Lokaltågsvagn littera Co13 (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Sunday, November 12, 2023, 11:14 (179 dagar sedan)

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?

Lokaltågsvagn littera Co13

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, November 12, 2023, 11:25 (179 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?

De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.

Lokaltågsvagn littera Co13

av Olof W, Sunday, November 12, 2023, 12:16 (179 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?


De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.

Nja, var det inte så att man vid trafiktoppar, exempelvis större helger, satte in lokatågsvagnarna som förstärkning i långväga tåg. Så användes B6-vagnarna och jag undrar om inte Co13 användes på samma sätt innan B6 fanns.

/Olof

Lokaltågsvagn littera Co13

av Olof W, Sunday, November 12, 2023, 12:18 (179 dagar sedan) @ Olof W

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?


De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.


Nja, var det inte så att man vid trafiktoppar, exempelvis större helger, satte in lokatågsvagnarna som förstärkning i långväga tåg. Så användes B6-vagnarna och jag undrar om inte Co13 användes på samma sätt innan B6 fanns.

/Olof

På senare åt gick de också i utfärdståg utgående från Göteborg men då inte i SJ-regi.

/Olof

Lokaltågsvagn littera Co13

av Leif B, Sunday, November 12, 2023, 12:24 (179 dagar sedan) @ Olof W

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?


De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.


Nja, var det inte så att man vid trafiktoppar, exempelvis större helger, satte in lokatågsvagnarna som förstärkning i långväga tåg. Så användes B6-vagnarna och jag undrar om inte Co13 användes på samma sätt innan B6 fanns.

/Olof


På senare åt gick de också i utfärdståg utgående från Göteborg men då inte i SJ-regi.

/Olof

Enligt denna tråd ska de ha även använts kring Göteborg och Borås samt i Skåne. Mer här om Borås-trakten.

Lokaltågsvagn littera Co13

av Peter Lidskog, Sunday, November 12, 2023, 13:28 (179 dagar sedan) @ Leif B

Gick även planenligt på Karlsborgsbanan.

Lokaltågsvagn littera Co13

av Björn Arvidsson, Sunday, November 12, 2023, 16:35 (178 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Gick även planenligt på Karlsborgsbanan.

De har även gått i Tåg Stockholm - Göteborg, i Trafik på Norra stambanan, på Malmbanan. med flera

Lokaltågsvagn littera Co13

av ArneL, Sunday, November 12, 2023, 20:13 (178 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?


De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.

Som jag minns det från min barndom i Södertälje bestod lokaltågen till Stockholm av Bo6-vagnar och en F1 med tjänstekupé. Någon gång på 60-talet ersattes F1-vagnen och en Bo6 med en Bo13. Något annat minne av Bo13 på den sträckan har jag inte.

I början av 60-talet kunde jag ibland följa med min far, som var maskinbiträde i Södertälje, och fick prova på att tända gasbelysningen i F1-vagnen. Det krävdes viss försiktighet för att inte glödstrumpan skulle gå sönder. Bo6-vagnarna hade ju elbelysning, så där var det enkelt.
/Arne Larsson

Lokaltågsvagn littera Co13

av Lennart Petersen, Sunday, November 12, 2023, 23:29 (178 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På vilka sträckor insattes dessa vagnar ?


De användes väl nästan uteslutande i lokaltågen kring Stockholm om jag inte minns fel. Exakt vilka sträckor de användes på kan säkert någon annan ha koll på. Ofta ingick de i ett tågsätt som bestod av Co6-vagnar och någon F-vagn.

Stockholm-Nynäshamn kan väl ha varot den sista sträcka där de gick reguljärt

Lokaltågsvagn littera Co13

av tobbe, Monday, November 13, 2023, 11:28 (178 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Har även filmat med lånad videokamera sommaren 1983 på Malmö C ett lokaltåg med Bo13 o B6-vagnar + en finka trol. F1 (2 axl. m plattformar) eller nåt dito. Tåget kom vill jag minnas från Helsingborg enl. skyltning och drogs av en Du2. Efter en stunds uppehåll backades det ut på uppställningsbangården bakom dåvarande ställverkstornet. Då rullade även Y6-motorvagnar, Y3, X9, X7 samt X10/X11 i den första färgsättningen:-) :-) och en Z64 samt ett par Ub-lok i lokalväxlingen. Den miljön o vyerna är idag en saga all idag:-( :-(
tobbe

Lokaltågsvagn littera Co13

av tobbe, Monday, November 13, 2023, 11:39 (178 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Givetvis så drogs alla fjärrtåg som kom o avgick med Rc-lok bl.a. Rc1 o Rc4-lok i en salig blandning.:-P
tobbe

Lokaltågsvagn littera Co13

av Björn Arvidsson, Monday, November 13, 2023, 13:06 (178 dagar sedan) @ tobbe

Har även filmat med lånad videokamera sommaren 1983 på Malmö C ett lokaltåg med Bo13 o B6-vagnar + en finka trol. F1 (2 axl. m plattformar) eller nåt dito. Tåget kom vill jag minnas från Helsingborg enl. skyltning och drogs av en Du2. Efter en stunds uppehåll backades det ut på uppställningsbangården bakom dåvarande ställverkstornet. Då rullade även Y6-motorvagnar, Y3, X9, X7 samt X10/X11 i den första färgsättningen:-) :-) och en Z64 samt ett par Ub-lok i lokalväxlingen. Den miljön o vyerna är idag en saga all idag:-( :-(
tobbe

Efter som de 4 sista 4 B13 (Co13/Bo13) Slopades och köptes av BJs 1974 så har jag svårt att tro att några sådana gick i trafik i Skåne då. Finkan du tänker på är nog FV1 (F5).

Lokaltågsvagn littera Co13

av mamma Ulla, Monday, November 13, 2023, 14:12 (177 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Har även filmat med lånad videokamera sommaren 1983 på Malmö C ett lokaltåg med Bo13 o B6-vagnar + en finka trol. F1 (2 axl. m plattformar) eller nåt dito. Tåget kom vill jag minnas från Helsingborg enl. skyltning och drogs av en Du2. Efter en stunds uppehåll backades det ut på uppställningsbangården bakom dåvarande ställverkstornet. Då rullade även Y6-motorvagnar, Y3, X9, X7 samt X10/X11 i den första färgsättningen:-) :-) och en Z64 samt ett par Ub-lok i lokalväxlingen. Den miljön o vyerna är idag en saga all idag:-( :-(
tobbe


Efter som de 4 sista 4 B13 (Co13/Bo13) Slopades och köptes av BJs 1974 så har jag svårt att tro att några sådana gick i trafik i Skåne då. Finkan du tänker på är nog FV1 (F5).

Det var väl typ Du2 + FV1 + B6 + B8 som gick i dom där tågen mellan Malmö och Helsingborg.

Lokaltågsvagn littera Co13

av tobbe, Monday, November 13, 2023, 22:09 (177 dagar sedan) @ mamma Ulla

Ja, så var det. Jag kollade filmen efter mitt inlägg så det är helt rätt det du skriver.
tobbe;-)

Lokaltågsvagn littera Co13 i tdt 132

av Thomas Tell, Sunday, November 12, 2023, 20:58 (178 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du menar var de sattes in efter leverans, eller hur?

Det levererades 21 vagnar litt Co13 1931.
I tidtabell 132 från sommaren 1932 var behovet av Co13 13 st i Stockholm C tågsätt och 6 st i Göteborg C tågsätt. Det stod inga Co13 i reserv men det var två över för revisioner.
/tell