Saturday, November 04, 2023, 14:43 (439 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?

Det framgår väl på samma ställe som där du läste att det fanns stålslipers!

Stålslipers

av Göran Kannerby, Saturday, November 04, 2023, 21:37 (439 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?

Jag hittar inget om 1920 eller 1954, men här och här finns en del relevant information.

Stålslipers

av John T, Sunday, November 05, 2023, 01:10 (439 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?


Jag hittar inget om 1920 eller 1954, men här och här finns en del relevant information.

Stålslipers i Mozambique och Rhodesia år 1954.
Men vilka linjer var det som byggdes i Palestina år 1920, Mozambique och Rhodesia år 1954 ?


Jag hittar inget om 1920 eller 1954, men här och här finns en del relevant information.

Originalartiklarna, ej maskinöversatta och utan odräglig reklam:

Palestine railways

Mozambique Ports and Railways

Stålslipers är aktuella idag

av Christer Brimalm, Saturday, November 04, 2023, 09:48 (440 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Brist på trä och skadedjursangrepp var viktiga skäl till att använda stålslipers från början.
Men det finns också andra egenskaper hos stålsliprar som gjort att de kommit till användning i större utsträckning än man kanske tror, då de är ganska litet bekanta i Sverige.
Intresset har ökat på senare år på många håll. T ex i Storbritannien.

Stålsliprar är lättare än träsliprar och än mer så i förhållande till betongsliprar.De kräver mindre ballast och är smidigare att transportera. Man kan blanda stål- och träsliprar i samma spår,vilket inte funkar med trä och betong. Stålet kan återvinnas till 100 %. M.m.

Så stålsliprar är modern teknik och inte bara historia....

Stålslipers är aktuella idag

av Anders Ljung, Saturday, November 04, 2023, 22:36 (439 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Här en bild från Harz-banorna (tio år sen ung.)

[image]

Två långa bitar I-balk med två korta bitar. Sitter som berget i alla riktningar enligt en kunnig bekant.

Stålslipers är aktuella idag

av BD, Sunday, November 05, 2023, 12:34 (438 dagar sedan) @ Anders Ljung

Här en bild från Harz-banorna (tio år sen ung.)

[image]

Två långa bitar I-balk med två korta bitar. Sitter som berget i alla riktningar enligt en kunnig bekant.

[image]

Men det är nog besvärligt att stoppa ballasten på plats för att den ska sitta som berget.

[image]

Är nog besvärligt att stoppa en sådan ordentligt.

[image]

När Transiranska banan byggdes användes ofta stålslipers från du Wendel. Men numera verkar det som att användandet av stålslipers i Iran har upphört.

Stålslipers Danmark

av mormorsgruvan, Saturday, November 04, 2023, 14:32 (439 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En järnväg på Norra Själland har väl haft stålslipers ?