4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960 (Fordon: vagnar)

av H R Lorin, Thursday, November 02, 2023, 16:59 (199 dagar sedan)

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Överkörmästaren, Thursday, November 02, 2023, 17:28 (199 dagar sedan) @ H R Lorin

Tycker att det ser ut som boggier, gissningsvis centrumtappsboggier utan vaggbalk men med glidklotsar direkt mot vagnsunderredet?

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Granis, Thursday, November 02, 2023, 19:38 (199 dagar sedan) @ H R Lorin

Ursprunglig littera Mo, (boggi)malmvagn alltså. Byggd 1917. Systervagnarna 284-287 verkar senare byggts om med kolskrov, litt Lo då. Men denna till flakvagn alltså. Finns även på foto från året efter, då uppställd vid "stupet" i infarten till Stockholm Ö.

/ L G

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Kjell Friberg, Thursday, November 02, 2023, 21:06 (199 dagar sedan) @ Granis

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Björn Arvidsson, Thursday, November 02, 2023, 21:31 (199 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.

Nog ser det ut som att det är boggier på vagnen. I vart fall sitter varje hjulgrupp i varsina 2 underreden som sedan vagnen vilar på

Definitionen för boggier?

av BD, Friday, November 03, 2023, 09:53 (198 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.

Är inte det definitionen för boggier?

Definitionen för boggier?

av Göran Kannerby, Friday, November 03, 2023, 10:02 (198 dagar sedan) @ BD

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.


Är inte det definitionen för boggier?

Menar inte Kjell att det är fyra individuellt upphängda (vridbara) axlar som är länkade parvis?

En boggi definieras väl som att (minst) två hjulaxlar är monterade tillsammans i en enhet som är vridbar i förhållande till fordonet?

Definitionen för boggier?

av Björn Arvidsson, Friday, November 03, 2023, 12:23 (198 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.


Är inte det definitionen för boggier?


Menar inte Kjell att det är fyra individuellt upphängda (vridbara) axlar som är länkade parvis?

En boggi definieras väl som att (minst) två hjulaxlar är monterade tillsammans i en enhet som är vridbar i förhållande till fordonet?

Vilket det ser ut att vara på vagnen i fråga.

Definitionen för boggier? Fyraxlig länkaxelvagn

av Leif B, Friday, November 03, 2023, 13:00 (198 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.


Är inte det definitionen för boggier?


Menar inte Kjell att det är fyra individuellt upphängda (vridbara) axlar som är länkade parvis?

En boggi definieras väl som att (minst) två hjulaxlar är monterade tillsammans i en enhet som är vridbar i förhållande till fordonet?


Vilket det ser ut att vara på vagnen i fråga.

Som jämförelse en bild på en fyraxlig länkaxelvagn, d.v.s. en vagn med "fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar".

Definitionen för boggier? Fyraxlig länkaxelvagn

av Göran Kannerby, Friday, November 03, 2023, 17:49 (198 dagar sedan) @ Leif B

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.


Är inte det definitionen för boggier?


Menar inte Kjell att det är fyra individuellt upphängda (vridbara) axlar som är länkade parvis?

En boggi definieras väl som att (minst) två hjulaxlar är monterade tillsammans i en enhet som är vridbar i förhållande till fordonet?


Vilket det ser ut att vara på vagnen i fråga.


Som jämförelse en bild på en fyraxlig länkaxelvagn, d.v.s. en vagn med "fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar".


Jag blir inte så mycket klokare av det. Hur kan man enkelt (på en bild) se skillnad på länkaxelvagnar och boggie-vagnar?

Definitionen för boggier? Fyraxlig länkaxelvagn

av Björn Arvidsson, Friday, November 03, 2023, 18:28 (198 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Vagnen har inte boggier utan fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar.


Är inte det definitionen för boggier?


Menar inte Kjell att det är fyra individuellt upphängda (vridbara) axlar som är länkade parvis?

En boggi definieras väl som att (minst) två hjulaxlar är monterade tillsammans i en enhet som är vridbar i förhållande till fordonet?


Vilket det ser ut att vara på vagnen i fråga.


Som jämförelse en bild på en fyraxlig länkaxelvagn, d.v.s. en vagn med "fyra länkaxlar i två grupper om vardera två axlar".

Jag blir inte så mycket klokare av det. Hur kan man enkelt (på en bild) se skillnad på länkaxelvagnar och boggie-vagnar?

på 4-axlig länkaxelvagn sitter axlarna direkt i ramverket på fordonet. På bilden i startinlägget ser man om man förstorar lite att axlarna sitter i par på särskilda underreden som sedan vagnen är på. Alltså bör vagnen på bilden i starten på inlägget vara en boggievagn

Definitionen för boggier?

av mormorsgruvan, Friday, November 03, 2023, 15:02 (198 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Läst ur svenska akedemins ordbok "kring en vertikal tapp vridbart underställ vid underrede på järnvägs- o. spårvägsvagnar. Vid lokomotiv; ofta inbegripande de på underställets löpaxel/axlar sittande hjulen."
_
"Boggievagnen har.... fått sitt namn däraf, att vagnskorgen hvilar icke direkt på axellagren utan på tvänne små vagnar, som i England kallas boggies."

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Thomas Tell, Friday, November 03, 2023, 10:44 (198 dagar sedan) @ Granis

Finns även på foto från året efter, då uppställd vid "stupet" i infarten till Stockholm Ö.

Vagnen står på bilden i Stocksund vill jag hävda.
/tell

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960. Stocksund

av Leif B, Friday, November 03, 2023, 14:13 (198 dagar sedan) @ Thomas Tell

Finns även på foto från året efter, då uppställd vid "stupet" i infarten till Stockholm Ö.


Vagnen står på bilden i Stocksund vill jag hävda.
/tell

Finns även på foto från året efter, då uppställd vid "stupet" i infarten till Stockholm Ö.


Vagnen står på bilden i Stocksund vill jag hävda.
/tell

Stocksund håller jag med om, med "Ängsspåren" som vi nyligen diskuterade i förgrunden och troligen Rosvägen 3 som skymtar uppe på berget. Men står den verkligen uppställd? Jag får det till att den befinner sig på Verkstadsspåret och i så fall måste den ju nästan vara på väg till eller från Mörby, för på verkstadsspåret hade den ju varit i vägen om den stått uppställd mer än högst tillfälligt.

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av johanw, Saturday, November 04, 2023, 00:53 (198 dagar sedan) @ H R Lorin

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]

Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Thomas Tell, Saturday, November 04, 2023, 10:59 (197 dagar sedan) @ johanw

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]


Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan

DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolssrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell

Krigsköp?

av BD, Saturday, November 04, 2023, 12:22 (197 dagar sedan) @ Thomas Tell

DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolsskrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell

Var det månne ett s k "gelegenheitskauf" under kriget enär ursprunglige köparens hemland då befann sig i krig med Tyskland?

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av H R Lorin, Saturday, November 04, 2023, 12:46 (197 dagar sedan) @ Thomas Tell

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]


Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan


DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolssrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell

Kan det verkligen stämma, då måste den ha byggts om ännu en gång, för när jag tog bilden vintern 1960 hade den littera NNo./Hans

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Leif B, Saturday, November 04, 2023, 21:14 (197 dagar sedan) @ H R Lorin

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]


Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan


DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolssrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell


Kan det verkligen stämma, då måste den ha byggts om ännu en gång, för när jag tog bilden vintern 1960 hade den littera NNo./Hans

Den ser ju ut att ha fällbara lämmar både på din bild från 1960 och Lennarts Welanders bild från (troligen) 1961, så då borde väl littera Ob vara korrekt snarare än NNo? Gissar att man inte brydde sig om att märka vagnen när man byggde om den.

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Thomas Tell, Sunday, November 05, 2023, 10:37 (196 dagar sedan) @ H R Lorin

Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell


Kan det verkligen stämma, då måste den ha byggts om ännu en gång, för när jag tog bilden vintern 1960 hade den littera NNo./Hans

Jag tycker det står NNb på bilden men du kanske skrev av litt vid fototillfället.

I listorna står det Ob och vagnen kan knappast ha byggts om till först NNb och sen fått lämmar på fem år. Man kanske tyckte att stolpvagn var NN när de märkte vagnen?
/tell

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av H R Lorin, Sunday, November 05, 2023, 13:40 (196 dagar sedan) @ Thomas Tell

Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell


Kan det verkligen stämma, då måste den ha byggts om ännu en gång, för när jag tog bilden vintern 1960 hade den littera NNo./Hans


Jag tycker det står NNb på bilden men du kanske skrev av litt vid fototillfället.

I listorna står det Ob och vagnen kan knappast ha byggts om till först NNb och sen fått lämmar på fem år. Man kanske tyckte att stolpvagn var NN när de märkte vagnen?
/tell

Du har rätt! När jag synar originalfotot står det NNb. En konstig sak är att all märkning på ramen är kursiv, på "korgen" är den rak. Tack för alla synpunkter på mitt gamla foto. Intressant!
/Hans

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Thomas Tell, Sunday, November 05, 2023, 23:31 (196 dagar sedan) @ H R Lorin

En konstig sak är att all märkning på ramen är kursiv, på "korgen" är den rak. Tack för alla synpunkter på mitt gamla foto. Intressant!
/Hans

Att texten ser kursiv ut beror på att den här skriven på en lutande plåt som du ser lite från sidan. Plåten är en rest från malmvagnen där innehållet rutschade ut via plåten.
/tell

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av H R Lorin, Monday, November 06, 2023, 09:04 (195 dagar sedan) @ Thomas Tell

En konstig sak är att all märkning på ramen är kursiv, på "korgen" är den rak. Tack för alla synpunkter på mitt gamla foto. Intressant!
/Hans


Att texten ser kursiv ut beror på att den här skriven på en lutande plåt som du ser lite från sidan. Plåten är en rest från malmvagnen där innehållet rutschade ut via plåten.
/tell

Där ser man vad ögat kan bli lurat. Tack för informationen!
/Hans

4-axlig godsvagnar - BLJ Qo

av Stefan Olsson, Saturday, November 04, 2023, 16:41 (197 dagar sedan) @ Thomas Tell

BLJ hade två helt lika vagnar, Qo 300 o 301, även de byggda 1917, men av Friedenshütte Feld- und Kleinbahnsbedarfs Gesellschaft, Berlin. Kanske var det någon form av standardvagn, eller hade man helt enkelt lånat ritningar av varandra?

BLJs vagnar hade littera Qo, men blev 1930 i praktiken ombyggda från malmvagnar till "Io". Efter nedläggningen förlorade de sina lämmar och i det skicket finns de i dag på JTJ i Jädraås.

4-axlig godsvagnar - BLJ Qo

av johanw, Saturday, November 04, 2023, 17:42 (197 dagar sedan) @ Stefan Olsson

BLJ hade två helt lika vagnar, Qo 300 o 301, även de byggda 1917, men av Friedenshütte Feld- und Kleinbahnsbedarfs Gesellschaft, Berlin. Kanske var det någon form av standardvagn, eller hade man helt enkelt lånat ritningar av varandra?

BLJs vagnar hade littera Qo, men blev 1930 i praktiken ombyggda från malmvagnar till "Io". Efter nedläggningen förlorade de sina lämmar och i det skicket finns de i dag på JTJ i Jädraås.

BLJ vagnarna verka båda vara bromsade. Bild på Qo 300 längre ner på denna sida. Var någon av DHJ-vagnarna också bromsade? Malmvagnar bör väl ha haft broms...

VH /Johan

En blir tankvagn 1200

av Per Wirback, Monday, November 06, 2023, 08:41 (195 dagar sedan) @ Thomas Tell

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]


Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan


DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolssrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell

En av vagnarna blir använd som underrede till SRJ's tankvagn 1200.
Tankvagn 1200
Tyvärr har jag ingen uppgift om vilken individ som används för detta.

Tankvagnen finns sen många år på ULJ.

/ Per

En blir tankvagn 1200

av Per Wirback, Monday, November 06, 2023, 08:50 (195 dagar sedan) @ Per Wirback

1960 tog jag denna bild på Stockholm Östra. Vagnen, en 4-axlig godsvagn tillhörande Dannemora-Hargs järnväg DHJ NNo 288, stod på ett spår nära bostadsbebyggelsen med en last av något som doldes av en presenning. Vagnen verkar ålderdomlig, är det boggier eller vad? Litteran innehåller dock en boggienolla.[image]


Trevlig vagn, vet någon längd, hjulbas och axelavstånd i boggien? VH /johan


DHJ-boken ger svar.
284-288
självlossande malmvagnar med broms. 285-287 ombyggda till Lo med 520 hl träkolssrov. Ändrat till 430 hl.
Tillverkare: Oberschlesische Eisenbahnbedarf AG, Gleiwitz 1917
längd 8,3 m
Hjulbas 4,5+1,0 m

Efter titt i SRJ sammanställningar 1948-49, 1954 och 1959 ser man följande.

Mo 284 försvann nån gång mellan 1954 och 59
Lo 285 var kvar som Lo 1959
Lo 286 blev NNb någon gång under åren 1949-54
Lo 287 blev NNb någon gång under åren 1954-59
Mo 288 byggdes om till Ob nån gång mellan 1954 och-59.

/tell


En av vagnarna blir använd som underrede till SRJ's tankvagn 1200.
Tankvagn 1200
Tyvärr har jag ingen uppgift om vilken individ som används för detta.

Tankvagnen finns sen många år på ULJ.

/ Per

Hittade nu en uppgift att det är 284 som är ombyggd till tankvagn.
"SRJ Qop 1200, senare märkt med Q12bp men fick aldrig SJ-nummer. Ombyggd från DHJ Mo 284 enligt "Skendöd i Roslagen"
Jvmv forum 2011

/Per

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av Stefan Olsson, Monday, November 06, 2023, 10:17 (195 dagar sedan) @ H R Lorin

Hittade några bilder som kan komplettera tråden. Tyvärr är kvaliteten inte den bästa.

[image]
Obp 324458, fd DHJ 288, har anlänt till Östra station för vidare befordran till Vislanda o skrotning

[image]
Här en bild som kanske visar just denna vagns boggier.

[image]
Till sist en bild som jämför boggierna med de till SRJs NNo-vagnar

Alla bilderna tagna på Östra station sommaren 1970

4-axlig godsvagn på Stockholm Ö 1960

av johanw, Monday, November 06, 2023, 16:03 (195 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Hittade några bilder som kan komplettera tråden. Tyvärr är kvaliteten inte den bästa.

[image]
Obp 324458, fd DHJ 288, har anlänt till Östra station för vidare befordran till Vislanda o skrotning

[image]
Här en bild som kanske visar just denna vagns boggier.

[image]
Till sist en bild som jämför boggierna med de till SRJs NNo-vagnar

Alla bilderna tagna på Östra station sommaren 1970

Tack för upplysande bilder!

Det ser ut som om hjuldiametern är den samma på SRJ NNo och DHJ Obp.

VH

Johan